От няколко дни в София има нова велоалея - по централната улица "Г. С Раковски". Тя още не е довършена, но вече се преправя, а създаването ѝ предизвика спор така ли трябва да се прави и дали изобщо трябва да я има. Подобни дискусии имаше през годините при обособяването на почти всички трасета за велосипедисти в столицата и те неминуемо ще съпътстват изграждането на планираните през следващите години трасета.
Безспорно София има нужда от велоалеи, особено ако общината иска да следва рекламираната в последно време политика за намаляване на колите в центъра на града за сметка на придвижването пеша и на колело. Негативната реакция, особено на хората, които ползват основно коли за придвижване, е очаквана. Всяка промяна на начина на живот предизвиква съпротива.
Общината обаче може да се опита да намали отпора с по-ясна информация какво има намерение да прави и с по-добро изпълнение на проектите за велоинфраструктура. Защото на почти всички трасета в града нещо не им е наред.
Случаят "Раковски"
Поредният пример за не изцяло премислен проект е този за велоалеята по ул. "Раковски". До момента е направено трасето от бул. "Патриарх Евтимии" до градината "Кристал". Алеята е всъщност велолента, тъй като е част от пътното платно. Обозначена е с жълта боя и т. нар. "делинеатори". На практика тя отне от лентите за автомобили, което според шофьори води до задръствания по улицата.
Според арх. Петя Петрова от сдружение "Велоеволюция" проблем с велолентата в участъка между бул. "Патриарх Евтимий" и ул. "Граф Игнатиев" няма, тъй като и преди трасето за колелета там колите се движеха в по една лента доста по-широка от нужното. "Широките ленти са предпоставка за по-висока от разрешената скорост", добави Петрова. Проблем за шофьорите има след ул. "Граф Игнатиев" тъй като там доскорошните две ленти за движение във всяка посока в момента са лента и половина. "Това обърква шофьорите", коментира Петрова.
Създава и задръствания, тъй като се образува своеобразна фуния.
Проект на сдружението за велоинфрастурктурата по улицата, направен преди години, предлага в този участък велолентата да става велоалея - т. е. да не е част от пътното платно и да е по-широка. От общината обаче не го възприели, тъй като имали резерви към сместването на различни решения за една и съща улица.
Промени в крачка
Според Петрова проблем има с безопасността на кръстовището на ул. "Раковски" с ул. "Гурко". Там колоездачите пресичат пътя на колите, които завиват надясно, и това е предпоставка за инциденти. Според "Велоеволюция" решение на проблема са острови, които карат велосипедистите да направят завой и да пресекат ул. "Гурко" наравно с пешеходците. Това ги прави по-видими за шофьорите.
Според зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев велоалеята още не е готова и промени може да има, ако се окаже, че не е безопасна. Не е ясно защо не е търсено решение преди да бъде направена.
Заради недомислица велоалеята вече се преправя именно в участъка между улиците "Иван Вазов" и "Гурко" в посока бул. "Патриарх Евтимий". В сряда работници махаха сложените само преди дни "делинеатори", за да "преместят" алеята в най-дясната част на пътното платно и да се направи място за лента за десен завой към ул. "Гурко". Зам.-кметът Крусев обясни, че до новото решение се стигнало след консултации с "Пътна полиция". Той отново повтори, че велоалеята не е завършена.
Друг проблем на велоалеята по ул. "Раковски" е, че по нея често има коли въпреки поставените разделители. Обикновено автомобилите спират за кратко. Някои зареждат магазините по улицата. В този участък на "Раковски" няма и място за таксита. "Спирането и престоят по ул. "Раковски" винаги са били забранени", коментира зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев и добави, че стоянка за таксита има на ул. "Иван Вазов".
Следва продължение
В момента новата велоалея свършва внезапно при ул. "Шести септември", след като минава през градината "Кристал". Направена е така, че при влизането в градината "Кристал" на практика има само алея за колелета, но не и място за пешеходци. От "Велоеволюция" смятат решението за неудачно и допълват, че през градината въобще не е нужно да се рисува велоалея.
Плановете са недовършеното трасе да продължи от "Кристал" по ул. "Париж" и от там да стига до велоалеята на бул. "Ал. Дондуков".
Бъдещи планове
При начертаването на алеята по ул. "Раковски" кметът на София Йорданка Фандъкова коментира, че има недоволство от страна на шофьорите, но това е начинът градът да стане по-чист. Тя добави, че общината ще продължи с изграждането на трасета за колоездачи. Планира се през следващата година да бъдат направени велоалеи по бул. "Патриарх Евтимий" и по бул. "Скобелев".
В началото на годината от общината обявиха, че ще се работи по проект за "зелена велоалея" по бул. "Патриарх Евтимий". Идеята е тя да е в средата на булеварда и да е озеленена. Не е ясно обаче дали предвиденото за догодина ново трасе за велосипедисти ще се изпълни по този начин. Сигурно е, че то ще стесни мястото за колите и по този булевард. Изграждането на алеята ще започне след приключването на работата по спирките на метрото в района.
Зам.-кметът по транспорта Крусев обясни, че алеята по бул. "Скобелев" ще е в южната част на платното т. е. в посока от НДК към пл. "Руски паметник".
За догодина остава и фактическото създаване на т.нар. успокоена зона в центъра на София. В малките улици по нея скоростта за движение ще бъде намалена на 30 км в час. Според решението на общинския съвет трябва да се направят и велоалеи. Такива обаче ще има само по улиците, които са достатъчно широки и могат да съберат места за паркиране в синя зона, велоалея и лента за коли. На останалите улици алеи с жълта маркировка няма да има, но ниската скорост на колите щяла да насърчи велосипедистите да минават по тях.
Колелета ще продължат да се движат с колите, а не срещу тях въпреки становището на "Велоеволюция", че практиката за подобни зони от други държави показва, че е по-безопасно колоездачите да карат срещу колите. Според Крусев обаче опитът в София показал обратното.
Алтернативни предложения
Основните критики към велоалеите в столицата са за начина, по който се правят. Според арх. Петрова от "Велоеволюция" трябва ясно да се даде предимство на велосипедистите пред колите, което ще направи и карането на колело по-приятно и безопасно. В случая с трасето по "Раковски" или направеното преди години по бул. "Гоце Делчев" проблем има с колите, които излизат на главния път от малките улици. "Често се случва колоездачите да трябва да изчакат автомобилите", коментира Петрова. Според нея, за да се реши този проблем, тротоарите трябва да продължават и през пресечките. Това ще кара шофьорите да намалят скоростта и да внимават повече.
Подобно предложение има общинският съветник от "Реформаторския блок" Прошко Прошков. Той добави, че проектите за велоалеи се правят от хора, които не карат велосипеди. Той е твърд привърженик на трасетата за колелета и смята, че навлизането на коли в центъра трябва да се ограничава още и дори да има синя зона и в неделя. Прошков припомни, че когато през 70-те години на миналия век в Холандия започва политиката по насърчаване на вело-пред автотранспорта, също има голям отпор от хората. "Тогава общинските съветници са ходили с бронежилетки. Ако сега се опитат да върнат стария ред, бронежилетките няма да ги спасят", коментира той.
mediapool.bg