Кламер БГ - Новини: Конституционните промени в Северна Македония. Какво следва?

Конституционните промени в Северна Македония. Какво следва?

Свят

|
Пон, 14 Авг 2023г. 15:43ч.
Конституционните промени в Северна Македония. Какво следва?

Кадър от заседание на македонския парламент, сн. БГНЕС

В петък в парламента на РСМ трябва да започне пленарното заседание за конституционните промени. Процедурата вече стартира с факта, че на 25 юли Комисията по конституционни въпроси гласува необходимостта от промени в конституцията и предаде заключенията на парламента.

Засега най-голямата опозиционна партия ВМРО-ДПМНЕ не подкрепя промените, които трябва да отворят врата на Скопие към ЕС. Партията има 44 депутати в 120-местния парламент, а приемането на конституционните промени изисква мнозинство от две трети.

БГНЕС описва процедурата:

Промените в конституцията се отнасят до добавянето на части от народи в преамбюла и членове 49 и 78 от конституцията, когато се изброяват броя на народите в държавата.

Във формулировката: "Гражданите на Република Северна Македония, македонския народ, част от албанския народ, турския народ, влашкия народ, сръбския народ, ромския народ, бошнашкия народ и други“ се поставя запетая след думата бошняшки народ и се добавят: българският народ, хърватският народ, черногорският народ, словенският народ, еврейският народ и египетският народ.

В съответствие с това беше направена поправка и в Комисията за връзки между общностите за запазване на така определения в преамбюла на конституцията паритет на представителите в парламента на всички общности.

На 18 август Събранието (парламентът) трябва първо да гласува дневния ред с една точка - Предложение за пристъпване към изменението на конституцията на Република Северна Македония, за което са необходими 61 гласа.

След това започва обсъждане по предложението.

Както е посочено в член 196, параграф 1 от Правилника, по предложението за пристъпване към изменението на конституцията се извършва обсъждане на сесията на общото събрание, което може да продължи най-много десет работни дни.

По време на сесията един народен представител може да говори няколко пъти по общо 20 минути, а координаторът на парламентарна група - общо 30 минути.

Представителят на вносителя на предложението може да говори няколко пъти, но не повече от 30 минути общо.

Решението за пристъпване към изменението на конституцията се взема от Събранието с мнозинство от две трети от общия брой на депутатите, тоест с 80 гласа.

Ако няма необходимото мнозинство, процедурата не може да продължи.

Ако с мнозинство от две трети бъде одобрена необходимостта от конституционни промени, парламентът приема заключение и изпраща материала на правителството.

Със заключението си парламентът определя срок, в който вносителят, т.е. правителството, изготвя текста на проекта за промени в конституцията, който представя на председателя на Събранието, след което Събранието ги обсъжда по същата процедура по отношение на сроковете, уточняват от пресслужбата на парламента.

Това вече е втората фаза от процедурата по промяна на конституцията, която включва подготовката и утвърждаването на проектопромените.

Сроковете предвиждат от момента на внасяне на проектопромените в парламента до провеждането на пленарното заседание за приемането им да изминат най-малко 30 дни.

На този етап разглеждането на всяка проектокорекция поотделно може да продължи максимум три дни както в комисията, така и на пленарната сесия, но отново – тъй като всеки народен представител може да говори общо не повече от 20 минути, този етап теоретично може да приключи по-бързо от максимално допустимите срокове.

След като парламентът с най-малко 61 гласа приеме проектопромените, те отиват на открито обсъждане, което е междинен етап преди третия заключителен етап от процедурата по изменение на конституцията.

След откритото обсъждане, чиято продължителност се определя от парламента, правителството ще трябва да изготви проектопромените. И отново трябва да минат най-малко 30 дни от момента на внасяне на предложените поправки в парламента до провеждането на пленарното заседание за тяхното приемане.

Правилникът предвижда точни срокове за обсъждане в Законодателно-правната комисия и Комисията по конституционни въпроси, както и в пленарната зала.

Окончателното решение за приемане на измененията се взема с най-малко 80 гласа, като за изменението на преамбюла освен мнозинство от две трети е необходимо и Бадентерово мнозинство.

Ако процедурата протече в максимално кратки срокове, финализирането на трите фази ще отнеме най-малко три месеца и половина.

mediapool.bg