Кламер БГ - Новини: Тунели и естакади по столичното Околовръстно шосе от "Бъкстон" до "Люлин"

Тунели и естакади по столичното Околовръстно шосе от "Бъкстон" до "Люлин"

България

|
Пет, 08 Май 2020г. 16:31ч.
Тунели и естакади по столичното Околовръстно шосе от "Бъкстон" до "Люлин"

Тунели, естакади и пътни възли трябва трябва да бъдат направени при разширяването на столичния Околовръстен път в участъка между кварталите "Бъкстон" и "Люлин". Проектът за разширение на тази част от пътя беше публикуван в Държавен вестник и до 17 май се приемат възражения по него, съобщиха от Направлението "Архитектура и строителство" към Столичната община.

Самото строителство трябва да бъде възложено от Агенция пътна инфраструктура и да се финансира с пари от бюджета. Преди няколко месеца премиерът Бойко Борисов заяви, че за тази отсечка вероятно ще са нужни 250 – 300 млн. лева.

Изграждането на тунели се налага, тъй като около съществуващото трасе има доста голямо застрояване. Идеята за тунелите е стара – още от времето, в което настоящият премиер Бойко Борисов беше кмет на София. Под земята трябва да става връзката към кв. "Княжево" при бул. "Цар Борис III". При левия завой от Околовръстния път към "Княжево" в момента редовно се образуват задръствания, тъй като много шофьори използват този маршрут, за да излязат от София в посока магистрала "Струма" и Перник.

На другите основни кръстовища по отсечката се предвижда строителството на пътни възли и възможност за бързо преминаване на транзитния трафик.

Проектът вече публично беше критикуван от сдружение "Велоеволюция". Според тях той превръща Околовръстния път в пречка за велосипедисти и за пешеходци, тъй като не са осигурени връзки с планирани велоалеи, както и пресичането на такива през скоростното трасе. Така от дълги години пресичането на трасето от "Младост" до бул. "България" е доста трудно за живеещите наоколо хора, тъй като не са направени пасарелки, пешеходни подлези или друг вариант за преминаване през натовареното трасе.

"Считаме, че с предложения проект се допускат съществени рискове от неизпълнение на предвижданията на тези планове по отношение на велосипедното движение, както и че се допуска изграждане на пътна инфраструктура с елементи потенциално опасни за велосипедисти и пешеходци", заявяват в свое становище от "Велоеволюция".

Според тях е нужно осигуряване на велосипедна връзка по бул. "България" към Витоша и към Националния исторически музей. Настояват и за връзка от велоалеята по бул. "Бъкстон" НИМ, включително с велосипедно и пешеходно пресичане към входа на музея (с рампи за велосипедисти, отговарящи на нормативната уредба, с подходящ радиус на завиване включително за велосипеди с ремарке/прикачен велосипед за деца).

Необходимо е успокояване на движението пред входа на НИМ, с осигуряване на междинен остров, както и достъп до пункта за наем на електрически велосипеди, който се намира пред историческия музей.

От сдружението настояват за продължаването на велоалеята по бул. "Цар Борис III".

"Изключително важно е този нов участък на СОП да не се превръща в "крепостна стена" за пешеходци и велосипедисти, а да даде нови възможности за ежедневни и рекреационни маршрути с алтернативни на автомобила начини на придвижване", смятат от "Велоеволюция".

Критики към проекта отправиха и от "Демократична България", които са част от Столичния общински съвет. Те подкрепят разширението на Околовръстния път, но са против изграждането на тунел на кръстовището с бул. "Цар Борис III" в посока изхода на София към Владая, Перник и магистрала "Струма". Аргументът им е, че този тунел няма да реши проблемът със задръстванията, а само ще ги премести в кв. "Княжево". Освен това няма да се намали транзитният трафик по пътя през Владая, който се смята за опасен, и освен това е тесен.

Според "Демократична България" разширението на Околовръстния път трябва да се използва, за да се изведе трафикът към магистрала "Струма" през "Люлин". "След изграждане на околовръстното в тази част, времепътуването между пътния възел на околовръстното при бул. "България" и пътния възел на АМ "Струма" при Перник би било еднакво по околовръстното и АМ "Струма", сравнено с пътя през Княжево и Владая, поради значително по-високата средна скорост и безконфликтността на първия вариант. Същевременно, разходът на гориво би бил по-малък при първия, което ще накара транзитния трафик логично да предпочете да премине през АМ "Струма" до "Люлин" и от там да поеме по околовръстното шосе. Това ще обезсмисли изграждането на този тунел", смятат от "Демократична България".

"Изграждането на такъв тунел ще премахне локалното платно и ще премести трафика от бул. "Цар Борис ІІІ" до оградите на живеещите на булеварда в участъка между Околовръстен път и ул. "Планинец" като за пешеходци ще остане тротоар с ширина около 1.5 - 2 метра. Това ще направи опасно влизането и излизането от имотите им, което ще затрудни достъпа до тях. Непосредствено до силния трафик по булеварда ще са разположени църква и дом за възрастни с деменция", пише още в позицията.

В нея се казва още, че изграждането на тунела ще направи невъзможно продължаването на велоалеята по бул. "Цар Борис ІІІ".

"Строителството на такъв тунел би струвало по наши изчисления между 15 и 20 милиона лева и би глътнало още значителни средства, необходими за отчуждаване на терени за неговия габарит", смятат още от "Демократична България".

Сред критиките е също липсата на директно преминаване от южната дъга на Околовръстния път към западната. "Предвидено е целият трафик от околовръстното да преминава през голямото кръгово кръстовище възела за Банкя като така транзитният трафик се смесва с локалния. Това ще повиши значително натовареността на кръговото кръстовище и ще го направи много по-опасно за преминаване. Настояваме категорично да се предвиди възможност за двупосочно директно преминаване от южната към западната дъга на околовръстното шосе, за да се гарантира на първо място безопасността на пътуващите", аргументират се от "Демократична България".

Те предупреждават, че няма предвидени локални платна в участъка между бул. "Цар Борис ІІІ" и бул. "Монтевидео" за обслужване на прилежащите имоти и за паркиране.

mediapool.bg