Военно-окръжната прокуратура-Сливен обвини военен пилот за катастрофата на щурмовия самолет Су-25, който се разби преди малко повече от година на летище Безмер.
Според държавното обвинение старши офицер П.Д. е "нарушил конкретни правила по техниката на пилотиране и е допуснал управлявания от него самолет да навлезе в образувана от самолета на водача вихрова въздушна спътна следа".
Това нарушение е довело до промяна на полетната ситуация, която за части от секундата е прераснала от сложна в аварийна, тъй като самолетът започнал неконтролирано снижение с наклон наляво.
Обвиняемият офицер катапултира от машината в последния възможен безопасен момент от полета, което спаси живота му.
Щурмовият самолет обаче е продължил полета си надолу с малък наклон наляво и се разбил.
"Пълното разрушаване на бойния самолет, допуснато по непредпазливост от пилота, е довело до значителни имуществени вреди на Военновъздушните сили на Република България. Изготвената по досъдебното производство експертиза сочи, че вредите са за над пет милиона лева", посочват от прокуратута.
В рамките на разследването са изготвени са редица експертизи с участие на авиоексперти и други специалисти по военна техника, разпитани са повече от 25 свидетели, анализирани са видеозаписи, изискани са документи и са иззети веществени доказателства.
Предстои делото да бъде насрочено във Военния съд-Сливен.
Грешката е в пилота
Това е втори подобен случай, след като военната прокуратура не намери виновен за катастрофата на изтребителя МиГ-29 през юни 2021 година, при която загина пилотът му Валентин Терзиев.
МО от своя страна обясни, че причината за катастрофата е загуба на пространствена ориентация.
Системни проблеми
Двата случая потвърдиха системните проблеми в бойната авиация.
Пилотите имат опасно малко часове във въздуха, а поддръжката на съветските самолети става все по-трудна.
mediapool.bg