Тотално видеонаблюдение по "пътя на горивата" от идването им на пристанище през данъчния склад и доставката до крайния потребител. Това е стратегията на премиера Бойко Борисов за борба с контрабандата.
"До човека – камера, само това решава докрай въпроса".
Така министър-председателят обясни визията си в петък в ГДБОП, където присъства на представяне на новата система за видеонаблюдение, която следи горивата.
Модерно е, но не е готово
В момента системата може да следи танкерите с гориво, обясни говорителят на НАП Росен Бъчваров. Информацията се изпраща в междуведомствения център на ГДБОП, където се гледа съвместно с Митниците, ДАНС, данъчни и гранична полиция. Той бе създаден през 2015 г. с главна цел борба с контрабандата. В петък Борисов призна, че в работата на структурата има пропуски и им липсва стиковка.
"Изградихме контрабандния център, където е цялата информация - агенти, шпиони, досиета и дела са на едно място. Хубаво е политиците да си мерят приказките. Вчера чух пак обратните тези - защо да показваме на българските граждани пътя на горивата. Ще покажем пътя на горивата от танкера до бензиностанцията, какъв е пътят, как се контролира, и какви мерки сме взели за превенция. След това да се дадат препоръки, а ако някъде има празнота - да се награди", каза премиерът.
Системата все още не е напълно готова, разбра се от думите на шефа на митниците Георги Костов. Все още не са инсталирани камери на всички измервателни устройства в данъчните складове. "Това предстои да се награди, всеки един продукт трябва да се оборудва с видеокамери, така ще елиминираме субективния фактор", обясни той.
Въпреки че системата все още не е в завършена, шефът на парламентарната комисия за борба с контрабандата Емил Димитров-Ревизоро я определи като голям успех.
"Това, което с вас сме си говорили преди 18 години, сега е факт. Сега виждаме едни кораби, после ще видим и уредите, които разтоварват. Знам колко ви е трудно, едва в третия мандат намерихте сили да го направихте", обърна се той към Борисов.
Ревизоро бе вносител и силен поддръжник на написания с помощта на Българската петролна и газова асоциация, председателствана от генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев, специален закон за горивата, чиято формална цел бе тъкмо борба с контрабандата. Срещу нормативния акт обаче започнаха протести на малките бензиностанции с аргумента, че новият закон облагодетелства едрите играчи в сектора. Ревизоро директно бе обвинен в лобизъм от колегата си "патриот" Валери Симеонов, но въпреки това нормативният акт бе гласуван в парламента с подкрепата на ГЕРБ. Наскоро ключовата наредба, от която зависи прилагането на закона, бе отложена до 1 юли по искане на част от бизнеса.
А помниш ли?
Премиерът пък си спомни как като млад е гонил контрабандисти на кораб. И с успокоение констатира, че заради днешните по-модерни системи това няма как да стане.
"Помниш ли, гонехме един кораб и те хвърляха контейнерите в морето. Бехме млади тогава. Сега това не може да се случи с всичко, което сме направили като контрол на морето и на Дунава", заяви премиерът.
По думите му в момента държавата разполага с цяла армия, която може да следи и хваща контрабандистите. Дунав се наблюдава с 14 бързи катера, а Черно море – с 12.
"Мигновено могат да отидат, да настигнат, както направихме с либийския кораб, да задържат и да го приебрат", обясни Борисов.
Премиерът обеща, че държавата ще увеличи наблюдението и върху частните фирми. Службите вече имали съгласието на дружествата да монтират камери в складовете им.
"Ако те не разрешат на частната територия да сложим физически електронен контрол, ако трябва, ще им качим дронове горе и ще ги снимаме с дронове, но ще го докараме докрай. Надяваме се, че и те искат да не им се месят имената в сив или черен сектор", заяви Борисов.
До 2015 г. хазната губеше над 1 млрд. лв. годишно от контрабанда на горива
През 2015 г. Министерството на финансите публикува свой анализ, според който държавата губи между 1.1 млрд. лв. и 1.2 млрд. лв. от укриване на данъци върху доставките и продажбите на течни горива.
Анализът бе в отговор на недоволството на земеделците срещу въведеното тогава изискване ведомствените бензиностанции да се свържат с данъчната агенция, а съдовете, в които се съхранява горивото, да бъдат снабдени с нивомерни системи. Оказа се, че при около 3000 действащи бензиностанции на територията на страната действат към 30 000 обекта за зареждане с горива, част от които - ведомствени бензиностанции, а друга част - мобилни обекти.
Впоследствие, ведомствените бензиностанции трябваше да сложат нивомери и към ден днешен има около 800 ведомствени бензиностанции с измервателни уреди. Едрият петролен бизнес обаче продължи да се оплаква, че изискванията към мобилните обекти за зареждане са твърде занижени и през тях изтичат милиони от хазната. Причината е, че земеделците и промишлените предприятия си изволюваха изключение от изискването за нивомери. Специални облекчения за тях има и в новия закон на Ревизоро за горивата.
В петък НАП се похвали, че данъчните приходи са се увеличили с близо 50% от 2014 г. насам, което е ръст с над 11 млрд. лв. При акцизите върху горивата увеличението на постъпленията тази година спрямо събраните през 2014 г. е 456 млн. лв.
mediapool.bg