От коалицията между "Продължаваме промяната" (ПП), "Демократична България" (ДБ) и "Спаси София" (СС) предлагат гратисен период, в който да не се налагат глоби на замърсяващи коли, които влизат в центъра на София след началото на декември. Предложението им е по повод влизащата в сила от 1 декември нискоемисионна зона.
Коалицията, която издигна Васил Терзиев за кандидат за кмет на столицата, определи борбата с мръсния въздух в столицата като свой приоритет.
"Темата за чистия въздух е една от най-важните за София. Мръсният въздух е проблем, който касае всички ни, всички софиянци, без значение от коя партия сме. Всички ние дишаме този въздух, всички се притесняваме колко е вреден за децата ни. Това е системен проблем, който ние сме си поставили за цел да решим", каза Терзиев.
Обединението припомни, че преди години съдът задължи общината да предприеме конкретни мерки за решаване на проблема. "Но дори и тези мерки не бяха предприети от общината. Още повече, част от мерките са непопулярни, тоест ще имаме нужда от политическа воля. А ние сме сигурни, че имаме тази воля", посочи Борис Бонев, който е водач на листата за общински съветници.
Коалицията определи вече приетата от сегашния общински съвет нискоемисионна зона като незавършена. "Тази зона е поредното неработещо нещо, което ГЕРБ оставя в наследство. Няма данни, няма модели, няма анализ какво ще се случи след въвеждането на зоната. Освен това наредбата за зоната не включва тежкотоварния превоз и транспортните средства", каза Емилия Ангелова, която е кандидат за общински съветник.
Именно по тази причина от формацията ще искал въвеждане на гратисен период до февруари 2024 г., който гражданите да не бъдат санкционирани за нарушения.
"В този период ще надградим наредбата, за да стане по-добра. Защото нискоемисионните зони са добър инструмент, ако е разписан както трябва", обясни Ангелова.
Според ПП, ДБ и СС пари за борба с мръсния въздух има, но въпросът е доколко
тяхното изразходване в момента е ефективно. "Например общината е одобрила 10 млн. лв. за две нови дигитални платформи. Миналата седмица са били одобрени тези пари.
Платформите ще смятат по-ефективен начин на придвижване от точка А до точка Б.
Все едно няма вече такива, като например Google Maps и Moove.bg, които софиянци
използват", каза още Емилия Ангелова.
От обединението смятат, че трябва да се насърчава и улеснява пътуването с
градски транспорт. Според формацията данните от новата тикет система ще ни дадат възможност да преобразуваме линиите, за да станат по-удобни.
"Нови електрически превозни средства, допълнителни бус ленти и отделяне на трамвайните релси от останала част на шосето - всичко това ще направи градския транспорт по-бърз и по-удобен", каза Симеон Ставрев, който също е кандидат за общински съветник.
Коалицията иска и разширяване и свързване на мрежата от велоалеи и изграждане на обезопасени велопаркинги, вместо сегашните стоянки. Според тях, за да се намалят задръстванията и да се изтегли трафикът към околовръстното шосе трябва да бъдат изградени булевардните връзки и пробиви, например с булевардите "Рожен", "Илиянци", Източната тангента и връзката към летището.
mediapool.bg