Нови критики и препоръки за промени в правилата за пътуване с градския транспорт в София е изпратил омбудсманът Диана Ковачева до председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев.
След като преди няколко седмици тя поиска връщане на месечните карти за една линия, сега Ковачева призовава всички пенсионери, и тези пенсионирали се по-рано, да могат да ползват преференциални карти. Според настоящия текст на наредбата за превозните документи, пенсионерски карти се издават само на хора, пенсионирали се при навършване на масовия стаж и възраст. Такива не могат да ползват хората, които се възползват от ранно пенсиониране – работили първа или втора категория труд, пенсионирали се година по-рано от нужната възраст, защото имат стаж и т.н.
Ковачева настоява още да се върнат и талоните за десет пътувания, тъй като те се ползвали от хора, които използват транспорта инцидентно, или от такива, които не живеят в София. Ковачева не посочва дали този вид документи трябва да се възстановят на старата цена от 12 лева за 10 пътувания, която на практика даваше отстъпка от редовната цена от 1.60 лева за билет.
"Смятам също така, че билетът 30+ трябва да бъде преосмислен и да стане 45+, защото много хора се оплакват, че времето за пътуване не им е достатъчно. Увеличаване броя на пътниците с градски транспорт може да се случи само чрез една съобразена с потребностите им тарифна политика", допълва омбудсманът.
Диана Ковачева казва още, че не са взети мерки и за разрешаване на проблема със значителното и рязко увеличение на цената на месечната карта за градски транспорт на хората с увреждания, с намалена работоспособност над 71% вид и степен на увреждане/степен на трайно намалена работоспособност, без право на чужда помощ.
"Както беше отбелязано в предходни становища на омбудсмана, новата цена от 10 лв. на картата за хората с увреждания не е съобразена със затрудненията на гражданите в условията на сериозна инфлация и влошена икономическа среда", подчертава още националният обществен защитник.
По отношение на валидацията Диана Ковачева е категорична, че освен да се вменяват задължения на пътуващите, трябва да се подобри качеството, достъпността и ефективността на въведената тикет система.
Тя изброява и някои конкретни проблеми на хората, с които е сезирана - неработещите валидатори в превозните средства; затрудненията с валидирането на хартиения, по-скъп билет, продаван от шофьора на превозното средство; източването на суми от електронни портфейли и банкови карти на хората.
Според нея имало жалби от хора, които били таксувани за билет само преминавайки покрай машините за чекиране в градския транспорт. А сумата била изтеглена, докато картите им са в портфейлите им, поставени в чантите.
mediapool.bg