Университетите ще могат да предлагат съвместно обучение по специалности, които не са регулирани. Условията и реда за общите специалности бяха приети окончателно от парламента с изменения на Закона за висшето образование, гласувани в петък.
За създаването на общи специалности университетите трябва да сключват споразумения, които се одобряват от министъра на образованието.
Координатор на обучението ще е висшето училище, в чиято програмна акредитация е открита специалността. Този университет трябва да има акредитация за професионалното направление на специалността, по която се извършва съвместното обучение, а останалите партньори участват в обучението по дисциплини от специалности в акредитирани при тях професионални направления и/или специалности от регулираните професии.
Не по-малко от половината от целия курс на обучение трябва да включва дисциплини, свързани с професионалното направление, в което е открита специалността. Първият период от обучението се провежда от координиращото висше училище, приеха депутатите.
При съвместното обучение дипломата ще се получава или от координиращото училище, или от всички университети, включили се в обучението.
Насърчаването на обединението на университетите в страната отдавна е част от приоритетите на образователното министерство. В началото на годината то дори представи план за окрупняване на университетите и създаване на обединения от висши училища, които предлагат близки специалности, или пък се намират близо едно до друго. Този план предизвика критики от страна на някои ректори и беше обявено, че ще се преработва, а новият му вариант трябваше да е готов до края на юни. До момента той не е представен официално.
С приетите в петък промени в Закона за висшето образование се дава възможност за подготовка на докторанти в рамките на научно-изследователските проекти, което е широко разпространена практика по света.
Тази практика може да се прилага от висшите училища, получили при програмна акредитация оценка от 8 до 10, и от научни организации, сред които Българската академия на науките и Селскостопанската академия. Те ще могат да обучават докторанти в рамките на проекти с продължителност минимум 3 години при условия, определени в правилниците за дейността им и съответния научноизследователски проект и с договор между висшето училище или научната организация, ръководителя на проекта и докторанта.
Предвижда се обучението на докторанти да се прекратява при прекратяване на научноизследователския проект, по който то се провежда. Обучението може да не се прекратява, ако средствата за финансирането му се осигурят и от други източници, в т.ч. и от бюджета на висшето училище, реши още парламентът.
Националната карта на висшето образование в България ще се актуализира ежегодно от Министерския съвет по предложение на министъра на образованието и науката, приеха още депутатите.
Разрешава се още държавните изпити за професионална квалификация в училищата вече да се използват като вход за университет.
Премахва се възможността за обучение в съкратени срокове по регулирани специалности, каквито са например право и медицина. Завършени периоди на обучение по такава специалност вече ще се признават само ако са придобити в същата специалност и в същата степен на обучение.
mediapool.bg