"C'est étrange" ("Това е странно") - така започва туитът на ютюбърът Лео Грасе. Французинът, който ръководи популярния научен канал "Dirty Biology", разказва в него, че една агенция за пиар се обърнала към него със странна оферта. Предложена му била солидна сума, за да разпространява фалшиви информации срещу ваксината на BioNTech/Pfizer.
"Казвайте, че сте открили интересни информации"
Агенцията на име "Fazze" твърдяла, че се намира в Лондон. Тя поставила и две задължителни условия. Първо: кампанията да изглежда така, сякаш Грасе оповестява личното си мнение: "Казвайте, че темата за ваксините Ви интересува и че сте открили интересни информации в тази връзка. Заявявайте, че медиите от мейнстрийма игнорират тази тема", се казвало в препоръките, изпратени на Грасе от мистериозната агенция по мейл. Второто условие било: личността, стояща зад въпросната кампания, да остане анонимна. Лео Грасе отхврълил това предложение и на 24 май публично оповестил случая.
Впоследствие в интервю по телевизията Грасе заяви, че още от самото начало е знаел, че не бива да приема странната оферта. Първо, защото във Франция, както и в много други европейски държави, е нелегално да правиш скрита реклама - т.е. да рекламираш нещо, без да обявяваш, че получаваш пари за него. И второ, което било за него още по-важно - защото не бил съгласен да разпространява фалшиви информации. Като тази, че ваксината на BioNTech/Pfizer води до значително по-висока смъртност.
За да бъде уж доказан този факт, агенцията му изпратила таблица с данни, чийто произход бил неясен, нито пък можел да бъде проверен. В нея се съдържали фалшиви информации, с които трябвало да се докаже, че ваксината на BioNTech/Pfizer е значително по-опасна от тези на AstraZeneca и Johnson & Johnson.
Грасе въобще не е и подозирал, че е трябвало да стане част от една значително по-голяма кампания. Защото "Fazze" установила контакти и с други инфлуенсъри във Франция, Германия и дори в Бразилия. Мирко Дрочман, който в интернет се нарича Mr. Wissen2Go и има близо 1,5 милиона абонати на своя канал в Ютюб за научни теми, получил същата оферта като французина Грасе.
"Бях изненадан, но преди всичко шокиран, че хората от въпросната агенция явно са предполагали, че мога да се съглася на подобно нещо. Явно не са направили опит да се информират преди това за мен", казва Дрочман в интервю за ДВ и нарича действията на агенцията крайно "примитивни".
Ваксината на BioNTech се използва много широко в цяла Европа - в началото на май ЕС поръча от нея 1,8 милиарда дози допълнително. В момента се появяват все повече кампании, които правят опит да дискредитират тази ваксина. Предполага се, че са инициирани от Москва и Пекин.
Изследване на ЕС от миналия месец например предупреждава за "държавно финансирани дезинформации", които си поставят за цел да внушават съмнения в надеждността на западните ваксини, като за целта се представят "недоказани твърдения за връзка между ваксинациите и смъртните случаи в Европа". В същото време руските и китайски ваксини се изтъкват като по-качествени.
А коя е загадъчната агенция "Fazze", опитала се да вербува инфлуенсърите? Проверка показва, че седалището на въпросната фирма изобщо не било в Лондон. Според проучване на френското онлайн издание "Numerama", фирмата изобщо не е регистрирана във Великобритания, нито пък има някакъв офис на посочения адрес в Лондон. Сайтът на "Fazze" в интернет навежда на мисълта, че става дума само за фирма-пощенска кутия, оперираща от британските Вирджински острови.
Има ли руска връзка?
Френският вестник "Le Monde" успял освен това да стигне до мейла, от който са били изпращани офертите и съобщенията до френския инфлуенсър. Закритият междувременно профил на шефа на въпросната фирма и на нейния търговски мениджър издават, че фирмата всъщност е оперирала от Москва, а не от Лондон. Все пак тези улики за възможна руска намеса не позволяват да се правят окончателни изводи. В указанията, изпратени от "Fazze", никъде не се споменава за Русия, нито за руската ваксина "Спутник V", която Москва активно рекламира и в чужбина. Вместо това анонимният "клиент" на "Fazze" предпочита да злепоставя ваксината на BioNTech за сметка на британско-шведския препарат на AstraZeneca.
Въпреки това експертът по проблемите на Русия Д-р Янис Клуге от германската фондация "Наука и политика", смята, че версията за руска намеса е логична. Таблицата с фалшиви данни, която е трябвало да разпространяват инфлуенсърите, много напомня за реториката от профила на руската ваксина "Спутник V" в Туитър. В последните седмици там често се появяваха фалшиви съобщения за висока смъртност, причинена от западните ваксини.
"В тези кампании за фалшиви новини Русия преследва и икономически интереси, но преди всичко иска да подобри своя собствен имидж на световна сила, която умее да произвежда високотехнологични продукти. А част от тази стратегия е и това да опетни имиджа на другите", казва Клуге.
Почти всички изпратени от агенцията източници, например в Reddit, са били заличени само в рамките на няколко часа след като бяха оповестени от Грасе. А лицата, които са се представяли като сътрудници на "Fazze", са променили профилите си от публичен на личен или пък са изтрили информациите. Сайтът fazze.com временно беше недостъпен.
Неясно остава колко инфлуенсъри са приели офертата на въпросната фирма. Грасе се надява, че повечето не са имали възможност да подготвят исканите от тях видеа преди да се разчуе за скандала.
mediapool.bg