Подобряване и осъвременяване учебните програми, намаляване на агресията в училище,както и популяризирането на активния начин на живот. Тези искания поставиха участници в младежкиа форум VOICE IT 2023, който тази година беше под надслов "Какво искат учениците".
Над 260 ученици от четири града в България участваха в предварителните закрити сесии, за да формулират заедно конкретните въпроси, които отправиха към политиците.
Премиерът Николай Денков призова младежите на форума да му кажат какво искат, защото "живот и здраве, март догодина, може би, отново ще бъда министър на образованието и науката". "Тогава ще можем отново да направим среща и ще може вие да ми кажете какво можем да направим за вас. Така си представям нашата съвместна дейност следващите месеци и години", каза той.
"Още се стряскам, когато ми кажат, че съм политик. Аз 30 години се занимавам с преподаване в университета, на по-големите от вас. Ако нещо ми е на душата, това не е да съм политик, а да преподавам, да правя научни изследвания и да откривам нови неща. Това ми е мечтата в живота, не да бъда политик. В един момент разбрах, че ако не се захвана с политика, няма как да постигна други неща, които ме интересуват в образованието и науката. Казвам ви го, защото същото ще се отнася и за някои от вас", добави Денков.
В отговор на апела на министър-председателя за диалог между ученици и институции, младежите споделиха, че не срещат разбиране от страна на училищното ръководство и настояват за оказване на повече подкрепа при работата, както с пострадалите, така и с извършителите на тормоза и техните родители.
"За съжаление живеем във време и свят, където правата на децата се нарушават всеки ден. За това е много важно да познавате правата си", каза на младежите председателят на Национална мрежа за децата Антоанета Иванова.
"Важно е да знаете следното - възрастните в този свят не са се справили достатъчно добре и света, които вие получавате, не е достатъчно добър. Той е несправедлив, а вие имате право на повече и затова най-доброто, което възрастните можем да направим, е да ви подготвим утре вие да взимате решения и да създадете един по-добър свят", добави тя.
Според премиера учебните програми и извънкласните дейности трябва да вървят ръка за ръка, за да бъде училището пълноценно. "Училището трябва да бъде не просто място, на което отивате учителите да ви преподават материал, а мястото, в което се занимавате с неща, които са важни и полезни за вас", каза още Николай Денков.
Модернизиране на учебната програма
Учениците се обявиха за модернизиране на учебната програма, като в нея бъдат включени и възможности за личностно и кариерно развитие.
"За нас е много важно обаче не просто да има такива часове, но и форматът, в който те ще са, да бъде обсъден с нас", каза Денис от Програма "Мегафон".
Емилия Иванова, която е ментор по програма "Училища за пример", подчерта, че в момента както учениците изпитват затруднение в усвояването на много тежкия и теоретичен материал за кратко време, така и учителите изпитват същите проблеми с преподаването му.
"В България това, което учите за година, децата в другите държави го учат за доста по-дълго време. Учебната година в България е много кратка за същата тази програма. Знам, че българският родител и повечето деца не могат да си представят, че учебната година трябва да бъде удължена, за да можем всъщност по-адекватно да приложим всичко, което се каза до момента, а именно осъвременени учебни програми, повече меки умения", каза депутатът от ПП-ДБ и зам.-председател на парламентарната комисия по образование Елисавета Белобрадова.
Тя подчерта, че "каквито и програми да измислим в парламента и министерството, учителите трябва да могат да ги приложат".
Ниските резултатите на тазгодишните матури, на които средната оценка по български език и литература е 3.93, също бяха обсъдени.
"В България съществуват страшно много деца от уязвими групи, страшно много бедни деца, които нямат достъп до качествено образование, и ако ние работим фокусирано с тези, които нямат достъп, които дори не могат да се справят с езиковите предизвикателства, и помогнем на най-бедните и вдигнем тяхното ниво, тогава цялостната средна оценка от ДЗИ ще се промени, защото всъщност това е нещото, което куца и умишлено сваля оценките", каза Елисавета Белобрадова.
Борбата с тормоза в училище - мисията (не)възможна?
На форума учениците заявиха на представителите на властта, неправителствени организации и психолози, че липсва безопасна среда в училищата за обсъждане на проблема с тормоза и насилието.
"Има много младежи, които отказват да посещават училище, заради ситуации свързани с тормоз. Това, което ние разпознаваме като проблем, е липсата на пространства за водене на дискусии по темата. Друга важна насока свързана със заинтересоваността и загрижеността от страна на учителите по отношение на тормоза. Те понякога го "подминават", каза Ния от Програма "Мегафон".
Според зам.-министъра на труда и социалната политика Елка Налбантова "възрастните не успяват да отговорят подходящо, когато вие се чувствате тормозени".
Младежите попитаха представителите на институциите как биха постъпили, ако тяхното дете тормози друго. Отговорите бяха еднотипни – че трябва да се следи за агресивни тенденции у детето, така че мерки да бъдат взети навреме.
Популяризиране на спорта и здравословно хранене
Учениците обърнаха специално внимание на проблемите със здравослоното хранене и спорта в училище.
Като предизвикателство пред това да се хранят пълноценно и здравословно, те поставиха въпроса за продължителността на междучасията - най-дългото е 20 минути, а кратките са по 10 минути.
"Нямаме време кога да излезем, да се наредим на опашката, да си вземем храната, да се върнем навреме до класната стая и да сме си я изяли", каза Тиана. Според нея именно заради кратките почивки учениците прибягват до нездравословната храна от близките магазини.
"Има разпоредби за това какво може да се продава и какво не в лафките, но явно тези разпоредби не се спазват, защото контролът не е много добър. А той не е много добър, защото в сферата на общественото здраве заплатите не са особено атрактивни и няма достатъчно големи и адекватни проверки, така че по тази линия наистина ще бъде много трудно да се предлагат само здравословни неща, съответно и децата да си ги купуват", каза зам.-министърът на здравеопазването Михаил Околийски.
Екатерина Йосифова от фондация "За храната" даде пример с практики от други европейски страни, където децата имат достъп до кухнята на учебното заведение и сами могат да си приготвят здравословната закуска.
Учениците изразиха и недоволство от липсата разнообразие в часовете по физическо възпитание и спорт като активностите се ограничават само до футбол, баскетбол, волейбол и тичане.
Младежите отбелязаха и невъзможността на някои от учениците да изпълнят заложените нормативи, например за скок от място, което създава предпоставки за дискриминация и тормоз от страна на учениците с по-добре развити атлетични способности.
По време на форума младежите настояха за интегрирането на повече спортни дейности за децата с увреждания, за да не бъдат изолирани от останалите.
mediapool.bg