Кламер БГ - Новини: Гледай "Топлофикация София", мисли за транспорта на София

Гледай "Топлофикация София", мисли за транспорта на София

Анализи и Коментари

|
Ср, 11 Май 2022г. 15:14ч.
Гледай "Топлофикация София", мисли за транспорта на София

сн. Mediapool.bg

"Национален протест", изписан на фона на националния флаг - такъв надпис изумява в последните дни жителите на София, които пътуват с тролеи, трамваи и автобуси в столицата. Засега стикерите се ползват само за плашило, което да каже на правителството, че ако не изсипе скоростно стотици милиони левове, поискани от кмета Йорданка Фандъкова, ще се стигне до разреждане на автобуси и в по-късен момент до ватмани без заплати. Администрацията на София изчислява, че не достигат от 178 млн. лв. до 220 млн. лв. за нормалното функциониране на транспорта в София, но нагло мълчи защо се стигна до тук. Универсалните оправдания - пандемията, инфлацията и войната – не са без значение, но не могат да прикрият истинските причини.

По всичко изглежда, че идеята на кмета Фандъкова е градският транспорт на София да стане втора "Топлофикация София", общинското дружество, което десетилетия оцелява само на гърба на държавата, в частност на БЕХ и така реално се издържа от данъците на всички българи.

Защо данъкоплатците от цяла България трябва да плащат за финансовите поразии на общинските дружества, дирижиращи градския транспорт на София? А, уви те не са едно и две, а цели четири с по няколко директора. Именно този отбор от специалисти трябваше да управлява кризисната за дружествата ситуация по време на Covid- пандемията и отлива на клиенти, а сега и през афтършоковете от инфлацията и войната в Украйна.

И какво направиха - много усилия на думи и в крайна сметка недостиг от поне 178 млн. лв. И хайде сега държавата да се оправя с кашата на общината, която цялата пандемия не само не направи нищо, за да излезе от ситуацията, но дори и задълбочи кризата.

Защо? Нима, някой е забравил, че по време на пандемията бе забранена покупката на билета от шофьорите в автобусите, а софиянци периодично се оплакваха, че Центърът за градска мобилност (ЦГМ) няма достатъчно пунктове, от които да си купят билети. След около месец хаос бе решено контрольорите да продават билети. Друг въпрос е, че освен в метрото, в периода на пандемията трудно можеха да се намерят контрольори в другите превозни средства.

Но това е само върхът на айсберга на проблема.

Защо през почти цялата пандемия не работеше прословутата тикет система на София, за която бяха похарчени зашеметяващите 80 милиона лева (!!!) и стартът й бе отлаган до безумие? Ако бе въведена в някакви разумни срокове, хората можеха да купуват билети с дебитните си карти и щетите щяха да са значително по-малко. Но тогава ударно се мълчеше и замиташе ситуацията.

Защо не бяха стартирани почасови билети на атрактивни цени, които да стимулират софиянци да оставят автомобилите и да се върнат в градския транспорт? По време на пандемията дори фитнес центровете пуснаха промоции, за да продават няколко месечни и годишни абонаментни карти, но София така и не промени политиката си и в тази посока. Всичко е в бъдеще време, освен, разбира се, недостигът на средства от поне 200 млн. лв.

Къде бе екшън-планът на общинските фирми за спестяване на разходи и за реформи, предвид намаления поток от пътници, работещи предимно хоум офис. Неща, които многократно бяха поискани от общинските съветници от опозицията – "Демократична България" и "Спаси София", но мнозинството на ГЕРБ и "Патриотите" в СОС останаха глухи.

Например, Борис Бонев многократно повдигна въпроса не е ли време София да обедини в едно транспортните си фирми - Столичен автотранспорт, Столичен електротранспорт, Център за градска мобилност (ЦГМ) и "Метрополитен", и така да съкрати раздутата администрация. Няколко пъти Бонев пресмята, че само от редуцирането на борда на директорите на тези четири дружества ще се спестят 4 млн. лв. Нищо не последва.

Да, вярно е инфлация има. Токът, използван от метрото и електробусите, поскъпна четири пъти, горивата и главно природния газ също са по-скъпи, но общинските фирми на София ползват компенсации, каквито се дават на всички български фирми. След като частните предприемачи успяват, защо ситуацията е бедствие за общинските мениджъри и сега всички да изсипваме пари?

И на целия този хал да не забравяме как Фандъкова гордо обяви, че заплатите в столичния градски транспорт се увеличават с 10% от 1 април, така както е обещала. Чудесен пиар ход, но без никаква бизнес логика. Нима някое семейство в България би отишло на море, ако едва свързва двата края? Явно, кметицата все още не е разбрала, че политическата система в страната се е сменила и съпартиеца й Бойко Борисов не държи кормилото на властта.

А в крайна сметка, истината е, че този протест, който официално се организира от федерацията на синдикалните транспортни работници към КТ "Подкрепа", реално крие политически заигравки.

"Рекетът на ГЕРБ държавата да им даде още пари за бездънния градски транспорт на София продължава. В случая забъркаха и синдикатите, които разлепиха на автобуси, трамваи и тролеи плакати "Национален протест". Протест за какво? Пари за заплати за шофьорите има. Защо общинските предприятия Столичен автотранспорт ЕАД и Столичен електротранспорт ЕАД стават съучастници на ГЕРБ, СДС и ВМРО в нагнетяване на напрежение, след като няма повод за такова? Зам.-кметът по финансите на СО Барбалов намира пари за транспорта на София от различни пера на бюджета. Явно резерви има", написа във фейсбук общинският съветник от ДБ Симеон Ставрев.

И е напълно прав.

Освен това, ако шумно декларираната съпричастност на ГЕРБ към Украйна и настойчивият натиск на депутатите от партията да изпратим оръжие там са реална позиция, а не антиправителствена пропаганда, как това се връзва с целия цирк на дребно, разиграван със стикерите в софийските автобуси?

Подкрепата за Украйна не е само лозунги, а осъзнаване на факта, че войната има цена – плаща я цяла Европа, плаща я и България.

mediapool.bg