Знаковите думи и изрази на 2022-ра ще бъдат избрани след широко допитване на платформата за грамотност "Как се пише".
За втора поредна година всеки може да даде вота си за най-важните теми, които са занимавали обществото ни през изтеклите 12 месеца.
Предложения ще се събират от 4 до 11 януари. Жури от дългогодишни наблюдатели на обществените процеси ще помогне за отсяването на финалните десет думи и изрази, от които с общо допитване в периода 16 - 21 януари ще бъдат избрани първите три.
След успешната кампания за 2021 година организаторите - д-р Павлина Върбанова, създателка на платформата за грамотност "Как се пише?", и Доротея Николова, учителка по български език и литература и журналистка, са още по-уверени, че е необходимо да знаем и разбираме какво ни води и как избираме посоката като общност.
Темите на 2022-ра отново бяха много - и в международен план, и у нас: от войната, която разтърсва всички ни, включително и с икономическите си последици, до постоянната политическа криза в България, обръщат внимание инициаторите.
Любопитно е кои сюжети и чрез кои думи са били в центъра на общественото внимание, колко са се променили за една година, а също и успяваме ли да водим качествен разговор за тях. Разговор, който да води към положително развитие на страната ни и подобряване на живота ни, смятат те.
Проучването придобива още по-голям мащаб и дълбочина, защото в настоящото му издание ще бъде включена класация на най-употребяваните знакови думи и изрази в медиите на български език. Тя се основава на анализ на обширно онлайн съдържание, осигурен от партньорите на инициативата - системата за глобален медиен мониторинг и анализи Sensika.
"Така, освен че отново хората ще имат тежката дума чрез гласуването в анкета на сайта "Как се пише?", ще можем да обобщим годината и през окото на медиите и на влиятелните блогове. Вероятно и за самите медии ще бъде интересно да видят каква е картината на България и света, която те като цяло са представяли на своята аудитория", споделя Павлина Върбанова.
По думите на Доротея Николова, много интересен ще бъде паралелът между темите, които реално са вълнували хората, и темите, които са припознати като такива или лансирани от медиите.
"Благодарение на експертите от Sensika ще имаме възможност да направим сравнение, базирано на солидни факти", казва още тя.
От една страна, трябва да бъдем все по-внимателни коя информация в публичното пространство е от достоверен източник и коя по всяка вероятност е фалшива. Това обаче става все по-трудно и пропагандните и представящите тенденциозни послания сайтове и канали влияят в значителна степен на общественото съзнание, алармират още организаторите.
Анкетата "Думи на годината" се провежда на платформата за грамотност "Как се пише?", на страницата във Facebook и в Twitter. Тя, както и миналата година, преминава през три етапа. В първия - от 4 до 11 януари – всеки има възможност да даде своите предложения за думи на годината.
Във втория етап от 30-те предложения с най-много гласове 5-членно жури ще отсее 10. Кои три от тях са най-важните за нас като общество, ще изберем в анкета в сайта "Как се пише?" от 16 до 21 януари в третия, последен етап.
Журито отново е съставено от дългогодишни наблюдатели на обществените процеси в България и езикови експерти: Павлина Върбанова - доктор по български език, доц. Георги Лозанов - философ и медиен експерт, Веселина Седларска - журналистка и писателка, Доротея Николова - учителка по български език и литература и журналистка, и Захари Карабашлиев - белетрист и драматург.
mediapool.bg