Годишно в света при пътнотранспортни произшествия загиват 1.25 милиона човека, като тенденцията е до 2030 г. броят им да се утрои до 3.6 млн. Това сочат резултатите от последното проучване "Глобално бреме на болестите", цитирано от "Вашингтон пост" и БТА във вторник.
Според изследването, извършвано периодично с участието на няколко международни организации, сред които Световната здравна организация и Световната банка, в развиващите се страни транспортните злополуки ще станат петата по значимост причина за смърт, изпреварвайки обичайните досега "убийци" като СПИН/ХИВ, малария и туберкулоза. Тенденцията е жертви на катастрофи да стават бедните, младите и мъжете.
Понастоящем в Индонезия всеки ден загиват близо 120 души при пътнотранспортни произшествия, а в Нигерия - 140 дневно. А основната причина за смъртта е и основният начин за придвижване от една точка до друга - използването на моторни превозни средства, констатира изследването.
На бедните страни се пада 50 на сто от пътния трафик в света, но в тях са регистрирани 90 процента от смъртните случаи при автомобилни катастрофи. Според специалиста от Световната банка Хосе Луис Иригойен това носи загуби от един до три процента от БВП на страни с ниски и среди доходи. По думите му тази сума е сравнима с милиардите долари, които тези страни получават сега като помощи.
През 2010 г. Общото събрание на ООН прие резолюция с призив за "Десетилетие на действие за пътна безопасност". Целта е да са стабилизира и евентуално да се пречупи тенденцията за увеличаването на жертвите по пътищата, да се спаси животът на около пет милиона човека през тези десет години, припомня "Вашингтон пост".
Световната банка и други банки за регионално развитие са обявили сигурността по пътищата за приоритет, но според Иригойен обемът на финансирането в тази насока е много по-малък от 24-те милиарда, които се разпределят от Световния фонд за борба със СПИН, туберкулоза и малария, пише вестникът.
mediapool.bg