С развитието на технологиите все по-отчетливо на телевизионния пазар навлиза нов вид пиратство, предлагащо "безплатна телевизия", чрез IPTV боксове в Интернет. От това съдържание, върху което не са платени авторски права, данъци, социални осигуровки и заплати, се възползват минимум 120 000 домакинства. Възможно е дори обхватът на потребителите, ползващи услугите на този тип нелегални доставчици, да достига 314 хиляди домакинства, сочи национално представително проучване на "Алфа Рисърч", изготвено по поръчка на Браншовата асоциация на българските телекомуникационни оператори (БАБТО) и обявено във вторник
Ползвателите на платени тв услуги в България са 2.42 милиона като 87 на сто от тях имат сключен договор с доставчик. Динамично развиващият се пазар обаче води и до нелоялни практики на оператори в сивия сектор. Поради увеличението на интернет платформите за достъп до съдържание, потребителите стават все по-изискващи, отказващи да плащат за пакети програми, които реално не използват.
"Анализът на проучването показва колко трудно е да бъде направена реална оценка на пазара с толкова много на брой малки играчи. Това би могло да се случи единствено при пълно статистическо преброяване на населението. Именно затова данните от което и да било проучване не могат и не трябва да се вземат като база при договарянето на цена за абонат от продаващите съдържание", коментира Ангел Василев председател на БАБТО.
Организацията предупреждава за проблема с "безплатната телевизия", за да вземат мерки както доставчиците, така и институциите, предвид на променената технологична среда и развитие на пазара.
От "Алфа Рисърч" отчитат три специфики на пазара за платена телевизия и интернет, които трябва да бъдат наблюдавани и взети предвид при анализа на данните.
Едната е силната фрагментираност на пазара. Извън трите големи оператора (Виваком, А1 и Булсатком), които формират около 66% пазарен дял, десетина средни по-големина оператори, които заемат малко над 13%, съществуват още над 200 оператори, които си разпределят 20 % от пазара, като нито един от тях не надхвърля 1% от абонатите.
При над 5000 населени места в България и тази фрагментация на доставчиците, се затруднява проследяването на пазара, отбелязват от БАБТО.
Според асоциацията пиратският сектор приема различни форми и променя практиките си успоредно с технологичното и икономическото развитие на пазара. Щетите, които носи за пазара са с най-голяма икономическа тежест за по-малките легални доставчици, върху които големите телевизии прехвърлят своите очаквания за заплащане на права, отчитат от БАБТО.
Ускоренота проникване на нови технологии за стрийминг на съдържание изместват традиционните доставчици, сочи още техният анализ. На практика всички големи медийни компании развиват активно собствени платформи за директен стрийминг, чрез интернет на своите канали и съдържание до крайни потребители, на абонаментен принцип. Според проучването услугите им се ползват от 8.75% или близо 170 000 домакинства, които гледат платена телевизия през Интернет устройства, а от стрийминг услугите се възползват над 300 000 домакинства като на най-голям интерес се радват HBO GO (6.10%), Diema Extra play (3.7%), Netflix (3%), Voyo (2.2%).
Данните за интернет свързаност показват, че 60% от българските домакинства получават сигнала по кабел, 9.4% ползват мобилен интернет през флашка или сим картата на телефона си, а други 6.2% ползват само интернет на телефона от мобилния оператор, сочат още данните от проучването.
mediapool.bg