ЕС ще задължи технологичните гиганти да предприемат твърди мерки за противодействие на т.нар. дълбоките фалшификати (deepfakeс) и фалшивите профили в своите социални мрежи или рискуват налагането на солидни глоби. Това гласи актуализираният кодекс за борба с дезинформацията на ЕС, цитиран от Ройтерс.
Очаква се Европейската комисия да публикува кодекса в четвъртък, като това е част от опитите на ЕС да се бори с фалшивите новини. Кодексът за борба с дезинформация бе въведен като доброволна инициатива през през 2018 година, но сега амбицията на Брюксел е документът да се превърне в схема за съвместно регулиране, като отговорността ще бъде споделена между регулаторите и технологичните компании.
Deepfakes са хиперреалистични фалшификати, главно на видео, които предизвикват тревога по целия свят, защото могат да се използват в политически контекст.
Кодексът ще бъде свързан и със строги нови правила на ЕС, които ще бъдат записани в Директивата за цифровите услуги (DSA), приета от ЕС по-рано тази година. В него има специален раздел за борба с дезинформацията.
Предложението е компаниите, които не изпълнят задълженията си, да бъдат глобени до 6% от глобалния си оборот. Те имат шест месеца, за да приложат своите мерки, след като се приемат да прилагат европейските правила.
Подписалите страни също ще трябва да предприемат мерки за справяне с рекламите, съдържащи дезинформация, и да осигурят повече прозрачност на политическата реклама.
"Директивата предоставя правна основа на Кодекса за борба срещу дезинформацията – включително тежки възпиращи санкции“, каза в изявление за Ройтерс еврокомисарят Тиери Бретон, който ръководи борбата на ЕС срещу дезинформацията.
Заместник-председателят на Комисията Вера Йоурова казва, че инвазията на Русия в Украйна е причина за някои от промените в кодекса. "След като Кодексът започне да действа, ще бъдем по-добре подготвени да се справим с дезинформацията, идваща и от Русия“, казва Йоурова.
mediapool.bg