Кламер БГ - Новини: Метрото ще получи европари, но Фандъкова пак е недоволна

Метрото ще получи европари, но Фандъкова пак е недоволна

България

|
Четв, 22 Юли 2021г. 19:07ч.
Метрото ще получи европари, но Фандъкова пак е недоволна

Метрото ще получи европари, но Фандъкова пак е недоволна

Независимо че финансирането на софийското метро остана в Плана за възстановяване на ЕС, столичният кмет Йорданка Фандъкова пак е недоволна. Подземната железница ще получи грант от 360 млн. лв. от всички безвъзмедни 12.6 млрд. лв. по инструмента, но Фандъкова се засегна от думи на министър Атанас Пеканов, който разказа, че кметът е настоял за запазването на проекта, защото иначе съществува риск столицата да не може да осигури средства за реализирането му.

"Разпределението на парите по Плана за възстановяване трябва да е по-справедливо и да се не се допуска концентрация на огромни средства в най-развития регион у нас. Затова парите за София са намалени с около 200 млн. лв., които да отидат на други места в страната. Проектът за столичното метро се запазва, защото г-жа Фандъкова ни информира, че дори най-малкото намаление на ресурса по този проект би заплашило неговото реализиране поради невъзможността на Столичната община да го финансира със собствени и заемни ресурси. Така цялото намаление ще е по проектите за модернизация на ВиК", заяви по-рано Пеканов.

Фандъкова: Осигуряваме 400 млн. лв. за метрото

Оказа се, че кметът се е засегнала от упрека на Пеканов и излезе с позиция, в която посочи, че по-голямата част от парите за проекта ги осигурява именно столицата. Кметът направи и вметка, че останалите европейски държави "не воюват" със своите столици.

"Заложените 360 млн. лв. в Плана за възстановяване и устойчивост са съфинансиране само на 47% от стойността на двата участъка с обща дължина 9 км. Навсякъде в Европа столиците и големите градове, които изграждат метро, получават съфинансиране за него от националния бюджет или европейски програми. Метрополитените са национални стратегически обекти, които никой град, независимо от неговите финансови способности, не може да изгражда сам", посочи Фандъкова.

Кметът даде пример и изтъкна, че там метрото се изгражда с 50% финансиране от националния бюджет и 50% от община Виена.

Фандъкова продължи и изреди 9 европейски държави, които са заложили финансиране за метрополитените си в техните Плановете си за възстановяване и устойчивост. Сред тях са Франция, Белгия, Португалия, Италия, Испания.

"Желанието на г-н Пеканов първоначално да извади метрото на София от Плана за възстановяване, а после да намали средства за него и за София в българския план катастрофира в примера на останалите европейски държави, които не воюват със своите столици", заключи Фандъкова.

Такива пари бе заложил и кабинета "Борисов"

Мотивът на Пеканов, че най-развитият район на България не трябва да получава ударни инвестиции, а останалите райони на страната да изостават бе публично съобщен и от Брюксел още в началото на годината. Това бе и официалната причина проектът за метрото да бъде изваден от бъдещата европрограма "Транспортна инфраструктура" и кабинетът "Борисов" панически да се опита да осигури за него финансиране по Плана за възстановяване на ЕС.

Любопитен детайл е, че проектът за разрастване на софийското метро е заложен с грант от 360 млн. лв. още от вицепремиера на Борисов - Томислав Дончев и служебното правителство не е променяло финансирането.

София ще пише възражения за отрязаната канализация

Столична община готви възражения за отрязаните проекти за канализация

Столична община щяла да изпрати възражения срещу изключването на 4 проекта за изграждане на канализация в малки населени места – Волуяк, Ботунец, Кремиковци-Сеславци и Панчарево-Кокаляне за общо 200 млн. лв., стана още ясно от позицията на Фандъкова.

Прeд Mediapool от общината посочиха, че в момента започва общественото обсъждане на плана и София ще изпрати своите възражения до правителството.

mediapool.bg