След седмица със стикери "Национален протест" в тролеи, трамваи и автобуси Центърът за градска мобилност(ЦГМ) извади планове за разреждане с до 9% на градския транспорт в столицата заради недостиг на стотици милиони левове от приходи. Това стана ясно от писмо на дружеството, представено на кратко от директора на ЦГМ Димитър Дилчев в транспортната комисия в Столичния общински съвет в понеделник. Детайлите по него и реално плановете за разреждане на курсовете станаха ясни от общинския съветник Симеон Ставрев от "Демократична България", който сравни предлаганото с действащите курсове.
Тролеи, трамвай и абтобуси с до 9% орязани годишни пробеги
Тролеите и трамваите ще карат през 2022 г. 13 812 000 км., докато 2020 г. това число е било 15 120 000 км. Това означава орязване с 8.7%, посочи Ставрев.
Орязването при автобусите ще е 8%. Те ще карат тази година 32 887 000 км., докато 2020 г. това число е било 35 773 000 км. Свиването тук е с 8%.
Единствено при метрото се наблюдава нарастване на изминатия път спрямо 2020 г. Подземната железница ще се движи през 2022 г. 5 973 000 км., докато 2020 г. това число е било 5 300 000 км. Това означава увеличение с 12%, заради пуснатите нови 4 метростанции станции в Овча купел през 2021.
"Притесняваме това, че ще режем от наземните линии на градския транспорт. Това означава, че хората, които искат да се возят на трамваите, тролеите и автобусите ще чакат по-дълго за разлика от общо взето непроменените разписания на метрото", каза Ставрев.
Искане за 50% увеличаване на цената за пробег
Дружеството поиска и 50% увеличение на цената на пробег километър, което изненада част от общинските съветници.
"Честно казано съм шокиран от документите, които предлагате. Причината е, че в тях залагате 50% увеличение на цената за километър пробег. От 6.13 лева за километър, сега вече се искат 9.02 лева за километр. Това си е 50% увеличение. При автобусите е подобно - от 3.16 лева за километър става 5.07 лв. Това са над 50%. Метрото може би донякъде разбираемо, че имаме нова метролиния, но и тук от 15.01 лв. скача на почти 22 лева, което си е почти 50%", каза Ставрев.
За да аргументира повишението на цената, Димитър Дилчев посочи, че Столичният електротранспорт е платил за ток във времето от януари до март 2022 г. - 11.220 млн. лв., а за същия период на м.г. този разход е бил 3.397 млн. лв. Увеличението е с 7.8 млн. лв за първо тримесечие, от които под формата на компенсация били върнати - 3 млн. лв.
При "Столичен автотранспорт" разходите за газ от януари-април 2022 г. за т.г. са 13.844 млн. лв., като поскъпването спрямо същия период на миналата година е 332%, Компенсации също не се отпускат.
Разходи за дизел за първото тримесечие били 7 млн. срещу 4.8 млн. лв. за същия период на миналата година. Компенсации също няма.
Сметките при "Метрополитен" показват, че във времето от януари до март тази година са похарчени 11 млн. лв., а увеличението е над 7 млн. лв. От тях компенсацията е само 3 млн. лв.
Реакция
"Казахме ли ви?", коментира независимият общински съветник Борис Бонев.
"Имаше не малко време, в което Столична община можеха да положат усилия за по-малък недостиг на приходи. Защо никой не говори как да увеличим приходите в транспорта. Това може да стане чрез изграждане на коридори, корекции на разписания и осъществяване на реформи", каза Бонев.
mediapool.bg