Последното изследване на Европейски съвет за външна политика /ЕСВП/ разкрива, че седем дни преди изборния ден европейците подкрепят ЕС и се страхуват от негово евентуално разпадане, съобщи пресслужбата на ЕСВП.
Мнозинството от хората в 11 от 14-те изследвани страни - включително Франция (58 процента), Германия (50 процента), Италия (58 процента), Холандия (52 процента), Полша (58 процента), Румъния (58 процента), Словакия (66 процента) и Швеция (44 процента), изпитва страхове, че ЕС може да се разпадне в следващите 20 години.
Изследването разкрива, че почти 92 процента от избирателите мислят, че ще загубят, ако ЕС се разпадне.
Ако това стане, европейците се притесняват, че ще загубят най-вече възможностите си за свободна търговия (38 процента), пътуване (37 процента), свободата на избор на местоживеене и работа (35 процента), съвместната дейност по сигурността и отбраната (28 процента) и принадлежността към съюз, който може да противостои на супер сили като САЩ и Китай (25 процента).
Само 8 процента не мислят, че биха изгубили много от евентуалния разпад на ЕС.
В пет ключови страни членки на ЕС (Франция, Германия, Италия, Полша и Испания) мнозинството от тези, които планират да не упражнят правото си на глас и значителен процент от тези, които планират да гласуват за анти-системни партии, вярват, че войната в ЕС е възможна. Например: 46 процента от подкрепящите Национален Фронт (Франция) и 41 процента от подкрепящите Алтернатива за Германия поддържат тази гледна точка.
Противно на стереотипа за младежки оптимизъм, анализът на резултатите показва, че най-високия дял от избирателите, които се страхуват от конфликт в ЕС, попадат във възрастовата категория 18-24 и 25-34-годишни, като 46 процента от младите избиратели във Франция (18-24) са разтревожени за този евентуален сценарий.
В заключение, авторите - Сузи Денисън, Марк Ленард и Адам Лъри, виждат изборите следващата седмица като "разделен екран". Те вярват, че половината от избирателите, които вярват в политическия процес и дебат, могат да бъдат ангажирани чрез традиционните методи и ще бъдат отворени за нормалния политически диалог.
Те обаче предупреждават, че тези избиратели са намаляващ дял от електората и не бива да бъдат смятани като гаранция за победа на изборите. Вместо това те твърдят, че мейнстрийм паритите трябва да потърсят нови целеви групи и да покажат на тези избиратели, че разбират политическия пейзаж.
Страните, проучвани от YouGov в рамките на проекта, включват: Австрия, Чехия, Дания, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Италия, Холандия, Полша, Румъния, Словакия, Испания и Швеция. Теренната работа е проведена в периода 23 януари - 25 февруари 2019 г. В други държави са провеждани фокус групи.
mediapool.bg