Съгласувателна процедура за одобрението от кметове, здравни и екоинспекции, даже и фирми, за издаването на акт 16 за пускане в експлоатация на газопровода от гръцкия град Комотини до българския Стара Загора, е поискала подопечната на регионалното министерство Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК). Някои вече са дали позитивен отговор, но други настояват да се довърши път или чешмичка, за да се съгласят, каза в интервю за Mediapool Теодора Георгиева, българският изпълнителен директор на "Ай Си Джи Би", бъдещ оператор на дългата 183 км тръба. В дружеството 50 процента държи "Българският енергиен холдинг", останалият дял е на дружеството "Посейдон", в което участват гръцкият държавен газов доставчик ДЕПА и италианската компания "Едисон".
Георгиева все пак се надява до края на юли да получи акт 16, както и да приключи пълната автоматизация на газопровода от гръцкия изпълнител на строежа "Авакс", с който "Ай Си Джи Би" продължава да има проблеми.
На "Авакс" няма да бъдат платени 14.4 млн. евро по договора заради наложените й неустойки, защото не спази срока на приключване на строителството – 31 декември 2021 г. Възможно е и да се претендират пропуснати ползи от оператора, които не са толкова големи колкото пропуснатите ползи от българските потребители, заради невъзможността "Булгаргаз" да внесе пълните си количества азерски газ, който е много по-евтин от купувания по краткосрочни борсови сделки, става ясно от думите на Георгиева.
Вероятно още от 2024 г. ще се увеличи капацитетът на газовата връзка с Гърция от сегашните 3 млрд. куб. м годишно на 5 млрд. Интерес за доставки по това трасе са проявили и румънската "Ромпетрол", украинската "Нафтогаз", има възможност и за пренос до Молдова.
Г-жо Георгиева, миналата седмица бе сложен официалният край на строежа на газовата връзка с Гърция като гръцкият премиер каза, че тя ще влезе в експлоатация до края на юли, а българският – до края на август. Вие казвате септември-октомври. Кой е правият?
Всички правим всичко възможно да е най-рано. Всеки сигурно гледа по малко по-различен начин заради хода на разрешителните в двете държави, които са необходими за започване работата на газопровода.
Оставащите дейности са в няколко аспекта – технически, регулаторен и административен. Регулаторно компанията ни вече има сертификация, която е с условие за влизане в сила до края на юли. Предстои в рамките на този месец свикването на общо събрание на акционерите за смяна на устава, управителния съвет и надзора, за да може да мине търговската регистрация на бордовете, с което да се изпълнят тези изисквания на двата енергийни регулатора на България и Гърция.
Това означава ли, че ще има напълно нов съвет на директорите и надзор в "Ай Си Джи Би" или е формалност? Грубо казано, да очакваме ли вашата смяна?
Изискванията са изпълнителният директор три години назад да не е работил във вертикално интегрирано предприятие – за България това са "Българският енергиен холдинг", "Булгаргаз" или "Булгартрансгаз". Засега промените не засягат мен като изпълнителен директор от българска страна, по-скоро от страна на Гърция ще има промени, защото техният изпълнителен директор работи и в "ДЕПА Къмършъл", която е търговец на природен газ и свързана с ИГИ Посейдон - акционер в "Ай Си Джи Би". Необходимостта от надзорен съвет добавя цяло ново ниво в структурата на компанията, чийто състав също следва да отговаря на законовите условията за независимост. Но като цяло ще има промяна на лица, която ще бъде обявена, когато се случи официално.
Чисто технически предстоят акт 15 между възложителя и изпълнителя и акт 16, по който работим от 3-4 седмици. Пуснали сме около петдесетина писма по молба на ДНСК, която трябва да издаде необходимия за експлоатация акт 16. Те са до т.нар. засегнати лица – различни институции РИОСВ, пожарна, кметове, здравни и екоинспекции, басейнови дирекции, "Напоителни системи", включително различни компании, да кажат дали са съгласни с въвеждането в експлоатация на газопровода. Някои от тях вече са дали позитивен отговор, други поставиха условия за разрешението, някои от които са за довършване например на път или на чешмичка. Всеки изрично указва какви са неговите изисквания, за да получим зелена светлина и напълно да изпълним техническата спецификация, независимо дали това има отношение към тръгването на газа. Тук са геозащити, ерозионни мерки, оправяне на канали и сега се оправят всички посочени изисквания за такива дребни детайли. Всеки ден се срещамe за верифициране с различни хора и институции, за да видим дали всички тези органи са доволни от извършеното от строителя. Вчера се срещахме с пожарната, утре ще дойдат екоинспекциите, после "Напоителни системи", но това се неща, без които няма как ДНСК да свика комисия за акт 16, съответно ние правим всичко възможно да сътрудничим максимално.
Искаме да получим акт 16 до края на юли и правим всичко, което зависи от нас, но дали ще успеем не мога да кажа, тъй като не е изцяло под наш контрол.
Но за акт 15 е важно изпълнителят на строежа "Авакс" да завърши автоматизацията на газопровода. Трябва да имаме коректно измерване на температура, на налягане, автоматично да можем да управляваме съоръженията в двете газоизмервателни станции и крановите възли и да е налице напълно функционираща и надлежно тествана автоматизирана система за управление и мониторинг SCADA, за да има гаранции, че съоръжението се контролира ефективно. Ако това го няма, няма да получим одобрението и на съседните оператори – на Трансадриатическия газопровод (ТАП), откъдето в Гърция ще се захранва газовата връзка, и "Булгартрансгаз", в чиято мрежа ще свършва интерконекторът в България. ТАП са изключително стриктни, дори педантични, както и "Булгартрансгаз". Работим и с двата оператора и затова изискваме "Авакс" да си изпълнят максимално добре ангажимента.
Казват ни: Вие вече напълнихте тръбата (с технически газ – б.а.), защо не я пускате? Но ние трябва да знаем във всеки момент транспортираното количество газ и неговите качествени параметри, за което ще спомогне пълна автоматизация на управление, като по този начин персоналът ни за физическото управление на газопровода е оптимизиран. Имаме вече назначени физически и търговски диспечери и бройката им е предвидена за напълно автоматичен проект. Всъщност проектът никога и не е бил предвиждан за неавтоматично функциониране. Не е нещо, което би могло да се преодолее с наемането на повече персонал.
Според мен това е от изключителна важност и е червената линия. Компромис можем да направим с някакви дейности, които не са свързани с отчитането на газа, като например добоядисването на оградата на газоизмервателната станция, но не и с това SCADA системата да не бъде внедрена съгласно всички изисквания на проекта. Непрекъснато комуникираме със строителя по този въпрос и обясняваме колко е важно за сигурността на системата.
А "Авакс" какво казват? Кога ще е готова SCADA-та?
От тяхна страна като че ли има малко подценяване на ситуацията. Считат, че ние в България, като бързаме с въвеждането в експлоатация заради необходимостта на нови източници за доставка на газ след спирането на руския, бихме направили компромиси със SCADA. Предлагат ни: Ще направим локални системи SCADА заради извънредната ситуация. Но тук е редно ние да сме безкомпромисни, за да е обезпечено безопасното и правилното функциониране на газопровода. Целият дизайн на газовата връзка е за напълно автоматичен газопровод, който ще е единственият такъв в България и един от най-съвременните въобще. Не ни устройва да има локални системи само на газоизмервателните станции в Комотини и Стара Загора. Държим да е напълно интегрирана системата с всички кранови възли. Трябва да можем да мерим газа, щом потече търговски – това е важно и за нас като оператор, и за търговците, които смятат да използват капацитета на тръбата.
Има и разрешителни, които трябва да издаде гръцката страна – за оперативна дейност, нещо като нашия акт 16, който се очаква да е готов не по-късно от средата на август. Това са датите, към които се стремим.
Тоест, гони се пускане в експлоатация през август, но за всеки случай казвате септември?
Гони се най-бързият възможен срок, защото това е от интерес за всички, но сте права, че за всеки случай казвам септември. Надяваме се да има институционална стабилност, която да гарантира по-бързото придвижване на оставащите процедури.
Има ли опасност правителството в оставка и очертаващите се предсрочни избори да отложат отново търговския старт на газовата връзка?
Ами, вижте, институциите се ръководят от различни представители на сега управляващата коалиция. Не мога да кажа, че не се притесняваме от политическата ситуация, макар да остават чисто административни и документални дейности за въвеждане в експлоатация. Например Държавната агенция по метрология и технически надзор ни е проверила за изрядност на измервателните системи и е потвърдила, че газопроводът е технически изправен, но МРРБ трябва да потвърди, че е построен в съответствие с издаденото разрешение за строеж.
Поне досега всички политически сили са подкрепяли интерконектора. Възможно ли е наистина, заради драмите между "Продължаваме промяната" и "Има такъв народ", контролираното от ИТН министерство на регионалното развитие например да създаде проблеми пред одобрението на тръбата?
Засега не очаквам и се надявам да няма такива. Проектът е от изключителна стратегическа важност за България и за региона, за енергийната сигурност.
Заради забавения строеж на връзката гръцкият изпълнител "Авакс" се глобява ежедневно. Достигнат ли е лимитът на санкциите от 10% от стойността на договора или 14.4 млн. евро?
Достигнаха го още в края на май или началото на юни.
Излиза, че вече може да го бавят колкото си искат, повече няма накъде да ги глобявате?
Надявам се да не стане така, срещаме се с тях редовно и поставяме ясно на масата колко е важно бързото завършване на този проект и за двете държави, особено предвид актуалната обстановка. За мен остава необяснимо как забавиха толкова изпълнението на договора, отвъд удължението, обосновано от Covid пандемията.
А платили ли са "Авакс" тези санкции?
Глобите са наложени. Към момента още не са платени, но и ние не сме изплатили към строителя всичко по свършената от тях работа, нито сме освободили каквито и да е гаранции, дадени като обезпечение. Досега сме плащали оперативни дейности, като неустойката ще си я прихванем от насрещни престации.
Изчислили ли сте какви са пропуснатите ползи от забавянето на строежа на газопровода, който трябваше да е приключил в края на 2021 г.? Имаше коментари "Ай Си Джи Би" да съди "Авакс" за пропуснати ползи, обмисляте ли подобен ход?
Картата с пропуснатите ползи неведнъж сме я използвали за форсиране на строителните дейности. Дори утре ще говорим отново по този въпрос. Ако не си свършат докрай ангажиментите, са заплашени.
Ние като оператор сме калкулирали какви са пропуснатите ползи и за нас те не са чак толкова големи за тези шест месеца, но индиректните за страната и икономиката от липсата на този маршрут за доставка на азерския газ са съществени. Ще видим дали това ще бъде тема в бъдеще, но сега най-важното за нас е строителят да довърши ангажимента си и да влезем в експлоатация.
Войната в Украйна, спирането на руския газ за България и някои европейски държави и намаляването на доставките на "Газпром" за други членки на ЕС промениха сериозно геополитическата ситуация и европейските газови пазари, "Ай Си Джи Би" ще се форсира ли за увеличаване капацитета на интерконектора от сегашните 3 млрд. куб. м годишно на 5 млрд.?
Категорично да, заради потенциалите за доставки на газ от Юг на Север.
ЕС силно подцени зависимостта си от руския газ, ясно е, че Европа няма достатъчно терминали за втечнен газ (LNG), които да запълнят тази сериозна дупка в доставките, отворена след спирането на руския газ. Говори се за общи газови доставки в ЕС, но засега като че ли нищо не е задействано и всеки започва свои собствени преговори. Германия отива към Катар, а идеята беше държави в слаби позиции като България да се възползват от съвместни действия за осигуряване на газ.
Но чисто регулаторно, преди да имаме обвързващ интерес и споразумения за пренос на газ, няма как да построим компресорната станция, необходима за увеличаване на капацитета на газопровода.
Освен това гръцкият газов оператор ДЕСФА няма добра система и достатъчно компресорни станции, което го прави неподготвен за точка като нашата на Север. Също така има стеснения на гръцката мрежа и несъвършенства. Например в момента газ от LNG терминала Ревитуса към нашия газопровод не може да дойде без тристранно споразумение между "Ай Си Джи Би", ТАП и ДЕСФА за да дойде реверс от точката Нея Месемврия. Тоест ТАП трябва да осигури газа, а после да се правят суапови сделки. Реално в първите години от функционирането на интерконектора той на практика не може да ползва прав газов поток от ДЕСФА. Такъв може да получаваме само от ТАП, а ДЕСФА трябва да си награди системата с компресорни станции а.
Но сега ДЕСФА и операторът на изграждащия се терминал за втечнен газ в Александруполис, където ДЕСФА е съакционер, планират строеж на компресорна станция на Комотини вместо на точката Кипи, която бе проект от общ интерес за ЕС. Защото е станало ясно, че без компресорна станция към нас не може да тече газ и от бъдещото съоръжение край Александруполис, отново заради стеснения на гръцката газова мрежа.
Такава станция с възможност за лесно или автоматично надграждане на капацитета й е перфектно решение за "Ай Си Джи Би". Ако тя се изгради времево заедно с терминала в Александруполис и в началото на 2024 г. влязат в експлоатация, това ще е супер за България и региона.
Тоест, инвестиция, която ДЕСФА ще направи в такава компресорна станция, автоматично може вдигне капацитета на газопровода Комотини-Стара Загора още в началото на 2024 на 5 млрд. куб. м?
Да, имаше коментари дали да не си разделим разходите, но ние като оператор получихме изключение, което ни задължава за прав газов поток от 3 млрд. куб. м, и така ДЕСФА ще направи инвестицията. Разговорите за това вървят от 6-7 месеца заедно с ДЕСФА и с Европейската комисия.
Вдигането на капацитета ни до 5 млрд. куб. ще позволи доставки и към Молдова и Украйна. Румъния също има интерес да доставя през нашата газова връзка, но той все още е необвързващ. Интерес има и от страна на Западните Балкани, но той ще стане по-сериозен, когато се изгради интерконекторът със Сърбия. Унгарски компании непрекъснато ме питат кога ще стане готова връзката, което е индикатор, че също имат интерес. Около 30-40 писма за интерес имаме, макар че реално започваме работа с малко търговци. Но останалите проучват сериозно възможностите, защото случващото се на европейския газов пазар в момента е уникално. Много газ може да мине и през интерконектора, и през България за експорт. Потенциалите при нас, особено при увеличен капацитет, са сериозни не само за страната, но и за експорт.
За Молдова и Украйна доставките през Трансбалканския газопровод през Румъния, използван до края на 2020 г. от "Газпром", ли ще са?
Да, газовата връзка с Гърция всъщност е връзката между Южния газов коридор и Трансбалканския газопровод към Украйна, както и част от Вертикалния газов коридор, който стига до Унгария и на практика почти до най-големия европейски газов хъб в Баумгартен, Австрия.
"Ай Си Джи Би" досега има 25-годишни договори за малко над 1.5 млрд. куб. м от капацитета на тръбата. От тях 1 млрд. куб. м е азерският газ, който е ясно, че ще тръгне веднага след въвеждане в експлоатация. За останалите количества да припомните кои са компаниите, резервирали капацитет? И доставките на тези над 500 млн. куб. м дали също ще тръгнат веднага и дали са за българския пазар или са транзитни, ако знаете?
В момента динамиката на газовия пазар е голяма и е напълно възможна промяна в намеренията на търговците, сред които са и двамата съакцианери в "Ай Си Джи Би" (ДЕПА и италианската "Едисон" – б.а.), и те вече може да търсят и локални решения за българския пазар, където в момента има сериозни липси на газ. Сегашната динамика на пазара вероятно ще измести първоначалните им намерения, а търговци от съседни държави в момента работят много сериозно с "Булгаргаз" за осигуряване на доставките за българския пазар.
С компанията "Линден" обсъждаме отразяване на интереса им за пренос през интерконектора след реализацията на LNG терминала край Александруполис. Имаме разговори и с регулаторите за прехвърляне на техния капацитет или към настоящите търговци, или да се продаде. И това също е важно решение преди влизането в експлоатация. Преговаряме за прехвърлянето на капацитета им на "Булгаргаз", но този доставчик има лимит за ползване на 40% капацитета ни или около 1.2 млрд. куб. м заради господстващото му положение на българския пазар.
Тогава как "Булгаргаз", който е резервирал 500 млн. куб. м годишен капацитет от терминала край Александруполис, ще внася тези количества от 2024 г., след като има ограничение за вашата тръба от 1.2 млрд. куб. м, а 1 млрд. куб. м вече са запазени за азерския газ?
"Булгаргаз" още не е направил резервация за тези 500 млн. куб. м при нас. Наистина, ако главна дирекция "Конкуренция" на ЕК не даде разрешение, няма как държавният доставчик да внесе през нас всички тези обеми. Но ако няма интерес от други доставчици към остатъчния капацитет, ще поискаме изключение. Поставили сме въпроса и пред председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране Станислав Тодоров. Много е динамична ситуацията.
"Ай Си Джи Би" се регистрира на две платформи за търговия с капацитет. С какви продукти ще стартирате търговете си там?
Имаме сключени договори с платформата PRISMA, която е използвана от ТАП и ДЕСФА, и с унгарската RBP, която се ползва от "Булгартрансгаз". Ние сме длъжни по регламент да обявим остатъчния си капацитет на търгове в съответствие с календара на ENTSOG, като предложим пълния спектър от капацитетни продукти. Търговски спазваме всички регламенти.
Миналата седмица премиерът сравни цената на строителството на газовата връзка и т.нар. "Балкански поток". Коректно ли е това при положение, че проектът на "Булгартрансгаз" е много по-дълъг и с по-голям капацитет, както отбеляза бившият енергиен министър от ГЕРБ Делян Добрев?
Не смятам, че е редно като компания да влизаме в подобни полемики. Така или иначе има признат ключов показател, а именно капиталов разход за линеен метър на тръба, като има начин да се уеднакви и разликата в размера на тръбите. Това, с което съм наясно в детайли е, че при нашия проект влизат всички разходи – двете газоизмервателни станции, 8 кранови възли, всички наземни съоръжения , хоризонтално директно сондиране под коритото нарека
Марица и под язовир "Студен кладенец". Теренът при нас е доста предизвикателен и стръмен. Като цяло не бихме искали да сравняваме двата проекта.
mediapool.bg