Кламер БГ - Новини: София забранява електрическите тротинетки в паркове и по площади

София забранява електрическите тротинетки в паркове и по площади

България

|
Ср, 31 Май 2023г. 11:10ч.
София забранява електрическите тротинетки в паркове и по площади

Безразборното паркиране на тротинетки из София ще бъде забранено, но не е ясно дали правилата ще се спазват. Сн. БГНЕС

Карането на електрически тротинетки в паркове, градини, по площади, тротоари и през пешеходни пространства в София ще бъде забранено. За нарушаване на правилата ще се налага глоба от 50 лева.

Това предвиждат нормативни промени, предложени от групите на ГЕРБ-СДС и "Патриоти за София" в Столичния общински съвет. Двете формации имат мнозинство в съвета и вероятно новите разпоредби ще бъдат приети до средата на юли, ако не срещнат сериозен обществен отпор.

Те включват още правила за паркирането на скутерите, за да се избегне безразборното им захвърляне из града. За спазването на правилата ще се търси съдействие от фирмите, които дават тротинетки под наем. За тях също са предвидени глоби. Още от сега е ясно, че нарушаването на част от правилата трудно ще бъде санкционирано.

Целта на ограниченията е подобряването на безопасността за пешеходците и избягването на инциденти.

Официални данни за броя на тротинетките в София няма. Знае се само, че трите фирми, които отдават скутери под наем, имат около 2000 превозни средства.

Забранени зони

В общинските правила се повтарят законовите изисквания към използването на тротинетки. Максималната скорост, с която могат да се движат, остава 25 км в час. Забранява се обаче карането на такива превозни средства в паркове, градини, по площади, тротоари и пешеходните зони като бул. "Витоша" или площадът пред НДК. По ул. "Граф Игнатиев" ще могат да се движат в рамките на трамвайното трасе, коментира председателят на общинския съвет Георги Георгиев.

Още по темата:

Правилата за движение с тротинетките като тези за велосипедите

През забранените за каране зони тротинетките ще трябва да се бутат. За да се спазва забраната, от общината искат от фирмите, които отдават тротинетки под наем, да ограничат скоростта им на движение през паркове и пешеходни пространства до 5 км в час, колкото е нормалният пешеходен ход на човек. Това било въпрос на софтуерно решение.

За частните тротинетки такова не може да бъде наложено и там ще се разчита на контрол, който по принцип не е от силните страни на общината.

За нарушаване на тази забрана глобата ще е 50 лева. Санкции ще има и за фирмите, ако не настроят софтуерите си така, че да ограничават карането в паркове и през пешеходни пространства. Няма как обаче такова техническо решение да бъде приложено за тротоарите.

Паркиране на определени места

Освен карането на електрическа тротинетка в парка, по тротоара или по площади, се забранява и паркирането на тези превозни средства там, както и пред входовете на сградите, на метростанции, по детски и спортни площадки. В началото на парковете и покрай площадите ще бъдат направени места за оставяне на превозните средства, за да не се струпват безразборно по входовете на забранените пространства.

За да се спазва това изискване, ще се иска от фирмите, които отдават тротинетки под наем, да продължат да таксуват клиентите, които оставят превозните средства на забранени места. Това отново не може да се прилага за тротоарите и зелените площи покрай тях.

"За спазването на това правило ще разчитаме на самосъзнание и нетърпимост от гражданите. Искаме операторите да имат секция за оплаквания в приложенията, за да може хората да подават сигнали за захвърлени тротинетки", коментира Георгиев.

Той добави, че фирмите ще бъдат задължени да приберат захвърлени тротинетки до 4 часа, след като бъде подаден сигнал за такива. За неспазване на този срок ще се налага глоба от 300 лева, а при повторно нарушение тя става 500 лева. Същата глоба важи и ако не въведат техническо ограничение за каране на тротинетка в парка или през площада. За други нарушения санкциите ще са от 500 до 1000 лева.

Очаква се предложенията да бъдат гласувани до средата на юли и да влязат в сила месец след това. През това време ще трябва да се организират местата за паркиране и да се направят софтуерните промени, поискани от местната власт.

Георгиев допълни, че проектоизискванията са консултирани и с частните оператори.

mediapool.bg