Книгата "(Не)възможната свобода" на д-р Деян Статулов, посветена на цензурата в българското кино, ще има премиера на фестивала "Златна роза".
Дебютната книга на кинокритика разглежда основните аспекти на идеологическата цензура в българското игрално кино в периода 1948–1989 г., резултат от дългогодишно изследване върху механизмите и средствата, чрез които се осъществява контрол над кинопроизводството по време на социализма в България.
"Идеологическият контрол на Българската комунистическа партия (БКП) бележи целия период на социалистическото филмопроизводство. Това е валидно дори когато творците и техните филми не са засегнати пряко. Съдържанието на филмите се подчинява на политическа поръчка, замаскирана като интерес към ценностите на социалистическото общество. Естествено, на киното се гледа с най-голяма бдителност, заради природата му на масово изкуство. Особено в по-ранния период на социализма, в който телевизията все още отсъства като средство за масова комуникация", казва Статулов.
В текста са разгледани различните видове цензура, както и кратък исторически обзор на механизмите за контрол по света, и в частност - на седмото изкуство. Като основен акцент на изследването е разгледан проблемът с генезиса и функционирането на механизмите за контрол и цензура в българското кино в този период, ролята на Държавна сигурност и всички йерархични нива на контрол.
Представени са много новооткрити документи, които доказват наличието на репресивна намеса над творчеството на родните кинотворци. Разгледани са подробно случаите с два емблематични български филма - "Кратко слънце" на Людмил Кирков и "Една жена на 33" на Христо Христов.
Публикуван е оригиналният протокол от заседанието на съвета по художествено-творчески въпроси за обсъждане на филма "Една жена на 33" като важно и любопитно приложение.
"(Не)възможната свобода” на Деян Статулов следва да има място сред задължителната литература по история на българската култура. Не само поради безспорно приносните си преки резултати, но и заради изследователския метод, позволяващ разкриване на действителните мрежи на цензорските практики и престъпления срещу талантливата култура в пустинята на българския тоталитаризъм", смята проф. Георги Каприев.
"Става пределно ясно от книгата, че желязната хватка на властта за налагане на социалистическия реализъм в България е била така замислена, че никой да не може да я преодолее. Фактите разкрити и изследвани от автора са огромен културен и исторически принос в българското кинознание", казва проф. Иво Драганов.
*Деян Статулов е доктор по кинознание и главен асистент в Института за изследване на изкуствата при Българска академия на науките (БАН). Има над 300 публикации в областта на филмовата история и критика (изследвания, рецензии, интервюта и др.). Като професионална реализация е бил сценарист и редактор на телевизионни предавания и формати, главен редактор на фестивалния вестник на "София филм фест“ и "Златна роза“, както и програмен директор на "Дом на киното" в София (2013–2015). Хоноруван преподавател е във Факултета по журналистика и масова комуникация към СУ, магистърска програма "Продуцентство и креативна индустрия“. Съсценарист е на телевизионното предаване за кино "Като на кино" (bTV Cinema) и филмов наблюдател на предаването "Преди обед" (bTV). През 2022 г. получава наградата на СБФД "Васил Гендов" за оперативна критика.
mediapool.bg