Кламер БГ - Новини: МЗ не е упражнявало добър контрол над болниците при Ананиев и Ангелов

МЗ не е упражнявало добър контрол над болниците при Ананиев и Ангелов

България

|
Пон, 19 Септ 2022г. 15:28ч.
МЗ не е упражнявало добър контрол над болниците при Ананиев и Ангелов

МЗ не е упражнявало добър контрол над болниците при Ананиев и Ангелов

Здравните министри не са упражнявали достатъчно ефективен контрол над работата на държавните болници -търговски дружества в периода януари 2019 г. - декември 2020 г, показва актуален одит на Сметната палата. Одитираният период обхваща управлението на двама министри от третият кабинет "Борисов": Кирил Ананиев и Костадин Ангелов. Проверката включва 23 търговски дружества, които представляват 33 на сто от всички дружества в системата на здравеопазването.

"През одитирания период дейността на министъра на здравеопазването по упражняване правата на държавата в търговските дружества с 50 и над 50 на сто държавно участие в капитала в системата на МЗ не е достатъчно ефективна. Пред министъра на здравеопазването стоят предизвикателства за оптимизиране на контролната дейност и подобряване на управлението на лечебните заведения с държавно участие в капитала", е заключението в одита.

Основните пропуски, които одитът констатира, са свързани с това, че държавните болници не са представяли тригодишните си бизнес програми пред принципала и реално министърът не е упражнявал контрол върху поставените цели, вложените ресурси, извършените действия и постигнатите резултати от болничните мениджъри.

Контрол не е упражняван и върху възнагражденията и внесените гаранции за добро управление от ръководните органи на дружествата. Размерът на гаранцията се определя в договорите за управление, които директорите и другите членове на бордовете подписват. Според Търговския закон, тя не може да е по-малко от 3-месечното им брутно възнаграждение. Изискването за предоставяне на гаранция има за цел да обезщети дружеството в случай на претърпени вреди заради лошо стопанисване.

"През одитирания период не е осъществяван регулярен контрол върху размера на възнагражденията и внесените гаранции за добро управление от ръководните органи на проверените търговски дружества, което затруднява предприемането на съответни действия във връзка с констатирани пропуски, относно реда и начина на тяхното определяне", се посочва в одита.

Одиторите се натъкват и на куриозен пример за немарливост от страна на МЗ: ведомството е забавило с 3 години разрешението за отдаване под наем на 2 паркинга от пловдивската болница "Свети Георги" и така лечебното заведение е било лишено от възможността да реализира приходи, от които да се възползва при осъществяване на дейността си. От ведомството са се оправдали с големия обем съпътстваща документация, но според сметната палата дори тя не може да извини тригодишното забавяне.

"Разрешението за отдаване под наем на обект е издадено 3 години след завеждане на първоначалната преписка. Множество и различни документи са били изисквани и представяни при поискване от МЗ, някои от тях – повторно. Независимо че обект на контрол са голям обем документи, издаването на разрешение след такъв период е нецелесъобразно и е лишило лечебното заведение от възможността да реализира приходи, от които да се възползва при осъществяване на дейността си", е заключението на одиторите.

Одитът отчита въведените по времето на Кирил Ананиев стандарти за финансова дейност на болниците като правилна стъпка за подобряване на контрола върху разходване на публичните средства за здравеопазване. Констатациите, обаче са, че въпреки положените усилия, през втората година на одитирания период се е увеличил делът на лечебните заведения, които се нуждаят от незабавни оздравителни мерки и намалява делът на тези в добро икономическо състояние. Отчетена е отрицателната роля на Covid-пандемията върху приходите на лечебните заведения.

МЗ проучвало идеята БЧК да стопанисва болници

Одитът хвърля светлина и върху идеята БЧК да стопанисва държавни болници. През 2020 г. в МЗ е получено предложение от БЧК за създаването на правна възможност организацията е едноличен собственик на капитала на лечебни заведения. Идеята е да се предоставят здравни грижи на уязвими групи от населението и провеждане на превенция на социално значими заболявания. Казусът е разглеждан от 3 дирекции в МЗ, но в крайна сметка не са предприети законодателни промени в тази посока.

Дирекция "Медицински дейности" дава положително становище, че "БЧК би предприела всички действия за постигане на ефективно и ефикасно ръководство на лечебните заведения в партньорство с държавата, в частност с МЗ".

От дирекция "Европейска координация и международно сътрудничество“ е извършено международно проучване на практиката националните дружества на Червения кръст да управляват болнични структури. Резултатите показват, че само в три от държавите членки на ЕС са разписани законови механизми за управление на болнични структури от Червения кръст: Германия, Франция и Испания.

В края на одитирания период и според стновище на дирекция "Правна“ не са инициирани законодателни промени, които да позволят на БЧК да е едноличен собственик на капитала на лечебно заведение.

БЧК и по-рано е проявявало интерес към стопанисването на болници. През 2016 година БЧК в тандем с таен инвеститор даде заявка за покупката на болница "Токуда", но очаквано болницата бе придобита от турската верига "Аджибадем".

mediapool.bg