Кламер БГ - Новини: Кашата около ремонта на Су 25 разкрива разнобой в управляващата коалиция

Кашата около ремонта на Су 25 разкрива разнобой в управляващата коалиция

България

|
Ср, 26 Юни 2019г. 18:55ч.
Кашата около ремонта на Су 25 разкрива разнобой в управляващата коалиция

Ремонтът на старите съветски щурмоваци Су 25 за около 80 млн. лева концентрира широк кръг бизнес и политически интереси около себе си, разкрива системни проблеми в провеждането на скъпите военни сделки и, не на последно място, говори за силни разминавания в управленската коалиция.

Преди ден председателката на парламента Цвета Караянчева изненадващо съобщи от Москва, че България е поканила в "ускорени срокове руски инженери и специалисти да се включат в дейностите по ремонта", който ще се извърши в наскоро национализирания завод "Авионамс". Повече обяснения по темата няма, а се необходими.

Има ли проблем в правителството?

Новината, представена от необичаен говорител по тази тема като Караянчева, идва на фона на вече сключен договор за ремонта на Су 25 с 558-ми авиационен ремонтен завод в Беларус, който е потвърден и с решение на правителството. Преди няколко месеца обаче стана ясно, че около изпълнението му има затруднения, които са свързани с европейски санкции срещу Беларус.

Въпреки това от МО твърдяха, че има различни варианти договорът да се реализира и очакваха това да се случи. До вчера, когато стана ясно, че вече има нов сценарий.

Според източници на Меdiapool съобщението на Караянчева е било посрещнато с изненада във ведомството. Доказателство за това е, че вече втори ден няма официална реакция от Министерството на отбраната.

В същото време Караянчева едва ли си е позволила самостоятелна акция по време на срещата си с руския външен министър Сергей Лавров в Москва. Тя е един от най-стриктните и лоялни "войници" на Борисов и подобна визита няма как да не е съгласувана.

Тя заяви, че ремонтът ще се извърши в "Авионамс", въпреки че военният министър Красимир Каракачанов на няколко пъти бе категоричен, че заводът няма нито нужното оборудване, нито лиценз, нито специалисти, за да се справи с подобна поръчка.

Представители на "Авионамс" обаче от месеци твърдят обратното. Подобна бе и тезата на БСП, която се опита да раздуха скандал около поръчката в края на миналата година.

Източници на Меdiapool не изключват около поръчката да се е стигнало и до разминаване между отделни министри. В края на миналата година министърът на икономиката Емил Караниколов коментира, че "Авионамс" остава възможност за ремонта на Су 25.

Какво правим с вече сключения договор?

Основният въпрос около казуса е какво ще стане с вече сключения договор за ремонт на Су 25 с 558-ми авиационен ремонтен завод в Беларус.

Рамковото споразумение бе сключено в края на ноември миналата година, а през февруари правителството потвърждава решението си. И досега обаче не са преведени средства по него.

Според източници на Меdiapool oт Военновъздушните сили в договора има залегнали неустойки в размер на около 80 хиляди лева дневно, но не повече от 5% от стойността на договора, което е около 4.1 млн. лева. Тези неустойки вече би трябвало да текат.

Ако България прекрати едностранно договора си, ще трябва да плати и вече поръчани резервни части и консумативи.

В същото време Военновъздушните сили от месеци алармират, че другата година ще останат без нито един изправен щурмовак Су 25.

Как се стигна дотук?

Военното министерство пусна поръчката за ремонта на 14 самолета Су 25 с прогнозна стойност до 41 млн.евро без ДДС и покани само две компании - 558-ми авиационен ремонтен завод - Беларус и Обединена авиостроителна корпорация – Русия.

"Обединена авиостроителна корпорация–Русия" обаче не подаде оферта.

Военният министър Красимир Каракачанов обясни, че са били поканени само две компании, тъй като според оценката на Военновъздушните сили само те са в състояние да се справят с поръчката. БСП очаквано реагира остро, като в разправията се включиха и синдикатите в "Авионамс".

На 1 ноември 2018 година Каракачанов обясни, че "целият напън" около "Авионамс" и неучастието на руската компания е да не се стигне до договор и после поръчката "по стара българска традиция да отиде там, където трябва".

Българската армия в момента разполага с общо 14 руски щурмоваци Су 25 и според МО всичките те трябва да бъдат ремонтирани.

mediapool.bg