Кламер БГ - Новини: Най-критичният период за ВВС за последните 10 години. Авиационната техника отказва

Най-критичният период за ВВС за последните 10 години. Авиационната техника отказва

България

|
Четв, 07 Юли 2022г. 14:40ч.
Най-критичният период за ВВС за последните 10 години. Авиационната техника отказва

МиГ 29, сн. ВВС

Бойната авиация е на ръба от години заради проблемите с поддръжката на старите съветски машини МиГ – 29, но през миналата година произшествията във Военновъздушните сили са с девет повече спрямо предходната 2020 година и бележи най-критичния период за последните 10 години.

В доклада за състоянието на отбраната през миналата година се отчита, че през 2021 г. са допуснати 43 авиационни произшествия с български военни въздухоплавателни средства.

От тях 37 авиационни инцидента, пет сериозни инцидента и една катастрофа.

"Тежките авиационни произшествия (катастрофа и три от сериозните инциденти) са свързани с проявата на субективния фактор. Същевременно се запазва тенденцията повечето от авиационните произшествия (65%) да са вследствие от откази на авиационната техника", посочват от МО.

Миналата година изтребител МиГ-29, пилотиран от майор Терзиев, се разби в морето край Шабла по време на учение. Мишената е падала по-бързо от предвиденото и се е наложила допълнителна маневра, за да може майор Терзиев да я порази.

Трагедията все още не е изяснена напълно.

От ВВС признават, че осигуряването на необходимото ниво на летателна подготовка за пилотите на определени типове авиационна техника все още е основен проблем за ВВС.

Това се дължи на затруднения в осигуряването на поддръжката, включително и за тяхната оперативна съвместимост със системите, използвани от гражданската авиация.

През годините на няколко пъти се е стигало до критична ситуация и почти до невъзможност България сама да пази небето си. Сега това се повтаря, като става все по-реална възможността други съседни страни да поемат изцяло охраната на небето ни.

В НАТО има подобни практика в страни, които не развиват собствена бойна авиация.

България все още разчита само на съветските изтребители МиГ 29, за чиято поддръжка зависихме доскоро от Русия. След военната агресия на Путин срещу Украйна опциите машините да бъдат ремонтирани в Русия, Украйна или Беларус отпаднаха.

Сега надеждите се насочени към Полша, но все още няма яснота дали тя може да се справи с поддръжката на българските самолети.

Авиоексперти обаче са скептични, че това може да е устойчиво решение, защото Полша също разчита на Русия за ремонтните комплекти.

Според източници на Меdiapool изтребителите МиГ 29 вероятно няма да могат да се използват до края на годината, ако не бъде намерено някакво решение за поддръжката им.

Аналогична е ситуацията и със Су-25.

mediapool.bg