Европейската прокуратура съобщи, че е предотвратила измама за 400 хиляди евро от бюджета на ЕС в Пловдив. Това е второто съобщение за днес за раследване на прокуратурата на ЕС в нашата страна.
Управител на винарска фирма от Пловдив е осъден за този опит за измама, свързан с популяризиране на негови вина извън ЕС с цел потенциален износ, става ясно от съобщението. Осъденият е представил фалшиви документи със заявлението за финансиране и е получил условно наказание от една година лишаване от свобода с тригодишен изпитателен срок и глоба от 2000 лева.
Това е първата присъда по разследване на Европейската прокуратура в България, пише в съобщението.
През март 2020 г. дружеството кандидатствало за 390 452 евро субсидия от ЕС по Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор на България (2019-2023), за да промотира износа на своите вина за Русия, Беларус и Виетнам от 2021 г. до 2023 година. Тези промоции се случват по евромярката "Популяризиране в трети държави на споменатата програма
За да изпълни изискванията за получаване на финансова помощ, всяка винарска изба трябвало да представи три съпоставими независими оферти, съответно от три различни фирми за изпълнение на промоционалната програма пред Държавен фонд "Земеделие" (ДФЗ). Целта е фонд "Земеделие" да избере офертата на най-ниска цена и по този начин да гарантира, че не се източват евросредства с раздути оферти.
При проверките Държавен фонд "Земеделие" е установил, че във внесените документи от пловдивската винарска изба са поставени подправени подписи и са открити други несъответствия с правилата. В детайли при изискването за три оферти, които избата трябва да представи от трима независими и различни потенциални изпълнители на рекламната кампания, двама изобщо не са издали оферти.
ДФЗ е предал данните към прокуратурата и Софийската градска прокуратура е образувала досъдебно производство. Прокуратурата на ЕС по-късно е поела случая. Подсъдимият се е признал за виновен и е сключил споразумение с обвинителите от ЕС, одобрено от Специализирания наказателен съд.
Какво се субсидира по "Промотиране в трети страни"?
Мярка "Популяризиране в трети държави“ се прилага за популяризиране на вина, включително сертифицирани биологични вина, със защитено наименование за произход (ЗНП), защитено географско указание (ЗГУ) и за сортови вина без ЗНП/ЗГУ. Избите имат право за финансиране за дейности, насочени към Китай, Япония, Хонг Конг, Тайван, Сингапур, Тайланд, Виетнам, Малайзия, Алжир, Русия, Беларус, САЩ, Канада, Мексико и Бразилия.
С евросредства избите се подпомагат за рекламни кампании, разходи за дизайни за отпечатване на реклама или за рекламни текстове (статии) в печатни издания, разходи за езикова адаптация (превод), както и разходи за публикуване на съобщение за дадено събитие (покана и/или прессъобщение.
И още разходи за закупуване и брандиране на рекламни материали – ключодържатели, USB стикове, разходи за закупуване и брандиране на химикалки, разходи за дизайн на уебсайт и закупуване на домейн, разходи за хостинг и поддръжка на домейн, администриране на уебсайта по години и т.н. А също и разходи за участия в изложения.
mediapool.bg