Кламер БГ - Новини: Защо големите социологически агенции не публикуват проучвания за София?

Защо големите социологически агенции не публикуват проучвания за София?

България

|
Пет, 25 Окт 2019г. 18:44ч.
Защо големите социологически агенции не публикуват проучвания за София?

Обикновено в последната седмица преди избори големите социологически агенции публикуват резултати от техни социологически проучвания. Сега обаче такива за София няма, макар че именно т.нар. битка за София се очертава да е най-големият залог на тези местни избори. Това оставя вратата широко отворена за противоречащи си прогнози със съмнително авторство, които са широко отразявани от някои медии като едва ли не най-меродавни за изхода от вота.

Mediapool потърси Геновева Петрова от "Алфа Рисърч" и Първан Симеонов от "Галъп интернешънъл" с въпроса защо този път двете агенции не публикуваха резултати.

Последното оповестено проучване за София на "Алфа рисърч" е от 9 октомври, а на "Галъп" - още от 27 август.

"Финансирахме с наши средства едно проучване за София. За съжаление, оценките ни показаха, че нямаме възможност да го направим и в края на кампанията. Нямахме и медийно съфинансиране за такова проучване", каза Петрова.

Тя обясни, че има много фактори, които правят надпреварата в София много оспорвана, но ако бяха провели проучване непосредствено преди вота, щяха да го публикуват, независимо от различните фактори от последните дни. "Щяхме да опишем коректно кога е проведено и че е преди дадено събитие, което би могло да повлияе на вота", уточни тя.

Първан Симеонов каза, че "Галъп интернешънъл" скоро не е правила проучване за София. "Обикновено публикуваме в последната седмица, но за национални избори, а ние всеки месец правим национални проучвания по различни теми. За местни избори проучването трябва да се направи отделно. Организацията е по-бавна, по-трудна, по-времеемко и по-скъпо е – за София е съпоставимо с национални избори. Така едно изследване, което трябва да излезе в последните дни на кампанията може бързо да остарее, докато резултатите от него се обработят", поясни той.

Според социолога и бивш член на ЦИК Цветозар Томов има и друга евентуална причина, която би накарала сериозни агенции да не публикуват резултати.

"Много са неизвестните и това прави прогнозите несигурни", коментира той пред Mediapool и подчерта, че само предполага защо няма проучвания, но това би била основателна причина.

Отсъствието на най-пресни данни от агенции, които държат на репутацията и коректността си, обаче отваря врата за други играчи, които могат да манипулират обществото както си искат – с любезното съдействие на медии, които ги публикуват и разбира се, политическите интереси, които стоят зад тях.

Симеонов определи като "много любопитно" обстоятелството, че в момента някои агенции публикуват проучвания, които се представят като проучвания с представителна извадка, проведени със собствено финансиране и извършени лице в лице, а в същото време въпросните агенции от много време не са имали реална дейност.

Цветозар Томов също подчерта, че тези, които публикуват подобни "проучвания" сега, го правят винаги. "Това не са проучвания, а пиар под формата на проучване", каза той.

"Менте социологията е продукт и на флирта между медии и социолози. Трябва да има отговорност и да не се публикуват данни без цедка", добави Томов и обясни, че с подобни публикации се легитимират крайно резултати.

Самият той преди ден коментира във Фейсбук проучване на "Барометър", излязло в сайта "Пик":

"Е, това е най-голямото мошеничество със социологически данни, което съм виждал досега. Сравнете с резултатите след 3 дни. Горкият Ангел Джамбазки, не ми изглежда глупав човек, но наистина ли се надява, че подобни фалшификати могат да заблудят някого, или някой некадърен съпартиец просто му прави мечешка услуга? Пожелавам му да се пребори за петото място в тези избори с Тончо Токмакчиев, такива са реалностите, а и да се утеши с това, че ще изпревари убедително другите "претенденти-патриоти" Волен Сидеров, Николай Дренчев и Стефан Иванов. А това, че несъществуващата агенция с гръмкото име "Барометър България" го изкарва претендент за балотаж в не по-малко несъществуваща медия няма да му помогне с нищо. И Манолова, и подреденият от "Барометър" далече след него Игнатов, а може би и Бонев ще вземат в пъти повече гласове от него".

mediapool.bg