Кламер БГ - Новини: "Забавно лято, грижовна есен" - с мисъл за общностите и идеите, които променят тютюнопроизводителните региони

"Забавно лято, грижовна есен" - с мисъл за общностите и идеите, които променят тютюнопроизводителните региони

Интервюта

|
Ср, 20 Апр 2022г. 13:26ч.
"Забавно лято, грижовна есен" - с мисъл за общностите и идеите, които променят тютюнопроизводителните региони

За 7 поредни години програмата "Забавно лято, грижовна есен", създадена от Фондация BCause с финансовата подкрепа на "Филип Морис България", работи в посока развитие на тютюнопроизводителните региони в няколко направления: летни образователни академии за деца, обучения за учители в методите на неформалното образование, медицинска грижа за възрастните хора и подкрепа за местни предприемачи за стартиране и развиване на бизнес. "Академия за местни предприемачи", която тази година се проведе за 5-и път, е насочена към инициативни хора с креативни бизнес идеи в тютюнопроизводителните региони. През последното издание на академията наградният фонд от 33 000 лв. бе разпределен между 5 финалиста с вълнуващи проекти, които доказаха, че упоритата и целенасочена работа в сигурен път към успеха.

Повече за "Академия за местни предприемачи 5.0" разказват изпълнителният директор на Фондация BCause Елица Баракова и Диляна Якова, мениджър регулации и устойчиво развитие във "Филип Морис България".

Как програмата "Забавно лято, грижовна есен" и нейният компонент "Академия за местни предприемачи" еволюираха през годините?

Диляна Якова: От 2015 г., когато започнахме програмата "Забавно лято, грижовна есен", заедно с фондация BCause, в община Сатовча като пилотен проект, тя се разрасна стократно – и като брой хора, които имат достъп до отделните й части, достигайки стотици деца, учители, възрастни хора и предприемачи, и географски, като обхвана вече петте тютюнопроизводителни региона в страната – Благоевград, Кърджали, Хасково, Шумен и Силистра. През последните седем години Елица Баракова и неуморните служители на BCause направиха програмата от малка идея за детски образователно-приключенски академии в всеобхватна инициатива за подкрепа на местните общности в тютюнопроизводителните региони, даваща достъп до специализирани медицински прегледи на възрастните хора, достъп до знания за деца и учители, мотивиращи ги да учат и достъп до бизнес обучение и финансиране за смели предприемачи.

Елица Баракова: C времето местните хора ни опознаха и всяка година очакват програмата, изпълнени с нови идеи. Тя доказа своя професионализъм и откритост към хората. Важно да отбележим, че с всяка изминала година имаме все повече участници, които в последствие се превръщат в посланици на програмата в различните региони, което ни позволява по-лесно да достигнем до нови хора с интересни идеи за стартирането на собствен бизнес.

Разкажете ни за процеса по селектиране на финалистите в "Академия за местни предприемачи 5.0". Кои бяха предизвикателствата пред избора на финалистите? Как дойде решението да увеличите наградния фонд?

Елица Баракова: Колкото и клиширано да звучи, изборът на победителите беше изключително сложен. Доказателство за това е, че журито просрочи времето за обсъждане на победители повече от два пъти. Всеки един екип беше достоен да спечели, като журито направи своя избор, взимайки предвид кои от екипите ще успеят да постигнат най-много с наградата, как това ще се отрази на местните общности, какъв пример се дава на други потенциални предприемачи, но същевременно с това журито искаше и да стимулира екипите да не се отказват. Това е и причината да бъде увеличен наградният фонд – за да "влезе" още един проект от толкова достойни!

Как програмата "Забавно лято, грижовна есен" отразява целите за устойчиво развитие на "Филип Морис България"?

Диляна Якова: Когато започвахме програмата през 2015 г., във ФМИ все още не се говореше за бъдеще без дим и пълна трансформация на бизнес модела на компанията, макар инвестициите в иновативни продукти, алтернативи на традиционните тютюневи изделия, вече да са били факт. Въпреки това, грижата за хората в местните общности и социално-икономическото им благосъстояние винаги е било актуална тема за глобалната компания и сега, когато все повече говорим за устойчивото развитие и различните екологични, социални и управленски компоненти на стратегията на всяка една компания, нашата програма "Забавно лято, грижовна есен" стои като неразривна част именно от социалните фактори и проекти на компанията. Смятаме, че това е програма, която и за в бъдеще ще формира социалните проекти и инвестиции на компанията в България.

А устойчивото развитие за нас означава още отговорна комерсиализация на продуктите ни, ангажиране със социални теми, здравето, безопасността и благосъстоянието на всички на работното им място, и не на последно място - поставяне на фокус на екологични теми като опазване на климата, предотвратяване на замърсяването с отпадъци и интегриране на екодизайн и концепцията за кръгова икономика в разработването на нашите продукти.

Каква е обратната връзка от местните общности и как програмата се адаптира спрямо нея, за да развива тютюнопроизводителните региони?

Диляна Якова: Обратната връзка от инструкторите от Народно читалище "Бъдеще сега", лекарите-специалисти от болниците-членове на "Българска болнична асоциация" и инструкторите към Център "Ринкър" на фондация BCause винаги е била движещата сила за разрастването и развитието на програмата. В продължение на времето, в нея включваме нови елементи, цели панели или населени места, така че да се адаптираме към това от какво и къде има нужда "Забавно лято, грижовна есен", за да помогне и да направи живота на общностите по-добър в една или друга сфера.

Елица Баракова: Участниците от различните региони споделят, че програмата е разпознаваема и хората с идеи се вълнуват кога ще бъде следващото издание и кога ще могат да кандидатстват за "Академия за местни предприемачи". Един от най-въздействащите коментари на участник от тазгодишното издание на програмата беше свързан с това, че програмата и самото участие на екипите е една голяма награда за тях самите, за труда който влагат. По този начин те се чувстват значими и знаят, че има кой да им даде ръка и да им помогне, което не се случва често в малките населени места.

Кой е най-важният урок, който научихте от тазгодишните предприемачи финалисти в "Академия за местни предприемачи", част от "Забавно лято, грижовна есен"?

Диляна Якова: Няма прекалено смели мечти, има смели хора, които търсят и искат да знаят как да сбъднат тези мечти.

Елица Баракова: Когато подадеш ръка на някого и му помогнеш в развитието му ти ставаш част от неговия успех, с който можеш после да се гордееш и ти.

Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България

mediapool.bg