По-малко разкарване от гише на гише, по-малко бюрокрация и корупция, по-ефективно и прозрачно използване на публичните средства – не е въпрос на избор дали да има електронно управление, а да не изоставаме от другите страни.
В дискусията "Гишето си отива" ИТ експерт Божидар Божанов и кандидат за депутат от "Демократична България" в столичния 24 МИР, перференция 103, представи 7-те стъпки, необходими за въвеждането на електронното управление. Те са основен приоритет за "Демократична България", тъй като страната ни продължава да е почти на дъното на ЕС по е-услуги на администрацията. Въпреки налетите колосални суми, успехът е малък, а в хартиената държава трудно се проследява как се харчат парите ни.
След 2-3 г. се надявам да се поздравим, че "гишето си е отишло" и сме създали удобен за гражданите и бизнеса начин да използват услугите на администрацията, каза Божанов, кандидат за народен представител и основен автор на програмата на демократите за електронното управление.
Първата стъпка е създаването на
сигурна електронна идентичност,
с която всеки гражданин може лесно и удобно да се идентифицира пред държавните органи и да използва е-услугите по сигурен начин. Вече ще е достатъчно да запишем е-идентичността си в телефона, в личната карта или на отделна карта. За целта "Демократична България" ще предложи изменения в закона за личните документи.
Второ,
еднократното събиране на данни -
когато държавата вече има данните за вас, няма да има право да иска отново да ги доказвате, удостоверявате, въвеждате или декларирате. Софтуерът за това е наличен, но трябва да се променят процесите, включително законите, които изискват от вас хартиени документи за едно и също пред всеки орган, с който си имате работа. Това ще спре практиката гражданите и бизнесът да са куриери на администрацията. Удостоверителните услуги са около 70% от отношенията с администрацията в момента.
Оперативната съвместимост е третата стъпка -
как всички системи да си говорят на "един език",
така че да бъдат взаимно свързани и да представят еднакво общи структури от данни като адрес, професия и пр.
Трите принципа на е-управлението ще гарантират сигурността на данните, подчерта Божанов. Те са:
Kонфиденциалност – мерки срещу злоупотреби, яснота кой има право да чете данните и кой ги е чел реално; ще получавате известие на телефона си, когато някой влезе в данните за вас.
Интегритет – гаранции, че данните в електронния запис за кръвната ни група или имотите ни например не могат да бъдат подменени.
Наличност: гаранции, че данните няма да изчезнат. При срива на Търговския регистър например бяхме "на косъм" от хаоса. Естония например има цяло е-копие на държавата си в Люксембург, за да е спокойна, че каквото и да се случи, ще възстанови държавата.
И всичко това трябва да е
удобно за гражданите.
Досега удобството бе напълно игнорирано в е-услугите, които изискват технически познания и доста късмет при използването им. Удобство например е, когато се роди дете, да е ясно, че на втората година трябва да има място за него в яслата и вместо да търсите място, да ви предлагат.
Кметът на Лозенец Константин Павлов-Комитата описа сегашното състояние на електронните услуги в общината: трудно е да се спази закон, който не се финансира. Законът изисква въвеждането софтуер, а той струва няколко десетки хиляди, които държавата не е осигурила.
Божанов коментира, че е нужен политически консенсус за модернизирането на администрацията, както е направила водещата в тази област Естония преди 30 г. Той отбеляза, че Народното събрание трябва да измени поредица от закони, а след това да изисква е-управлението да се осъществи и да контролира как се случва. Ще се запази и възможност, хората да използват "гишето", ако не искат да използват технологиите.
Иван Лалев, също кандидат за народен представител от "Демократична България", илюстрира как потребителите ще използват удобно е-управлението и как държавата може да взема умни решения.
"Епизодите от живота" като раждане на дете, образование, работа, преместване в ново жилище, покупка на кола и пр., към които държавата има отношение, ще бъдат налична информация и няма да се налага да събираме и да й носим бележки и документи за това. При започване на бизнес, след като се регистрира онлайн, целият процес трябва да стане автоматичен с всички стъпки и разрешителни, регистриране на договори и трудови книжки, за да бъде лесно и удобно за гражданите, без да обикалят институциите.
С е-управлението държавата ще взема и умни решения как да избегне водна криза например, като използва правилно парите за ремонти на язовири или като наблюдава работата на частните ВЕЦ-ове.
mediapool.bg