Издаването на електронни направления за PCR изследвания от личните лекари беше белязано от технически трудности в понеделник. Причината е, че все още софтуерите на част от джипитата и на повечето лаборатории не са настроени за това, коментираха лични лекари пред Mediapool. Заради невъзможността на лични лекари да издават направления, в Благоевград отново се изви опашка от чакащи за талони пред местното РЗИ, като хората бяха принудени да стоят отпред в снега и студа.
В края на миналата седмица Лекарският съюз и Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) най-после сключиха анекс към рамковия договор, който позволява на личните лекари да издават направление за PCR изследване при наличието на поне два от следните симптоми: новопоявила се температура; новопоявила се кашлица (предимно суха); новопоявила се силна отпадналост; новопоявила се загуба на вкус или обоняние; новопоявило се затруднено дишане или недостиг на въздух; миалгия; главоболие; диария; гадене и повръщане; болки в гърлото; кислородно насищане по-малко от 92 на сто или по-малко от 88 на сто за пациенти с хронична обструктивна белодробна болест при извършване на пулсоксиметрия, ако има такава възможност.
Не всички лекари и лаборатории са с актуализиран софтуер
За тази възможност личните лекари настояват от повече от половин година. Въпреки декларираната готовност процесът по улесняване на диагностиката на пациентите със съмнение за коронавирус най-накрая да се отпуши, в понеделник се оказва, че не всички участници по веригата са готови за издаването на електронните направления.
"Беше подписан анекс към рамковият договор. Сега личните лекари, всеки от който е самостоятелно лечебно заведение, трябва да си подпише индивидуалния договор към анекса и програмистите, които обслужват софтуера им да го актуализират. Същата актуализация на софтуерите трябва да направят и лабораториите, така че да могат да ги приемат. Към момента на повечето общопрактикуващи лекари софтуерите са готови и те могат да издават направления. Проблемът е, че на лабораториите софтуерът не е готов и трябва да вземат и да си го направят. Малко са лабораториите, чийто софтуер е актуализиран", обясни пред Mediapool д-р Костадин Сотиров, председател на Сдружението на общопрактикуващите лекари в Пловдив.
Работата по настройките в софтуерите на участниците по веригата е започнала отпреди 1 месец, но процесът изисква време, допълни той. Сотиров очаква до края на седмицата процесът да тръгне гладко.
Д-р Виктория Чобанова от Сдружението на общопрактикуващите лекари в София област каза пред Mediapool, че последната актуализация на "Информационно обслужване" в софтуера за направленията е бил в неделя в 5 часа следобед. "Ако един софтуерен инженер не е на 24-часово разположение, е възможно да не е направил необходимото, за да може тази сутрин личният лекар да се издаде направление", коментира тя.
"С триста зора"
Самата Чобанова днес е успяла да издаде електронно направление за свой пациент, но по думите й това е станало "с триста зора".
"Проблемът е чисто организационен. "Информационно обслужване" прави до 2-3 актуализации дневно, след което и ние трябва да правим. Освен това една част от лабораториите също не са си актуализирали софтуерите и не са готови да приемат електронно направление. Има и по-възрастни колеги лекари, които по-трудно се оправят", коментира тя.
Друг проблем, който тя отчита е, забавянето при генериране на уникален код за всяко електронно направление. "Днес ми отне половин минута докато се получи кода на направлението. Ако ще е така, при положение, че много малко лекари го ползват, представяте ли си когато всички 4000 започнем да влизаме в системата, колко време ще отнема това", каза Чобанова. Тя се опасява, че ако се чака по 3 минути за направление, това ще бави работата на лекарите.
Д-р Сотиров обясни, че бързината по издаването на кода зависи от бързината на интернета в кабинета на лекаря. Според него на места, където няма доставчици на достатъчно бърз интернет, общините трябва да се ангажират и да осигурят финансиране за осигуряването му. "Ако има бърз интернет на съответното населено място, тогава трябва да си го осигури съответният лекар или лаборатория, но ако няма, както се случва по селата и малките градчета, тогава е задължение на общината да го осигури като преговаря с фирмите доставчици", каза той.
"Това е инфраструктурен проблем, по който общините не са си мръднали пръста. То е като с пътищата. До населеното място пътят като е разбит, линейката не може да стигне и селото остава без медицинска помощ", смята Сотиров.
Опашка в снега пред РЗИ Благоевград
Докато тече пренастройка на софтуери и някои лични лекари все още не могат да издават електронни направления, в понеделник в Благоевград пред местната РЗИ за пореден път се изви опашка от чакащи, този път - в снега и студа.
Идеята да бъде отворена намираща се в близост зала, където хората да чакат на топло, не е била реализирана, и така хората останаха да чакат в студа.
mediapool.bg