Евроатлантизмът няма почивен ден. Особено самоназначилите се за негови най-ярки бранители в България Бойко Борисов и Делян Пеевски. Тяхната форсмажорна акция през уикенда за прекратяване на вноса на руски петрол (месец след като гласуваха това да стане догодина) практически затъмни новината за проверката, започната от Брюксел на сделката с турската компания БОТАШ, сключена от службната власт на Румен Радев.
Предизборна "уйдурма" с грижа за потребителите и потенциал за следващи удари срещу "некоалиционното" правителство мобилизира ГЕРБ и ДПС. В понеделник те се заканиха да внесат предложение за мигновенно отпадане на отсрочката за въвеждане на забраната за внос на руски суров петрол. Брюксел ни даде дерогация до 5 декември 2024 г., а само преди три седмици парламентът я съкрати до 1 октомври 2024 г., въпреки предложението на ГЕРБ това да стане още на 1 ноември 2023 г. Базираната на експертни оценки преценка беше, че на рафинерията на "Лукойл" в Бургас й трябва време да си осигури алтернативни доставки и бе приет точен график за замяната на руския петрол "Уралс".
Седмица преди местния вот обаче ГЕРБ отново повдигна ни клин, ни в ръкав любимата си от едно известно време тема как руската компания печели на гърба на потребителите като произвежда горива от евтин петрол, а ни го продава скъпо. През трите правителствени мандата на Бойко Борисов, ГЕРБ нямаха такива грижи. Сега обаче Борисов се закани да внесе предложение дерогацията да се отнеме в едноседмичен срок.
Кой кого ще надцака?
За всеки познаващ как функционира парламентът е ясно, че това предложение първо трябва да се внесе като проект за промяна на същия оня закон от преди три седмици. После да има мнозинство, което да го одобри. И точно тук е капанът, който ГЕРБ и ДПС искат да заложат на "Продължаваме промяната" и "Демократична България". Съпредседателят на ДПС Делян Пеевски го казва в прав текст, цитиран от пресцентъра на партията му: "Гласуването на това решение в Народното събрание ще очертае много ясно на чия страна са парламентарните партии и коалиции – на страната на гражданите и евроатлантизма или на страната на "Лукойл", Русия и финансирането на войната срещу Украйна".
Работата е там, че в конкретната ситуация с бургаската рафинерия има и други аспекти. Най-важният е какво ще се случи с цената на горивата за българските потребители, ако "Лукойл Нефтохим" спре веднага вноса на руски петрол. И кой ще бъде обвинен, ако настъпят сътресения и горивата рязко поскъпнат?
Дуетът Борисов -Пеевски очевидно не може да преглътне друго решение на кабинета, което има далеч по-сериозни негативни последици за Русия. Става дума за облагането с такса на руския газ, който България транзитира към Сърбия и Унгария. Това е мярка, която ще удари директно "Газпром", но не и клиентите му в Сърбия и Унгария, чиито договори са с предварително фиксирани цени.
Борисов назидателно заяви по адрес на ПП-ДБ, че щом са обложили транзитирания руски газ, трябва по същия начин да гласуват за незабавното прекратяване на вноса на руски нефт.
Дуетът Борисов-Пеевски е наясно какво би станало, ако предложението бъде гласувано - невъзможност "Нефтохим" толкова бързо да осигури друг петрол. Което не означава непременно криза с доставките и с цените. Защото сме отворен пазар и дори и в момента се внасят бензин и дизел. Но емилинирането на "Лукойл" като доставчик ще отвори широко вратата за пренареждане на лидерите на пазара на едро, където се оказва, че "Инса ойл" държи втората позиция, макар и доста далеч зад "Нефтохим".
Има ли задкулисти игри?
Вероятно, за да се осигури все пак плавен преход на суровия петрол, както и да се запази опцията за продажба на рафинерията на друг инвеститор, премиерът Николай Денков е обявил на извънредната среща в понеделник намерението на "Лукойл" да плати 500 млн. лв. данъци.
Двамата Деляновци - Добрев от ГЕРБ и санкционираният от САЩ Пеевски, обаче вдигнаха мизата за пред електората и извадиха двойно по-голяма сума- с дължими по техни сметки други 1 млрд. лв.. Според приети през януари по предложение на Делян Добрев изисквания, рафинерията е длъжна да отчислява средства към Фонда за сигурност на електроенергийната система. Става въпрос за сума, която трябваше да се изчислява всеки месец на базата на количеството преработен руски петрол сорт Уралс (Urals), който "Лукойл" по принцип ползва, умножен по 70% от разликата в цената му спрямо по-скъпия сорт Брент (Brent), според данните на три световни борси. Законът за компенсиране на разходите за транспорт на потребителите предвижда с приходите от ценовите разлики на двата сорта петрол да се финансират одобрени от правителството програми с критерии за получаването на тези средства за транспорт и изразходването им.
Ако си мислите, че такива има – в грешка сте.
Нищо на масата
Няма и не е ясно кога ще има, макар още преди два месеца от Министерството на икономиката да казаха, че подготвят такива програми и те впоследствие трява да бъдат внесени за одобрение в правителството. Преди това обаче самият закон за компенсацията трябва да бъде съгласуван с Европейската комисия, и ако тя каже "да", ще влезе в сила три дни по-късно. Защото така решиха депутатите в крачка – по предложение на ДПС и със съгласието на ГЕРБ.
Оказа се, че служебното правителство на Гълъб Донев е сторило това още в началото на февруари и дори от Брюксел им бяха отговорили, че не е необходимо да чакат приключването на нотификацията и може да събират вноските. Нито предишният, нито сегашният икономически министър обаче предприемат такива действия. След идването на кабинета "Денков" ведомството дори е пратило втора нотификация до Европейската комисия, по която все още няма отговор.
Празни приказки
Всичко това означава, че в момента правителството няма абсолютно никакво основание да иска от "Лукойл Нефтохим" и една стотинка от въпросните разлики между цената на руския петрол и Брент, камо ли цял милиард лева.
Със сигурност дуетът Делян Добрев -Делян Пеевски знае това, но постави ултиматум за плащането на тези вноски, иначе – няма дерогация.
"Под заплаха за отнемане на дерогацията, кабинетът пое ангажимент да приложи закона, приет от миналото Народно събрание. В началото на август направихме калкулации колко не е внесъл "Лукойл", защото не се изпълнява законът от два поредни кабинета и се оказва, че сумата, която към август е трябвало да внесе "Лукойл", е 622 млн. лева", каза в понеделник Делян Добрев.
"Разделени на потреблението на горива в страната, това правеше по 73 стотинки , които хората трябваше да си получат на всеки литър бензин и дизел от януари досега. И които те не получават. Защото знаете как се получава разликата - има таван на цената на руския петрол от 60 долара за барел, а Брент струва 100 долара. "Лукойл" в момента прибира цялата тази разлика и генерира свръхпечалба благодарение на дерогацията, която България им е издействала. Имаме уверението, че ще започнат да изпълняват закона и ще започнат веднага да дават компенсации на хората", заяви още пред журналисти депутатът от ГЕРБ.
Фалшиви очаквания
С което създава впечатление, че едва ли не след дни хората ще почнат да получават тези компенсации, заради това, че себестойността на горивата е ниска за рафинерията, но цената висока на бензиностанциите.
Да, ама не!
От икономическото министерство не успяха да кажат пред Mediapool кога може да се очаква завършването на нотификацията за тази компенсация, за да може да се сметнат дължимите вноски от "Нефтохим". Още по-малко има яснота за програмите за компенсиране на транспортните разходи на потребителите.
Ведомството казва, че е сформирана работна група, която да ги изготви, за да бъдат внесени и приети от Министерския съвет. Какъв ще е принципът? Дали намаляване цената на горивата при зареждане, както беше с помощта от 25 ст./л, плащана от бюджета? Или субсидиране на градския и междуградския транспорт в страната, за да се намалят цените на билетите? Това изобщо не е ясно към момента.
Но пък за ГЕРБ и ДПС очевидно е много важно да притиснат кабинета предизборно, като се правят, че работят срещу руските интереси и за защита на потребителите...
mediapool.bg