В последните около две седмици темата с "Лукойл Нефохим" отново нажежи депутатските страсти. След решението за отнемане от бургаската рафинерия на концесията на терминала "Росенец" за разтоварване на петролните танкери, въжделенията на народни представители стигнаха и до гонене на руската компания, до отмяна на дерогацията върху забраната на Европейската комисия за внос на руски суров петрол на територията на Евросъюза, закани заради невнесени отчисления от разликите в цените на ползвания от дружеството сорт Уралс и европейския Брент. И накрая всички разговори акостираха в далеч по-безобидната тема със смяната на представителя на държавата в надзорния съвет на "Лукойл Нефтохим България".
В момента това е Красимир Първанов – бивш директор на "Националната електрическа компания", който през 2011 г. през главата на тогавашния енергиен министър Трайчо Трайков подписа споразумение с руската "Атомстройекспорт" за изработка на оборудване за АЕЦ "Белене", и направи проекта необратим. Трайков се закани да го уволни, но в крайна сметка уволнени бяха и двамата. През пролетта на 2017 г. Първанов стана зам.-министър на енергетиката от квотата на "Обединените патриоти", с които тогава ГЕРБ бе в коалиция за третия си кабинет. Тогава той влезе в надзора на "Нифтохим" и остана там дори след отстраняването му от енергийното ведомство през 2019 г. заради купен имот на цена под пазарната.
Кои са били държатели на златната акция
Първанов, който се счита и за човек не лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, е реално най-дълго задържалият се държател на т.нар. златна акция на държавата в рафинерията – близо шест години, като при избора му изрично бе уточнено, че той няма да получава възнаграждение за този пост. Преди него, в продължение на три години, такъв бе енергийният министър на БСП Румен Овчаров, но му бе вдигнат мерника заради заведеното срещу него дело по казуса с АЕЦ "Белене". Преди него две години в надзора като представител на държавата е била Росица Косачева, а преди това горе-долу за по година са били зам.-транспортният министър Камен Кичев и Евгений Узунов. А най-първият държавен представител - в периода 2008-2009 г., е бил избраният преди дни за подуправител на БНБ Петър Чобанов, който тогава беше директор на Агенцията за икономически анализи и прогнози.
Всички те са били предлагани по неясно какъв начин за представители на държавата в "Нефтохим" и са одобрявани от общо събрание на акционерите, които са Министерството на енергетиката с една акция клас А, наричана "златна", макар в българското законодателство да няма такава формулировка, и "Лукойл", която през швейцарското си дружество "Литаско" има 99 397191 акции клас Б. Какви права дават те – малко по-късно.
До дни тръгва конкурс с критерии и избор от комисия
След като Красимир Първанов от година и половина е обвиняван, че не се отчита на държавата, не защитава по никакъв начин интереса й в рафинерията и изобщо не върши никаква работа, дойде ред на смяната му.
До 1 август Министерството на енергетиката ще публикува на сайта си покана за стартиране на конкурсна процедура за избор на държавен представител в "Нефтохим" с реда и срока на провеждането й, както и с критериите, на които трябва да отговарят кандидати, които ще подават заявления, казаха от ресорното ведомство за Mediapool.
Министър Румен Радев още преди дни в парламента обяви, че са готови критериите за избор на държател на първокласната акция, но не каза какви са те. По информация на Mediapool те са били обсъдени на правителственото заседание в сряда и са приети.
Още по темата:
Зрелищна акция в НС едва не забрани вноса на руски петрол от август
Кандидатурите в конкурса ще бъдат обдъждани от специално назначена комисия, която ще разгледа заявленията на претендентите, ще ги провери дали покриват поставените критерии и ще предложи класиране. След това изборът на представител ще бъде обявен на страницата на Министерството на енергетиката.
Да се надяваме, че обществото ще разбере кои са желаещите да поемат този пост - тежко натоварен от политиците с очаквания, които нямат нищо общо с действителността.
Какво прави държавният надзорник в "Нефтохим"
Всъщност никъде на държавния представител не са му разписани задължения да се отчита на държавата какво върши, признаха от Министерството на енергетиката. Същото заяви и Първанов преди година и половина пред Mediapool, когато му бе отправено такова обвинение от енергийния министър от кабинета на "Продължаваме промяната" Александър Николов. Тогава Първанов каза, че подобни отчети е можело да му бъдат изисквани от министъра, но това не е правено. От което излиза, че и самите министри не са били толкова заинтересовани какво се случва на общите събрание на "Нефтохим".
При разразилите се нови парламентарни дискусии около "Нефтохим" от сегашното ръководство на Министерството на енергетиката са изискали от "Лукойл" информация за това какво е правил и как е гласувал Първанов в качеството си на държател на златната акция. Предоставената информация е, че от двайсетина заседания на надзорния съвет през последните 3-4 години, само на едно е обсъждан въпрос, който касае интересите на държавата. В този случай обаче Първанов е попитал изрично ведомството как да гласува, но от министерството не посочват какъв е бил въпросът.
Още по темата:
Скоростен картбланш за отнемане концесията на "Росенец" от "Лукойл"
Всъщност който и да стане държавен представител, реално той/тя няма кой знае какви съществени лостове за влияние върху политиката на "Лукойл" в управлението на рафинерията.
Според устава на "Лукойл Нефтохим България" представителят на държавата в надзорния съвет има равни права с останалите трима членове, които са назначени от "Лукойл" – това са нидерландецът Корнелис Питер ван де Путте, Булат Субаев, записан като гражданин на Белгия, и българинът Александър Величков, които през май тази година заменят руските граждани заради европейските санкции срещу Москва. Решенията на надзора се взимат с обикновено мнозинство – тоест държавният представител не може да влияе върху тях самостоятелно. Надзорът не участва в управлението на дружеството.
Уставът на дружеството позволява на енергийното министерство като държател на единствената акция клас А да свиква общо събрание на акционерите с право на глас за приемане на решения, но само относно вдигане или намаляване на капитала, промяна на устава, издаване на облигации, за съществено намаляване или увеличаване преработката на нефт и производство на горива, за отказ на достъп до терминала "Росенец" и продуктропроводите на рафинерията или за закриване на предприятието.
Все пак представителят на държавата има възможност самостоятелно да блокира решения на общото събрание на акционерите, но не е ясно дали това въобще е ставало досега.
От всичко изброено дотук е пределно видно че пенявенето на депутатите относно контрола на държавата отвътре на рафинерията е просто пушилка, а който и да е новият представител на Министерството на енергетиката в "Нефтохим" той ще продължи да има основно представителни функции.
mediapool.bg