Кламер БГ - Новини: Данаил Папазов: Преместването на пристанището може да даде нов живот на Варна

Данаил Папазов: Преместването на пристанището може да даде нов живот на Варна

Интервюта

|
Четв, 17 Септ 2015г. 14:31ч.
Данаил Папазов: Преместването на пристанището може да даде нов живот на Варна

Данаил Папазов, който над 10 години беше директор на "Пристанище Варна" и сега се кандидатира за кмет на града, смята, че пристанището може да стане център за развитието на Варна. Общинската администрация е затънала в бюрокрация и корупция, а Варна изостава в развитието си, казва той пред Mediapool. Обяснява, че, ако спечели кметския пост, ще даде шанс за развитие на морския бизнес и всички съпътстващи го индустрии, а заедно с туризма и иновациите градът може да дръпне напред. "Територията на пристанище "Варна-Изток" може да стане най-привлекателната част от града, а сегашното гето "Максуда" – един от най-хубавите квартали в бъдеще. Кв. "Чайка" трябва да остане зелен, а за Морската градина са нужни строги правила, които да се спазват", смята Данаил Папазов. Той бе транспортен министър в кабинета "Орешарски", но сега кандидатурата му е издигната от инициативен комитет, подкрепен от няколко малки партии, които не са били във властта.

Дълги години бяхте шеф на "Пристанище Варна", после транспортен министър в кабинета "Орешарски", сега сте кандидат за кмет на Варна, но това ще бъде първият ви мажоритарен вот. Кое ви мотивира да влезете в надпреварата?

Няколко неща ме накараха да се кандидатирам за кмет на Варна. Най-важното е, че през последните 25 години градът върви непрекъснато назад, икономиката е замряла. В същото време Варна има невероятни дадености. Амбицията ми е да върна блясъка на общината. Брегът на Варна е изключително красив, връзката с двете езера Варненското и Белославското дава възможност за близо 30-километрова брегова линия, където може да се развие сериозна индустрия, което в момента не се прави по различни причини.

Дълги години работих в "Пристанище Варна". То може да стане център за възраждане на индустрията. Около пристанищната територия може да се развият индустриални зони, да се доведат инвеститори, което ще задържи младите хора във Варна. Градът разполага и с изключителен научен потенциал, който също не се използва. Трябва среща на бизнеса с науката, за да могат да се ползват иновациите.

Издигнат сте от гражданска инициатива, но и четири партии официално обявиха, че ви подкрепят – ЕНП, БНД, БСДП и "Нова алтернатива". В същото време бяхте министър от квотата на ДПС, поне така твърди БСП, очаквате ли подкрепа и от други политически партии? ДПС все още не са заявили официално кого ще подкрепят във Варна?

Тогава, защо БСП ме търсеха за кандидат? А доста преди тях и ГЕРБ? Това са изтъркани неща. Доказал съм във времето, че не съм бил около някоя партия и не съм зависим от никоя партия. Като директор на "Пристанище Варна" смених няколко правителства от почти целия политически спектър. С всички съм работил добре, защото съм изпълнявал съвестно задълженията си.

Аз съм от квотата на експертите и само заради това, че приех отправената покана от премиера не дава основание на някого да ме вкарва в някакви схеми. Никога не съм бил и няма и да бъда нито в квоти на БСП, на ДПС, нито на когото и да било. С този въпрос според мен умишлено се спекулира. Просто няма с какво да се заядат, защото където и да съм работил винаги съм го правил от душа и сърце. Цифрите и резултатите винаги са по-силни от слуховете. А там ясно се вижда, че когато напуснах пристанището, обработените товари се бяха увеличили с 300%, в сравнение с деня, в който постъпих на работа.

Значи ДПС няма да ви подкрепи, така ли да разбирам?

Доколкото чувам, те ще подкрепят друг кандидат, работещ на втория етаж във високата сграда на общината, но тази тема вълнува структурите на тази партия, а не мен.

Очаквате ли подкрепа от отцепниците от ГЕРБ? Говори се, че бившият лидер на ГЕРБ Варна Павел Димитров ви подкрепя?

Много хора са били първо в една партия, после в друга, има и много безпартийни. Аз не ги деля на отцепници и придворни. Търся подкрепа от всички мислещи хора в града, които искат промяна и развитие за Варна. Членството, в която и да е партия, те вкарва в идеологическа рамка, което понякога пречи да се вземе правилното решение.

Аз съм свободно мислещ човек и от малък съм възпитан да деля хората на можещи и неможещи.

Варна има нужда от свобода, от анализ на дейността на общинската администрация, която определено е спънка за привличането на чужди инвестиции. Бюрокрацията и корупцията във варненската община са изключителни. Това не е пряко обвинение към всички служители в общината. В Министерството на транспорта не съм уволнил нито един човек от администрацията. Напротив, работил съм с хората, които заварих, защото смятам, че на всеки човек трябва да се даде свобода да работи. Те трябва да са сигурни в работата си, за да не влизат в сплетни, или пък да очакват да бъдат съкратени или уволнени всеки момент.

Бюрокрацията и корупцията във варненската община обаче трябва да бъдат премахнати, защото рискуваме през 2017 г., когато Варна е обявена за европейска столица на младежта, да няма кой да празнува, защото младежите ще са избягали в чужбина.

Няма да уволнявате никой в общината, но как ще борите бюрокрацията и корупцията със същите хора, които години наред са се окопали там?

Не всички в Община Варна са корумпирани. Затова първата работа на екипа, с който ще дойда, ако спечеля изборите за кмет, ще бъде основна ревизия на цялата община, за да се види какво наследство намираме. След като имаш ясната картина е лесно да вземеш правилното решение. С тези, които работят в сферата на сенчестия бизнес, ще се разделим и ще отворим работа на прокуратурата.

Това обаче не означава, че се прави чистка в Община Варна. Напротив, трябва да се даде свобода на тези, които си разбират от работата, да работят спокойно.

Казахте, че пристанището може да стане център за развитието индустрията на Варна. Като бяхте министър рестартирахте проекта за интермодален терминал. Докъде стигна и какво предстои да се случи?

Този проект е от изключителна важност за града. Четири пъти се захващах с него. Костваше ми много и се радвам, че благодарение на приемствеността в Министерството на транспорта продължи работата по него. Важно е да има готов проект с подробен устройствен план и разрешителни за строеж. Така при евентуален интерес на инвеститор веднага ще може и да се започне със строителството.

Досега много пъти започваме проекта, но след като се намери инвеститор, тръгваме да правим оценка за въздействие на околната среда, да спорим дали там му е място. Всички тези дебати са минати няколко пъти. Проектът се забави във времето не с месеци, а с години. Това нещо трябва да спре и да започне да се реализира, защото пристанището може да стане център за развитието на града. Около него ще се развият индустриални зони със съпътстващите сектори – логистика, транспорт, търговия, обслужващи фирми. Заедно с туризма и иновациите това дава възможност за развитие на икономиката и нов живот за варненци.

Правилно ли оставам с впечатлението, че след като проектът се предаде след местните избори, вече има заявен инвеститорски интерес. По форумите чета, че руски компании са заявили интерес. Има ли нещо вярно в това?

Не се занимавам нито с форумите, нито с мнението на хора, които нищо не разбират. Има огромен интерес към пристанище Варна. През годините са идвали хора от Ротердам, от Антверпен, от Хамбург – все пристанищни администрации с традиции. Интерес има, но когато дойде един инвеститор, той иска да започне да строи, а не тепърва да вади разрешителни.

Необходимата инвестиция я оценявам най-малко на около 100 млн. евро в зависимост от това дали там ще се строят силози или специализирани кейове за контейнери.

Изграждането на интермодалния терминал ще реши няколко проблема на Варна.

Геометрически погледнато, градът представлява един правоъгълен триъгълник с прав ъгъл точно в средата на сегашното пристанище "Варна-Изток". То отдавна е отживяло ролята си, защото няма накъде да се развива - няма свободни площи около него. Пристанището също пречи и на града да се развива.

Много хора казват – да, ама какво правим? Местим пристанището на един- два километра. Да, но го местим в територия, в която няма нищо. Тя е завладяна от морето, където дълги години се трупаха строителни отпадъци от хотели и ваканционни селища. Тази територия е изключителна държавна собственост.

Успоредно с проектирането на интермодалния терминал се проектира и път, който ще минава южно от жп линията Варна-София и е успореден на ул. "Девня". Така се решава проблемът с изнасянето на тежкия трафик на между 2000 и 3000 тира дневно, които днес минават практически през централната част на Варна. Те ще бъдат изведени извън града.

По трасетата към Златни пясъци и по ул. "Девня" има сравнително добре развита инфраструктура. Но частите, които свързват двата края на Варна и минават през центъра, в случая става въпрос за бул. "Левски", накрая стига до нищото около стадион "Спартак", където настъпва транспортен хаос. За това е много важно този булевард да бъде продължен до улица „Девня“ в района на интермодалния терминал. По този начин ще се облекчи изключително много трафика. Допълнително е необходимо бул. “Левски“ да пресече бул. “Вл.Варненчик“ на друго ниво за безконфликтно движение.

Другите важни проекти са околовръстният път на града и т.нар. скоростен път Варна, който все още е в сферата само на разговорите, но реално не се проектира.

Това са важни инфраструктурни обекти и ако бъдат направени, ще отпушат града. Цялото протежение на ул. "Девня" по протежението на жп линията може да се превърне в индустриална зона, където да се привлекат инвеститори. За това казвам, че пристанището е сърцето на тази индустрия, която в бъдеще може да стане причина за рестарт на Варна.

В интегрирания план за градско възстановяване и развитие е заложено изграждането на високотехнологичен бизнес парк. Той в тази територия ли се намира?

Той се намира по на север от тази територия. За този технологичен парк и за нови такива също има възможности, защото в града има целият спектър от висши учебни заведения, които подготвят инженери, лекари, икономисти, юристи и т.н. Това дава още едно голямо предимство на Варна при срещата на науката с бизнеса. Това не е задължение на общината, но тя може да съдейства за това. Тази среща вече се осъществи в листата на "Живот за Варна“ (гражданската инициатива, която издига Данаил Папазов за кмет-б.а.) са събрани именно такива хора.

Ромският квартал "Максуда", където преди изборите започна събарянето на незаконни постройки, попада ли под багерите на интермодалния терминал?

Ромският квартал "Максуда" няма нищо общо с интермодалния терминал. Кварталът се намира на север от жп линията. Тази територия е едно от най-хубавите места на Варна. Доколкото знам, общият устройствен план предвижда застрояване, защото е южен склон с великолепен изглед към Варненското езеро и може да стане един от най-красивите квартали на Варна в бъдеще.

Предполагам, че за него има инвеститорски интерес?

Не съм запознат с инвеститорския интерес, затова не мога да дам подробности. Важно е да се каже, че след като бъде построен интермодалния терминал и бъде прехвърлена дейността по обработката на товари, около 400 дка от територията на пристанище "Варна-Изток" ще бъде освободена и може да стане една от най-привлекателните зони на града, защото там е прекият досег на града с морето – нещо, което във Варна ние го нямаме.

Групата "Химимпорт" се свързва с всички проекти във Варна. Казват дори, че от подкрепата й зависи избора на кмет в морската столица. Най-емблематичният им проект е "Алея Първа". В същото време символът на Варна е Морската градина. Миналата година като се разхождах там ми направи впечатление, че от страната на Делфинариума е почти застроена. Какво ще бъде нейното бъдеще? Така ли ще бъде застроена, както от страната на Делфинариума – това е ужасно, да си го кажем направо.

Всичко в София се свързва с ГЕРБ, в Пловдив - с Гергов. Нека да говорим сериозно.

Морската градина трябва да бъде разделена на две части. Едната, която се намира в историческата зона, трябва да си остане в този вид, да няма застрояване и да бъде забранен достъпът на автомобили. В другата част, която е над Делфинариума, има много частни имоти. В т.нар. парк "Салтанат" почти 80% са частни имоти. През годините са дадени много разрешения за строителство. Не може всичко това с лека ръка да се зачеркне. Аз съм за спазване на правилата. Това означава да се изработят строги правила и те да се спазват, а не да се нарушават всяка година.

Защото сега какво става във Варна? През годините назад веднъж се казва: може да се строи. Хората си вдигат къща с гараж. После се казва: автомобили не може да влизат и човек не може да стигне до имота си. По тази причина е необходимо да се вземат адекватни решения към настоящия момент.

Има много спорни моменти и относно новия подробен устройствен план на кв."Чайка". Аз съм един от противниците на презастрояването на "Чайка". Той трябва да си остане един зелен квартал, който да позволи в бъдеще да бъде пример за цяла Варна. В момента е с много добри възможности за живеене.

Не ми е ясно как този склон около Делфинариума ще поеме ново строителство. Това означава всичко да отиде в морето след време.

На склона няма строителство. Има направени шест -седем кооперации още от времето на Христо Кирчев (кмет от СДС през 90-те години – бел.ред.). Как са получили разрешителни, не знам. По тогавашния режим може би е било допустимо.

Така или иначе вече има някаква ситуация. От тук нататък тя трябва да бъде регламентирана по някакъв начин и като се каже, че в дадена територия няма да се строи, повече да не се разсъждава по този въпрос.

Правителството на Пламен Орешарски форсира изпълнението на газопровода "Южен поток", чиято входна точка е близо до Варна в съседна община. Ще има ли газов хъб край Варна?

За съдбата на газовия хъб разговорите вървят на правителствено ниво, както стана ясно при току-що приключилото посещение на еврокомисар Марош Шефчович. Като транспортен специалист е нормално да се радвам, когато има товари. При такива проекти през български и транспортни фирми и пристанища ще преминат много товари и в хазната ще влязат пари. Дори сега на пристанища "Варна-Изток" и Бургас е пълно с тръби, които носят приходи от наем на складове.

Кандидатирате се само за кмет на Варна, но не водите листа за общински съветници....

Според Изборния кодекс инициативният комитет може да издигне само един кандидат и по тази причина ние участваме в коалиция с четири партии, която носи същото име като на инициативата - "Живот за Варна". Все още не съм убеден, че трябва да водя листата за общински съветници.

Ако станете кмет, обаче, ще ви трябва мнозинство в Общинския съвет, за да може да прокарвате идеите си.

Точно за това правим тази коалиция, за да имаме хора в Общинския съвет и да оказваме влияние върху работата му. Няма човек, който да може да промени сам каквото и да било. Чувствам се уверен с екип от съмишленици.

Конкуренцията за кмет на Варна изглежда сериозна: двама министри от кабинета "Орешарски" – вие и колегата ви Анелия Клисарова, подкрепена от БСП; двама кметове – настоящият Иван Портних от ГЕРБ и Кирил Йорданов, изкарал няколко мандата като кандидат на различни партии; Чавдар Трифонов, издигнат от РБ и широка коалиция... Кой според вас е най-сериозният ви противник?

Реално сегашният кмет е най-сериозният конкурент, защото винаги действащият кмет има предимство по простата причина, че използва инерцията от управленския си мандат.

Повечето опоненти са достойни, всеки според неговите възможности. За мен най-важни са хората. Надявам се благодарение на това, че дълги години съм се доказал на всички мои позиции, варненци ще ме подкрепят.

Като бяхте транспортен министър, прокарахте жп проектите за модернизиране на линиите Варна – Русе и Карнобат – Синдел. Сега те са замразени. До къде ви се простират плановете? Например плавателен канал Варна – Русе, който в последно време отново се лансира, но от страна на русенски управници.

Хубаво е да имаме плавателен канал Варна – Русе, но за мен това е по-скоро в сферата на мечтите. Не мисля, че това може да се случи в настоящия момент. По-скоро може да се мисли за напоителен канал, който в годините да прерасне в плавателен, но това е твърде далечна перспектива.

Аз мисля за по-реални неща. Горд съм с това, което направихме по оперативна програма "Транспорт". По мое време не допуснахме никаква загуба на средства. Подготвихме великолепно новата оперативна програма, която дава алтернатива на бъдещите ни наследници. На министър Ивайло Московски му беше по-леко, защото оставихме доста подготвени неща. Смея да твърдя, че в транспортното министерство имаше добра приемственост, което позволява да се реализират сериозни проекти.

За мен беше важно да бъде включена жп линията Варна-Русе, защото тя е главния елемент от жп инфраструктурата, която свързва морето и реката и дава алтернатива на пристанище Констанца. Проектът за жп линията Синдел-Карнобат е наполовина готов. Този проект дава възможност за включването на Варна в скоростното жп трасе Бургас-София. Това значително ще скъси транспорта до София.

От логистична и транспортна гледна точка, тези два проекта бяха много важни за Варна. Защо са прекратени, не мога да кажа - не съм в кухнята на Министерския съвет в момента, но твърдя, че това са два от най-важните жп проекти за Варна и региона.

Казахте, че сте работил с четири различни правителства. Сега ако ви изберат, ще се наложи да работите с пето. С кое сте работил най-леко?

Никога не съм имал проблеми в работата, защото винаги съм бил независим и когато съм си изпълнявал задълженията си не съм срещал от никъде затруднения.

Какъв урок си извадихте от едногодишното управление на кабинета "Орешарски"?

Горд съм с това, което направих в Министерството на транспорта. Всички журналисти бяхте убедени, че България ще остане без цифров сигнал. Ние направихме цифровизацията на ефира изцяло – от начало до край и то благодарение на това, че съм голям инат. Въпреки че ме убеждаваха, че е невъзможно да стане, въведох електронната покупка на билети за жп транспорт. В "Български пощи" заварихме неплатени заплати повече от пет месеца, оправихме нещата. Спомняте си какви проблеми имаха шофьорите за Турция, да сте чули скоро да има такива проблеми? Няма, защото се работеше професионално.

Смятам, че си свърших работата и съм доволен от постигнатото. За мен това беше школа и важен урок на територия, в която не бях попадал.

И в момента като граждански експерт на НАТО в групата за наземен транспорт защитавам интересите на България и на всички срещи, които сме имали съм представял инфраструктурните възможности и потенциала за развитие на страната ни. Заради кризите днес логистичните предизвикателства пред Алианса са много сериозни.

Пътната стратегия, която направихте, обаче, не беше приета нито от вашето правителство, нито от настоящото, което също продължава да я мотае. В същото време Еврокомисията я чака и парите по новата програма "Транспорт" са под риск. Каква е причината да се бави приемането й? Има напрежение между отделните лобита и не могат да се разберат, така се говори в Брюксел.

Вие почти си отговорихте на въпроса. Всички хора в Министерството на транспорта, от които зависеше по мое време, си свършиха работата. Дадохме готов проект. Какво се случва от тук нататък, се налага да попитате друг.

На 25 октомври хард рок ли ще свири във Варна?

Аз съм почитател на твърдия рок. Обичам по-старите групи като "Пърпъл", "Рейнбоу", AC/DC. Фен съм на всичко произлязло от "Пърпъл" и "Лед Цепелин".

Искам да се даде алтернатива на този град. Ако варненци ме изберат, ще дам всичко от себе си, за да оправдая очакванията им. По принцип съм победител и където и да отида ставаме шампиони. Последният добър пример е баскетболният отбор "Черно море". От един фалирал отбор за три години станахме носители на Купата на България. Това са неща, които не се постигат лесно.

Никой не може да ми отнеме главата и двете ръце. Днес добавям и сърцето си и предлагам на варненци единственото, което съм доказал, че мога да правя добре – да работя и пак да работя.

mediapool.bg