"Черната кутия" на разбилия се МиГ-29 още не е заминала за Русия, където ще бъде направен опит за разчитането на информацията, и кога ще стане това зависи от руската страна. Това стана ясно от думите на началника на отбраната Емил Ефтимов пред БНТ в петък.
"Черната кутия" бе открита още на 24 юни на около 70 метра дълбочина в Черно море. Инженерите от авиобазата "Граф Игнатиево" се опитаха да свалят информацията в нея, но се отказаха заради риск да загубят данните и бе взето решение да се търси помощ от производителя.
"Все още не е заминала за Русия. От страна на Министерството на отбраната и Военновъздушните сили е извършено всичко, вървят преговори с руската страна, чакаме отговор", каза адмирал Ефтимов.
В нея се съхранява информация за последните 13 секунди от фаталния полет, при който загина майор Валентин Терзиев.
В отговор на парламентарен въпрос на депутата от ГЕРБ Христо Гаджев служебният министър на отбраната Георги Панайотов обясни, че от руската корпорация РСК "МиГ" са съобщили, че производител на кутията е завод "Авиоавтоматика", град Курск, и са казали, че са готови да съдействат.
Към шести август обаче обаче все още не са били пратени "съответните покани (приглашения)" за българските служители, които ще пътуват с кутията.
Началникът на отбраната Емил Ефтимов в петък отхвърли възможността самолетът да е бил свален, както и други теории, които се разпространяват из социалните мрежи.
Отричам категорично да е свален самолетът, каза той.
Самолетът се разби в Черно море по време на учение. Засега е установено, че мишената е падала по-бързо от предвиденото и се е наложила допълнителна маневра, за да може майор Терзиев да я порази.
Според разследването на "Военна полиция" причината за катастрофата е загуба на пространствена ориентация.
Според "Военна полиция" за трагедията е изиграла роля и "неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите".
Съпътстващи причини са и "особеностите на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори", както и "неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака".
"Военна полиция" е работила по още две работни версии – техническа повреда и поразяване на самолета от осколки, които са били отхвърлени.
Разследването на "Военна полиция" засяга само авиационната безопасност, прокуратурата продължава разследването по реда на Наказателно-процесуалния кодекс.
mediapool.bg