От днес започва 40-дневният Рождествен или Коледен пост, които завършва на 24 декември - Бъдни вечер.
Според Типика (Устава) на Българската православна църква Рождественият или Коледният пост е вторият по своята продължителност след Великия пост. Той обаче не е така строг като Великия и Богородичния пост. Подобен е на Апостолския или Петровия пост.
Коледният пост се нарича още Малка четиридесетница за разлика от Голямата четиридесетница - Великденския пост.
За болни, бременни и кърмачки постът е значително облекчен, тъй като самото им състояние се приема в някаква степен духовен подвиг, изискващ себеограничение.
Коледният пост се утвърждава през ХІІ век като вярващите смятат, че така се подготвят да посрещнат материализираното Божие слово - Божия син Исус Христос.
През първата седмица на Рождествения пост и от 20 до 24 декември, включително, се консумира само растителна храна с олио. През останалите дни на този пост (без сряда и петък) се разрешават т.нар. морски дарове - миди, октоподи и други, които също се приемат за постни храни. Традиционно на 21 ноември - Въведение Богородично, и на 6 декември - Никулден, се консумира и риба.
Според духовници не е толкова важно да се спазва стриктно физическият пост, а човек трябва с делата си да покаже, че искрено се е разкаял за волните и неволните грехове, и да потърси опрощение.
От началото на Коледните пости до празника Въведение Богородично, който се отбелязва на 21 ноември, са забранени венчавките.
40-дневният Рождествен пост често е наричан още "Четиридесетница на апостол Филип", тъй като се празнува веднага след Деня на апостол Филип - на 14 ноември. Установен е сравнително късно - в чест на Раждането на Спасителя, за да се очистят християните чрез покаяние, молитва и пост, и с чисто сърце, душа и тяло, благоговейно да посрещнат явилия се в света Син Божий.
Свети Симеон Солунски пише: "Рождественият пост напомня за поста на Мойсей, който, постейки 40 дни и нощи, получил каменните скрижали с Божиите слова. А ние, постейки 40 дни, съзерцаваме и приемаме живото слово от Девата, начертано не на камък, но въплътило се и родено, и се приобщаваме към Неговата Божествена плът".
mediapool.bg