Кламер БГ - Новини: Фандъкова иска да налее близо 9 млн. лв. в трупащия загуби градски транспорт

Фандъкова иска да налее близо 9 млн. лв. в трупащия загуби градски транспорт

България

|
Вт, 16 Ноем 2021г. 17:18ч.
Фандъкова иска да налее близо 9 млн. лв. в трупащия загуби градски транспорт

Сн. Столична община

Актуализация на бюджета на София за 2020 г. с 19.9 млн. лв. поиска във вторник кметът на София Йорданка Фандъкова, за да налее близо половината средства в трупащия загуби столичен градски транспорт. Фандъкова мотивира решението с поскъпналия ток и газ и отлива на пътници заради пандемията. Изненадващо кметът обяви, че предлага Столичният инспекторат да бъде преструктуриран в дирекция към общината и да обяви конкурс за неин ръководител. След шумен скандал инспекторатът бе оглавен от бившия главен секретар на МВР в правителството на Бойко Борисов Ивайло Иванов, който бе уволнен от служебното правителство заради насилието над протестиращи. Сега, ако Иванов иска да запази поста си, ще трябва да се състезава за това.

Над 100% нараснали разходите за транспорт заради скъпия ток и газ

Решението още 8.5 млн. лв. да се насочат към градския транспорт Фандъкова мотивира с над 100% пораснали сметки заради скъпите ток и газ. По думите й фактурата на оператора на столичното метро - "Метрополитен", за октомври е над 3 млн. лв. За сравнение през юни е била 1.4 млн. лв. За същото време сметките на столичния автотранспорт за газ са пораснали от 1 млн. лв. на 2.3 млн. лв.

Кметът на София обаче не спомена, че "Метрополитен", а и Столичен електротранспорт ще получат подпомагане по държавната помощ за скъпия ток, която възлиза на 110 лева за мегаватчас. На 11 ноември помощта бе одобрена от Брюксел и е на обща стойност 450 млн. лв. и е насочена към 630 000 бизнес абонати.

Екипът на Фандъкова води разговори и с Министерство на транспорта, където с актуализацията на държавния бюджет за 2021 г. бяха заложени 40 млн. лв. за загубите на всички автобусни превози в страната в следствие на пандемията. София дори поиска цялата сума, но все още няма решение. Във вторник стана ясно, че ЕК днес е одобрила въпросната помощ за България.

Очакваната загуба на столичния градски транспорт за цялата 2021 г. се очертава да е между 50 и 55 млн. лв. по данни на Центъра за градска мобилност.

"Основната ми задача е да осигуря движението на градския транспорт, не спряхме нито за ден, в същото време пътниците намаляха чувствително и приходите също", каза Фандъкова.

С предложената актуализация Фандъкова иска други 3.9 млн. лв. да бъдат насочени за поддръжка на уличната мрежа в столицата до края на годината и още 2.5 млн. лв. за отчуждаване на терени, свързани със строителството. С други 3.2 млн. ще се дотира уличното осветление в столицата. При него сметката за ток за юни е било 930 000 лева, а за октомври вече е нараснало до 1.9 млн. лв., каза още Фандъкова.

Други 1.5 млн. лв. ще се насочат към общинските болници. Допълнителните 19.9 млн. лв. били осигурени с по-добра събираемост от данъци, уточни Фандъкова.

Столичният инспекторат става дирекция, прави се конкурс за шеф

Изненадващо от думите на Фандъкова стана ясно, че Столичният инспекторат ще стане дирекция на нейно пряко подчинение. И в момента обаче инспекторатът е пряко подчинен на кмета, пише на сайта му.

Процедурата изисква да бъде организиран и конкурс за директора й. В момента ведомството на ръководи от бившия главен секретар на кабинета "Борисов" Ивайло Иванов. Той бе уволнен от служебното правителство заради насилието над протестиращи. Срещу назначението имаше и протест пред Столична община, но Фандъкова не се отказа от решението си.

Преструктурирането се прави с цел по-голяма ефективност. Предстои инспекторите, които следят за улични ремонти, да се прехвърлят към администрацията на зам.-кмета по строителството Ангел Джоргов, а други към администрацията на главния архитект Здравко Здравков.

mediapool.bg