В усилието си да предприеме мерки срещу войната на пътищата мнозинството в парламента прие поправки в Наказателния кодекс (НК), според които може да се отнемат коли от пияни и дрогирани шофьори. Новите текстове бяха публикувани в Държавен вестник и влязоха в сила на 8 август. МВР и прокуратурата обявиха готовност да прилагат новите норми, но същевременно вече е ясно, че текстовете оставят широко поле за тълкувания и може да се стигне до безумия.
Според новите текстове превозното средство може да бъде отнето със съдебно решение, т.е. след като шофьорът бъде осъден. Ако колата е чужда собственост, например фирмена или на друго човек, като наказание може да бъде присъдена нейната равностойност. Не е ясно обаче какво се случва, ако колата е съпружеска собственост.
Има и друг проблем. Поправките в НК са така написани, че може да влязат в конфликт с останалите разпоредби от същия закон.
Готови сме
По новите текстове все още няма съдебна практика, но вече са образувани производства. В Бургас полицията и районната прокуратура дадоха пресконференция, за да обяснят как ще се действа от сега нататък. Но и признаха, че все още има много неясноти около прилагането им.
"Все още обществото не е наясно какво се случва с автомобилите, когато те са собственост на юридически или физически лица, когато са обект на съпружеска имуществена общност. Но смятам, че ще бъде утвърдена една практика в най-скоро време", заяви районният прокурор на Бургас Мария Маркова.
Още по темата:
ВКС намери евентуален умисъл в катастрофата, довела до убийството на Милен Цветков
Шефът на тамошната полиция Калоян Калоянов каза, че само през изминалата нощ има две образувани производства. Едното е срещу шофьор, седнал зад волана на фирмен камион. При проверка с дрегер са отчетени 3.02 промила. Другото е срещу младеж, шофирал след употреба на наркотици. Според "Флагман" става дума за марихуана.
Калоянов коментира и организационните проблеми, които могат да се появят покрай бъдещото отнемане на автомобили.
"По отношение на въпроса къде ще бъдат съхранявани – на паркинги, собственост на МВР, където има охрана. А в момента уговаряме и допълнителни места, където също ще бъдат под охрана, така че към настоящия момент няма да има проблеми в този аспект. По отношение на репатрирането на автомобили – има си възможности както чрез общински репатриращи автомобили, така и чрез частни фирми, на които се заплащат разноски, които съответно минават като разноски по досъдебното производство", заяви той.
Иначе казано – ако се наложи репатриране и шофьорът бъде осъден, в крайна сметка ще трябва да плати и тези разходи.
За изкълчен глезен – без кола
С новите поправки може да се стигне до отнемане на автомобил, ако има пострадала с изкълчен глезен. Това написа във фейсбук профила си Андрей Янкулов, бивш прокуор, зам.-министър на МВР и правосъдието, а в момента – юридически съветник в организацията "Антикорупционен фонд".
"МПС-то на виновния за ПТП може да бъде отнето дори при непредпазливо причиняване на средна телесна повреда в резултат на ПТП - да кажем изкълчен за един месец глезен", написа той.
Янкулов критикува поправките и защото според него те противоречат на останалата част от НК. Той обясни, че отнемането се прави само при умишлени престъпления, а в случая става дума за непредпазливи.
"Такава разпоредба не се предвижда за извършилите резултатни умишлени престъпления против транспорта, което би означавало, че, макар и много по-малко на брой, авторите на такива престъпления ще бъдат третирани по-благоприятно от авторите на непредпазливи деяния, което е, разбира се, абсурдно. Така модерната напоследък борба да се доказва евентуален умисъл при предизвикано ПТП с тежки последици вече би трябвало да се води от защитата, а не от прокуратурата.
Отнемането на вещи в полза на държавата независимо от наказателната отговорност, точно защото не е наказание, не се индивидуализира от съда, а се прилага винаги когато са налице законовите предпоставки за това. Тук е предвидена само възможност за съда да постанови такова отнемане по свое усмотрение, т.е. на практика ще постановява допълнително наказание по преценка на съда, което по дефициния не е наказание", каза той.
Янкулов коментира още, че в случая с шофьора на камион в Бургас може да му бъде присъдена равностойността на машината (например около 100 хил. лв.). Твърде малко вероятно е този човек изобщо някога да ги плати, но срещу него ще виси изпълнително дело, което ще му попречи да започне работа легално, което означава, че няма да плаща данъци и осигуровки.
"Свръхреакцията на държавата срещу дадено престъпно поведение е точно толкова недалновидно решение, колкото и никаквата реакция. 100 000 лв. не може да бъде адекватна санкция за шофиране в пияно състояние, това, надявам се, е ясно на всеки. И въпреки тях, извършител с вероятния профил на този шофьор на камион, е напълно възможно пак да седне да кара пил", написа Янкулов.
Още по темата:
Георги Семерджиев е осъден на 20 години затвор
Каруцата пред коня
Отнемането на автомобила може да стане само с окончателно съдебно решение, т.е. когато делото приключи. След приемането на новите текстове е ясно, че липсват някои ключови предпоставки, за да може целият този механизъм да работи.
Един такъв пример са кръвните проби за алкохол и наркотици. В момента те се правят от много малко болници в цялата страна. Затова резултати се чакат месеци, а през това време обвиняемите по дела могат да търпят различни ограничения – да са с отнета книжка, да са в ареста или с друга мярка и т.н. В сряда Калоянов коментира, че са предприети стъпки за създаване на лаборатория в Бургас. Кога ще се случи това не е ясно. Още миналата година МВР обещаваше по-голям брой лаборатории и по-бързи резултати.
Статистика
Има увеличение в броя на катастрофите през миналата година спрямо 2021 г., сочат данните на НСИ. Статистиката отчита 31 539 произшествия срещу 31 174 през предишните 12 месеца. Увеличава се и броят на пострадалите. През 2021 г. те са били 7609, а година по-късно – 8422. Отчита се лек спад при загиналите. През миналата година жертвите са 531, а през 2021 г. – 561.
mediapool.bg