Подкрепа и насърчаване на гражданските общности в малките населени места е в основата на една от най-големите социално отговорни кампании у нас. Вече пета година Фондация "Работилница за граждански инициативи", Български дарителски форум и Лидл България обединяват усилия и успешно финансират проекти на малки местни инициативи в цялата страна. Към момента това са 119 граждански идеи в 58 населени места. За първа година обаче беше проведено допитване сред организации и експерти от гражданския сектор, академичните среди и медиите, което доведе до разширяване на програмата, наречена "Ти и Lidl за нашето утре". Какви са резултатите от допитването и до какви конкретни промени е довело разказва Илияна Николова, председател на Фондация "Работилница за граждански инициативи" България (ФРГИ).
Госпожо Николова, кое наложи провеждането на такова допитване?
ФРГИ и Lidl работим съвместно по тази мащабна кампания още от нейния старт. Пет години след началото за нас беше важно да чуем мнението на хората. Искахме да получим обратна връзка за всичко в процеса на подбор и подкрепа на нашите бенефициенти - какво сме постигнали, какво можем да направим по-добре, къде имаме пропуски.
Аз и колегите от фондацията изготвихме въпросника, като консултирахме всичко с партньорите ни, и проведохме самото проучване. Във ФРГИ сме отговорни за значителна част от администрирането на тази програма – от документите, с които се кандидатства, до крайния отчет, който всяка една организация трябва да изпрати. Отговаряме и за комуникацията с получателите на подкрепа. Искахме да обсъдим с тях самия процес на структуриране на програмата, на изготвяне на документите и указанията за кандидатстване, включително и на стойността на финансирането, за което една организация може да кандидатства.
Важно беше да чуем от каква допълнителна подкрепа биха имали нужда кандидатстващите. Затова правим в момента и онлайн платформа – тя ще бъде мястото за комуникация с гражданските организации и ще публикуваме всички новини, свързани с инициативата. Там ще бъдат събрани на едно място и всички проекти до този момент, за да покажем добрите примери.
Как проведохте допитването и какви са изводите от него?
Трябва да се отбележи, че няма много дарители, които да имат смелостта да чуят обратната връзка на тези, които са подкрепяли, както и на тези, които не са подкрепяли. До този момент в България няма компания, която да е правила такова проучване и това всъщност е ценното, защото самото решение на Lidl да го направи е важно условие и мотивация за развитието на програмата.
Разделихме процеса на две. Изпратихме онлайн запитване до организации, получили подкрепа. Беше важно да чуем не само кое е лесно или трудно при етапа на кандидатстване, но и как самите организации са минали през целия тоя дълъг процес – от кандидатстването до получаването на крайния отчет. Важно беше да чуем и онези, които не са получили финансиране. И тук за мен беше голямата изненада - само 2,3% от всичките ни респонденти казват, че получаването на финансиране става по неясни за тях критерии. Но пък повече от 100% - тъй като давахме възможност за различни отговори – казват, че процесът е честен, безпристрастен и обективен. Това показва, че хората разбират, че кампанията не предоставя финансиране по неясни критерии, а предлага едно честно състезание, където има и победители, и победени.
Също така попитахме организациите дали знаят за други подобни корпоративни дарителски програми. Интересно беше, че над 64% казват, че в тяхното населено място няма друга такава програма. Това означава, че имаме едно поле, което може да търпи развитие и в което Lidl по една или друга причина е лидер.
Каква е обратната връзка, която получихте?
От подсектора на организациите, които работят по темата "Опазване на околната среда" например, казаха, че такова гъвкаво и толкова сравнително лесно и достъпно финансиране може да направи реалност и любимите им, както те ги наричат, проекти. Обикновено такива проекти са много по-малки от обичайните, които изпълняват, но отговарят на конкретна и ясно заявена нужда в точно определен момент. Това ги прави по-достъпни за финансиране.
Подобни казуси има и в другите сфери. Ще дам и един пример. При формирането на област #BeFair се появи много ясен и конкретен елемент – децата, които са със специални образователни потребности, имат различни видове подкрепа в обществото, но тези, които са със затруднение в движението, са сравнително малка част и са най-слабо представени и имат нужда от допълнителна подкрепа с гъвкав механизъм, какъвто именно е този на "Ти и Lidl".
Чухме и представители на медиите - експерти и хора от академичните среди, които ни дадоха важни коментари и обратна връзка по смисъла дори на определените от нас теоретични приоритети. Питахме ги дали има нужда от други теми освен тези, които до момента сме имали. Има ли теми, които да отговарят на нуждите на местните общности, има ли теми, които по една или друга причина са неглижирани.
Това ли доведе до разширяване на програмата "Ти и Lidl“ с нови приоритетни области?
Именно така стигнахме до идеята за новите приоритети, които представихме. Добавихме още три сфери, в които може да се кандидатства - #BeFair, насочена към проекти за социална справедливост и равенство, #BeActive за инициативи, свързани с активния начин на живот и #BeVocal, която ще подкрепи медийни и журналистически проекти, за да подпомогне популяризирането на гражданската енергия в страната и добрите примери. Запазихме #BeGreen, която е насочена към опазването на околната среда и #BeLocal, която е за култура и историческо наследство. От тази година темата за образованието става хоризонтален принцип, който насърчаваме във всяка област.
Ще има ли промяна в начина на кандидатстване тази година?
Начинът на кандидатстване се запазва с единствената разлика, че ще минава през платформата, която прави процеса по-лесен, ясен и прозрачен. Новост е, че даваме допълнителна възможност на младежи под 18 години, които не са регистрирани като организации, да кандидатстват. Идеята за овластяването на младите хора, които искат сами да правят някакви неща и да инвестират, е важна. Ще има промяна и в размера на финансирането. Досега максималната стойност беше 10 хил. лв. В хода на проучването питахме организациите дали са достатъчни, защото в един период и инфлацията беше доста голяма. Така се стигна до решението за набирането на средства във фонда за финансиране на програмата Лидл България да отделя по 5 ст. (вместо досегашните 3 ст.) за всеки касов бон в магазините на веригата. Тази година това е планирано да стане в периода 18 септември - 18 октомври.
Следите ли какво става с проектите, които вече сте подкрепили?
Майсторлъкът на една такава финансираща програма е в това да се проследят всички етапи на използването на средствата и да има отчет, който да показва какъв е ефектът от този проект, какво е постигнато, до каква група хора е стигнал. Често събираме и допълнителна информация, защото много проекти имат устойчив ефект във времето. Ако някой е създал виртуален музей например, той остава да живее и привлича нови посетители. Това всъщност е залогът за устойчивостта на тези инициативи, които макар и малки, на практика имат такъв ефект.
mediapool.bg