Зеленият мигащ светофар ще остане, като за целта ще бъде променена наредбата, която регламентира този режим на работа. Това е обещала министърът на регионалното развитие арх. Виолета Комитова на среща с бившите депутати Мартин Димитров и адвокат Петър Славов.
"Категорично сме "за" да продължи да работи "зеленият мигащ светофар" и ще предприемем действия за промяна в Наредба № 17 от 2001 г. за регулиране на движението по пътищата със светлинни сигнали. Искаме да защитим обществения интерес по законен начин", е заявила министър Комитова, съобщи пресцентърът на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).
МРРБ не е предприемало никакви стъпки за спиране или ограничаване на използването на т.нар.“мигащ зелен светофар“.
В началото на месеца от Столична община започна спиране на този вид сигнализация, заради подадена жалба от българин до европейската прокуратура и липсата на законова регламентация.
Проверката на МРРБ по случая
Проверка на МРРБ по случая показва, че през 2017 г. от Столична община са направени предложения за изменения и допълнения на Закона за движение по пътищата и Наредба 17.
Те са разгледани от междуведомствена работна група, създадена със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството. В състава й са участвали представители на МВР, министерствата на транспорта, на регионалното развитие, пътната агенция, браншова асоциация "Пътна безопасност", браншова камара "Пътища" и Националното сдружение на общините.
По предложенията на Столична община от междуведомствената работна група допълнително са разгледани:
- предоставеното становище на МВнР и Решение № 12709 от 2012 г. на ВАС;
- постъпилото становище от дирекция "Правна" към МРРБ, относно установените правни противоречия между предложението на Столична община и Конвенцията, Закона за движение по пътищата и правилника за неговото прилагане.
По повод предложенията на Столична община на 20 септември 2017 г. е изпратено писмо от тогавашния заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството Малина Крумова до столичния кмет Йорданка Фандъкова.
В него се казва, че съгласно ангажиментите на България, като държава, ратифицирала Конвенцията за пътните знаци и сигнали от 1968 г., е задължена да спазва международно-правните норми и съгласно чл. 23 от Конвенцията е налице уредба само по отношение на червен и жълт мигащ светлинен сигнал за регулиране на трафика на превозните средства, като предвижда зелен мигащ сигнал само за пешеходците.
В писмото заместник-министър Крумова информира, че предвид предстоящото разработване на проект на Закон за движение по пътищата, както и възможното отменяне на Правилника за прилагане на закона за движение по пътищата следва да се изчака с изменението на разпоредбата на чл.39 от Наредба 17, отнасяща се за "мигащия зелен светофар".
МРРБ ще направи официално запитване до кмета Йорданка Фандъкова, каква е причината за предприетите действия от Столична община за премахване на т.нар. „мигащ зелен светофар“. Логичен е въпросът, как са работили устройствата от 2017-та година насам и какъв е конкретният повод за спирането им към днешна дата, още повече, че за въвеждането им са инвестирани много средства през последните години, се казва в съобщението на МРРБ.
Становището на Столична община
Столичната община започна поетапно да премахва функцията "мигащ зелен сигнал" в края на времетраенето на зеления сигнал за транспортните направления поради подадена жалба от български гражданин до европейската прокуратура и липсата на нормативна регулация на такъв тип функция към момента, съобщиха от общинатав началото на ноември.
През последните години Столичната община многократно предлага и излага мотиви на Министерство на регионалното развитие и благоустройството относно необходимостта от промяна на законодателството и наредбата, регламентираща функционалностите на средствата за светлинно регулиране на движението.
Експерименталното въвеждане на функцията "мигащ зелен сигнал" на територията на Столична община показва значително намаление на настъпили катастрофи в резултат на наличието на тази функция, посочват от общината.
Въпреки предоставената официална статистика за пътно-транспортни произшествия на годишна база на ключови кръстовища в града преди и след използването на функцията "мигащ зелен сигнал", от която е видно значително намаление на катастрофите в следствие на използването й, както и получените положителни и подкрепящи въвеждането на регулация относно "мигащ зелен сигнал" за транспортните потоци становища от МВР и Министерство на транспорта, информационните системи и съобщенията, към момента не са налице предприети действия от страна на МРРБ за изменение на наредба 17 от 23 юли 2001 г. за регулиране на движението по пътищата със светлинни сигнали и действия по иницииране на промяна в действащата нормативна уредб, се казва в съобщението на Столична община.
От там посочиха, че Столичната община отново е входирала искане в МРРБ за въвеждането на промени в наредба номер 17 от 23 юли 2001 г. за регулиране на движението по пътищата със светлинни сигнали и нормативната уредба на България, с цел разрешаване използването на функция "мигащ зелен сигнал".
mediapool.bg