Първата открита процедура по Плана за възстановяване и устойчивост вече е в ход. Тя е свързана с обновяването на железопътния състав на Българските държавни железници (БДЖ). За тях са заделени около 1 милиард лева от плана плюс още 700 млн. лв. съфинансиране на проектите от страна на държавата, както и за поддръжката на влаковете и локомотивите през следващите 15 години.
ЕК одобри плана на България през април. Началото на изпълнението му беше дадено от Министерството на транспорта с открити пазарни консултации за закупуване и поддръжка на нови влакове, локомотиви и бордово оборудване. Така за първи път ведомството даде заявка, че търговете ще се случват по нов начин, пред очите на всички и няма да има скрито-покрито. Досега пазарните консултации не бяха публично обявявани, а кандидатите, с които правителството води преговори, не се знаеха.
Другата новост е, че тези пазарни консултации ще са основата за изработването на тръжните условия в процедурата. Така се цели да се елиминират обвиненията, че изискванията и спецификациите се правят по кройката на определен кандидат.
Освен това за участие са поканени всички големи производители на влакове и локомотиви. Интригата е дали те ще се включат в откритата процедура с оглед на факта, че за някои от тях поръчките не са големи на фона на милиардните им договори с други железници.
Един от поканените кандидати - "Алстом", например, неотдавна подписа договор за близо 2.5 милиарда евро за доставка на 130 регионални влака на югозападната германска провинция Баден-Вюртенберг и тяхната поддръжка в продължение на 30 години.
У нас румънското подразделение на "Алстом" засега не се справя с ремонта на мотрисните влакове. През декември 2019 г. "БДЖ Пътнически превози" и "Алстом" подписаха 5-годишен договор за ремонт и поддръжка на 46 електрически и дизелови мотриси "Сименс" за близо 137 млн. лв. До момента обаче все още не е направен нито един основен ремонт, а случаят стигна до прокуратурата. До момента от "Алстом" официално не са коментирали този случай.
"Сименс" също са поканени за участие в процедурата за доставката на влакове за БДЖ. За разлика от френската "Алстом", германската компания предсрочно изпълни поръчката с доставката на 15 нови "умни" локомотива на стойност 100 млн. лв. за нуждите българските железници.
Сред другите поканени кандидати е "Бомбардие". През септември 2020 г. компанията откри офис в София и обяви планове да навлезе сериозно на българския пазар. Реално обаче това не се случи. През последните години канадската компания имаше сериозни финансови проблеми.
Общо 15 са поканените компании за доставка и поддържане на 7 броя двуетажни и 35 броя едноетажни електрически мотрисни влака, както и на 20 броя пуш-пул влакови състава. Сред тях са още японската "Хитачи Рейл" и южнокорейската "Хюндай Ротем".
Поканените производители:
ABB
Alstom SA
Bombardier Transportation
CAF
FPS Poznan Fabryka Pojazdow Szynowysh
Hitachi Rail
Hyndai Rotem
Koncar Electric vihecles Inc.
Newag SA
PESA Bydgoszsz
Siemens Mobility
Stadler Rail
Skoda Transportation
Talgo
ZOS Vrutky
Източник: Министерство на транспорта и съобщенията
Те трябва да внесат своите предложения до 16 юни с подаване на индикативно предложение. В него кандидатите могат да приложат документи по собствена преценка, като брошури, каталози, албуми, технически проспекти, сертификати и други. Част от офертата може да бъде конфеденциална, заради наличието на търговска тайна.
Индикативната цена обаче не може да бъде тайна, тъй като оферираната цена в обществената поръчка ще бъде част от комплексната оценка на участниците, посочват от транспортното министерство.
Всички предложения в пазарното проучване ще бъдат публикувани в профила на купувача в регистъра на обществените поръчки, включително и ценовите предложения, обещават от министерството на Николай Събев.
Плановете са до края на годината да бъде обявена самата обществена поръчка, а до края на март 2023 г. да има и избран изпълнител. Така първите влакове и локомотиви ще могат да пристигнат у нас през лятото на 2024 г., а до края на 2026 г. ще бъдат доставени всички машини, каквито са изискванията по плана.
Това с което тези поръчки могат да заинтригуват участниците е, че те ще имат ангажимент да поддържат мотрисните и интерсити влаковете през следващите 15 години, като заделеният ресурс за това е около 200 млн. лв. за всяка от позициите.
Двуетажни влакове по направлението София-Перник-Радомир
Проектният фиш за доставката на 7-те броя двуетажни и 35-те броя едноетажни електрически мотрисни влака е с прогнозна стойност от 532.5 млн. лв. От тях 372.6 млн. лв. идват от Плана за възстановяване и устойчивост, а останалите ще са съфинансиране от държавата. Отделно пълното сервизно обслужване на закупените мотрисни влакове ще струва 200 млн. лв.
Планира се те да бъдат използвани за обслужването на най-натоварените близки направления край София и Пловдив.
Най-натовареното направление София - Перник - Радомир ще се обслужва от 7-те нови двуетажни и 4-нови едноетажни мотрисни влака, е заложено в плана. Другите направления са София - Лакатник, Драгоман - Елин Пелин, Банкя - Елин Пелин, Карлово - Пловдив - Асеновград, Пазарджик - Димитровград и Пловдив - Белозем.
Влаковете ще могат да се движат с максимална скорост до 160 км/ч.
Интерсити влакове за 467 млн. лв.
Проектният фиш за доставката на 20 броя бързи влака (InterCity) е с прогнозна стойност от 467.5 млн. лв. От тях 271.5 млн. лв. идват от Плана за възстановяване и устойчивост, а останалите ще са съфинансиране от държавата. Отделно пълното сервизно обслужване на закупените мотрисни влака ще струва 215 млн. лв. през следващите 15 години.
Заложено е да бъдат купени едноетажни оперативно съвместими електрически push-pull влакове, които ще са оборудвани с ERTMS (система за управление и контрол). Push-pull съставите ще бъдат от 1 локомотив и 5-вагонен състав, включващ 4 вагона и един команден вагон, като минималното количество места на един състав е 300 пътници.
Направленията, по които ще се движат новите бързи влакове
Те ще се движат по 14 основни маршрута в страната и ще могат да развиват максимална скорост от 200 км/ч. Целта е подобряване на обслужването на пътниците. Основните направления са София - Свиленград, София - Горна Оряховица - Варна, София- Бургас през Карлово, София - Русе, Русе - Димитровград - Пловдив, София - Благоевград и София - Видин.
Маневрени локомотиви, които ще се управляват дистанционно
Другата поръчка е за доставка и поддръжка на 18 броя електрически батерийни маневрени локомотиви. За тях са заложени 21.8 млн. лв., като средствата се осигуряват изцяло от Плана за възстановяване и развитие.
Новите локомотиви ще заменят старите дизелови маневрени локомотиви, с които се извършва маневрената дейност в момента. По този начин ще бъдат ограничени вредните емисии в района на депата.
Съществен принос ще има дигитализацията при извършването на маневрената работа, защото локомотивите ще могат да се управляват дистанционно. Цялата информация по извършването на маневрата ще бъде дигитализирана чрез записване в бордовото устройство на локомотива на данните от свършената работа.
Старите локомотиви серии 52 и 55, с които се извършват маневрите в момента, са над 50 годишни и вече дори не могат да се ремонтират, твърдят от БДЖ.
Депата, в които ще бъдат доставени електрическите маневрени локомотиви са София (8 бр.),- Пловдив (3 бр.), Горна Оряховица (3 бр.), Варна (2 бр.) и Мездра (2 бр.).
За участие в откритата процедура са поканени четири компании. Това са:
Bemo Rail
Clayton Equipment
Express Service
Unilok
Бордово оборудване
Последната поръчка е свързана с доставка и поддръжка на най-малко 108 комплекта ETCS бордово оборудване за железопътен тягов подвижен състав. По нея покани са изпратени до 9 компании. Това са:
ABB
Alstom SA
AZD Praha
CAF
Elettromeccanica CM
Hitachi Rail
MER MEC S.p.A.
Siemens Mobility
Thales
ETCS е част от европейската система за управление на влаковете - ERTMS, разработена от Агенцията за железопътен транспорт на Европейския съюз. Тя може да се инсталира както като допълнение (или резерва) на съществуващата система за сигнализация, така и като единствена система за нова инфраструктура, използваща радиовръзка.
За да може системата ERTMS да работи е необходимо и трасето, и подвижният състав да са оборудвани със съответните устройства. Релсовото и бордовото оборудване комуникират, което позволява непрекъснат контрол на максималната скорост, разрешена при работа, и дава на машиниста цялата информация, необходима за работа със сигнализацията в кабината.
Двете основни части на ERTMS са Европейската система за управление на влаковете (ETCS), разположена на релсите под формата на бализа, и Глобалната система за мобилни комуникации на железопътния транспорт (GSM-R) - радиосистема, осигуряваща гласова комуникация и обмен на данни между релсовия път и влака.
Дали този амбициозен план, който трябва да се случи в изключително кратки срокове, ще бъде реализиран предстои да видим. Вътрешните рискове са свързани с обжалването на обществените поръчки, което е неизменно, ако съдим от досегашната практика, както и остарялата инфраструктура, която за съжаление към момента не може да понесе "влакове стрели". Глобалните са свързани с нарушените вериги на доставки, от една страна, и войната в Украйна, от друга.
mediapool.bg