Кламер БГ - Новини: Схема с автосервиз: Българският застраховател "Евроинс" разказва как е изнудван в Румъния

Схема с автосервиз: Българският застраховател "Евроинс" разказва как е изнудван в Румъния

България

|
Четв, 02 Март 2023г. 16:35ч.
Схема с автосервиз: Българският застраховател "Евроинс" разказва как е изнудван в Румъния

Схема с автосервиз: Българският застраховател

Българската компания "Еврохолд", чието дъщерно дружество е лидер на пазара за автомобилно застраховане в Румъния, разказа своята версия за проблемите си в съседната държава. На 21 февруари румънският финансов регулатор (ASF) започна разследване на компанията "Евроинс" в Румъния след завеждане на множество дела за неплатени ремонти на пострадали автомобили.

Според съобщения в румънската преса само за два месеца застрахователното дружество "Евроинс" е отхвърлило искове за покриване на щети по 5603 автомобилни застраховки "без причина".

Асен Христов, който е председател на Консултативния съвет на "Еврохолд", коментира пред Euractiv, че компанията му е сезирала българската прокуратура, отбелязвайки "корупцията в изключителни размери", която "накърнява интересите на България и нейните граждани". Пред медията компанията твърди, че исковете са отхвърлени заради злоупотреби от някои автомобилни сервизи в Румъния, които таксуват 5-6 пъти по-скъпо от нормалните ставки за ремонт.

Aдвокатът на "Евроинс" Ливиу Кирик разказва, че проблемът е в румънското законодателство, въведено през 2017 година. Законът въвежда правната фигура на "агент", който да представлява ищеца при контактите му със застрахователя. Другият проблем е, че съгласно румънския закон стойността на ремонта се установява на основа на определена от сервиза стойност на работен час. Това позволи на някои сервизи да повишат цените си от 50 леи (приблизително 10 евро) на час до 1000 леи (200 евро) на час.

Кирик разказва, че някои автосервизи винаги се стараят да искат цена за ремонт, която е много близка до пазарната стойност на целия автомобил. Уловката е, че по закон цената за ремонта не трябва да надвишава пазарната стойност на автомобила.

При по-дребни щети някои сервизи начисляват много работни часове, а при по-големи щети се прилагат по-ниски почасови ставки. И в двата случая общата сума за ремонта е малко под пазарната цена на автомобила, обясни адвокатът.

Той разказва, че автосервизите са таксували "Евроинс" за предоставянето на коли под наем за клиентите за времето на ремонта на цени от по 100 евро на ден. Срещу това са предоставяни нисък клас автомобили като Dacia Logan.

Главният изпълнителен директор на "Еврохолд" Кирил Бошов разказва, че веригата автосервизи, която работи по такива цени, е на един собственик. Когато "Евроинс" отхвърля завишените искове за ремонти, срещу компанията са заведени множество съдебни дела на различни основания – по четири отделни дела за всеки отхвърлен иск.

Така броят на съдебните дела нараства като лавина, за да се предизвика реакцията на финансовия регулатор ASF, който налага тежки глоби на застрахователя. Фактически, "Евроинс" е поставен пред избора между тежки глоби или да изплаща силно надути обезщетения, при които печалбата е за сервизите.

В отговор на въпрос Бошов потвърди, че в сигнала до българската прокуратура е посочено името на собственика на веригата автосервизи. Въпросният бизнесмен бил заплашил "Евроинс", че ако отхвърли исковете на неговите сервизи, ще постави застрахователя в много затруднено положение, като използва влиянието си върху някои хора в финансовия регулатор и високопоставени румънски политици.

mediapool.bg