1. Оценка на сондажите за политическите формации на изборите за 45 Обикновено Народно събрание
Оценката на сондажните резултати на всички Социологически Агенции (СА) за Политическите Формации (ПФ) е направена съобразно методологията приложена след изборите за НС в 2017i, като процентните резултати са отчетени само от гласуването в България. На Фигура 1 са показани средните - от всички СА, надценявания/подценявания на всяка ПФ с шанс за парламентарен успех.
Най-точни са процентните сондажи за ГЕРБ-СДС и "Изправи се! Мутри Вън" (ИМВ). Най-неточни и надценени са резултатите на БСП за България (БСП Б), следвани от ПП ВМРО, която е фаворизирана за сметка на конкуренцията за патриотичния вот. И обратно – още по-неточни, но подценени – тези за Демократична България (ДБ). Подценяването на ДБ е много близко до това от изборите за Европейски парламент през 2019, когато то беше -36.6%ii. Силно подценени са и резултатите на "Има Такъв Народ" (ИТН). ДПС, чиито резултати са традиционно подценявани (за целия период 2009-2019 общото средно подценяване на движението от всички агенции е -6.6%)iii този път попада в групата на формациите със завишени резултати +6.8% и така всички системни партии са надценени, а всички протестни са подценени.
Оценката на прогнозите "успех-неуспех" на всяка СА е направена в зависимост от обявените шансове за влизане в 45 ОНС на всяка от посочените във Фиг. 1 ПФ:
1, когато агенцията е твърдяла, че формацията със сигурност ще премине и
0, когато е твърдяла, че няма да премине бариерата;
0.75, когато е обявила, че формацията има шансове за НС и ѝ е дала резултат над 4.5% и
0.5, когато е обявила същото, но ѝ е дала резултат около 4%;
0,25, когато е твърдяла, че има шансове да премине бариерата, но и е дала резултат под 3.5%.
Посочените верни прогнози за ГЕРБ, БСП Б, ДПС и ИТН са тривиални. Влизането на тези формации в НС не е поставено под съмнение от никоя социологическа агенция. (Виж Фигура 2.) Съответно за това агенциите не получават принос в оценката за точност.
По-неточни са прогнозите за ДБ. Причината се дължи на твърдения на 5 от агенциите в по-отдалечения от изборите период през януари и февруари. Още по-неточни са прогнозите "успех-неуспех" на агенциите за ИМВ. Заради това в различна степен се намалява оценката за точност всички агенции, с изключение на "Алфа рисърч" и "Галъп интернешънъл". ВМРО е в най-висока степен надценена за успех от социологическите агенции (изключение прави Маркет линкс). Заради това тяхната оценка за точност е намалена.
Изводите за точността на процентните сондажи и на шансовете на ПФ за "успех-неуспех" сочат, че системни партии ГЕРБ, БСП и ДПС са с общо високо надценяване, като в най-малка степен от тях е бил надценена ПП ГЕРБ, най-високо надценен е нейният коалиционен партньор ВМРО. Силно са подценени и трите протестни формации и най-вече ДБ, както по резултати така и по шансове за влизане в НС.
Заключенията са, че преди изборите за 45 ОНС:
Социологическите агенции са повлияли на гласуването в полза на парламентарно представените партии, особено с неверните си прогнози за ВМРО и за БСП Б (чиито коалиции са най-високо надценявани в целия изследван от нас период 2009-2021);
Разликата между ГЕРБ и БСП Б е представена като значително по-малка, от реалните резултати. Това е оказало негативно влияние върху гласуването за ИТН. Социологическите агенции са твърдели, че протестната партия е несигурен мандатоносител; давали са втори резултат на БСП Б;
В най-голяма степен са били разколебавани избирателите на ДБ и ИМВ, особено с внушения, че няма да успеят да преминат 4%-та бариера.
2. Оценка на достоверността на социологическите агенции на изборите за НС 2021
Социологическите агенции, които са правили сондажи и давали прогнози за изборите за НС 2021, са подредени съобразно показаната от тях относителна достоверност на Фигура 3.
Най-достоверна е била "Галъп интернешънъл", следвана отблизо от "Тренд" и на по-голямо разстояние от "Алфа рисърч" и "Екзакта".
Сред недостоверните агенции са "Медиана" и особено "Сова Харис" и "Барометър".
Обръщаме специално внимание на различията между агенциите по два от критериите, които влизат в общата оценка за тяхната достоверност – прогнозите за "успех-неуспех" и проявената пристрастност вследствие надценяване на политически формации от статуквото и подценяване на тези за промяната. "Алфа рисърч" е дала най-точни прогнози, кои политически формации ще влязат в 45 ОНС и кои – не, следвана от "Тренд". По този критерий "Галъп" изостава заради надценяването на вероятността ВМРО да премине избирателната бариера. По втория критерий "Маркет линкс" е най-безпристрастната агенция – надценявала и подценявала е поравно политическите формации и от статуквото, и от промяната. Най-пристрастните към статуквото са "Сова Харис" и "Тренд", които едновременно са надценили всички политически формации от статуквото и са подценили всички партии на промяната, следвани от "Галъп интерненъшъл", "Медиана" и "Екзакта" – с по едно изключение и "Барометър" - с две.
3. Оценка на достоверността на социологическите агенции в периода 2009-2021
На Фигура 4 са класирани по достоверност всички социологически агенции, които са публикували сондажи в периода 2009-2021
Въпреки третото място по достоверност на последните избори, за целия разглеждан период "Алфа рисърч" запазва позицията си на най-достоверна агенция. Следват я "Тренд", "Маркет линкс" и "Екзакта".
Макар че остава на 5-та позиция, "Галъп интернешънъл" повишава средния процент на своята достоверност, заради прогнозите си в 2021. Най-недостоверни остават твърдо "Афис", "Барометър" и "Сова Харис", като последните две дори нямат официален сайт в интернет.
4. Заключения и препоръки
Социологическите агенции системно и в значителна степен подценяват резултатите на някои партии, например ДБ. Възможни причини за това, освен масово разпространеното сред гражданското общество подозрение за нарочна манипулация, са - неадекватната извадка на анкетираните, която прави системно неточни техните сондажи и предубедена мрежа от анкетьори. Социологическите агенции разполагат с всички възможности, при наличие на желание да отстранят тези причини и повишат достоверността си.
Медиите, особено националните, вече 12 години остават некомпетентни в подбора на социологически агенции, чиито сондажи оповестяват и разпространяват сред обществото. Допускат да бъдат огласявани дори такива без сайтове, постоянна дейност и архиви наред с тези, които се стремят да бъдат достоверни. По този начин стават неволни съучастници на поръчани внушения.
i) https://offnews.bg/analizi/dostovernost-na-sotciologicheskite-agentcii-2009-2017-664167.html
ii) https://www.mediapool.bg/za-10-godini-alfa-risarch-e-nai-dostoverna-a-sova-haris-nai-nedostoverna-agentsiya-news295446.html
iii) (пак там)
mediapool.bg