Над 100 км скоростни и магистрални участъци от пътната инфраструктура ще се строят през 2020 г. Това казва министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова в интервю за БГА.
Това са участъци от магистралите "Хемус" (София- Варна), "Струма" (София – ГКПП Кулата), "Европа" (София – ГКПП Калотина), скоростният път Видин-Ботевград и околовръстният път на София между "Младост" и магистрала "Тракия".
Магистрала "Струма"
На магистрала "Струма" ще продължи строителството в участъка между Благоевград и Крупник (лот 3.1), тунел "Железница" и на участъците преди и след него. Плановете са изграждането на отсечката преди тунел "Железница" в посока София - Кулата и обслужващият тунелен път при северния портал на тунела да приключи до края на 2020 г.
През следващата година трябва да бъдат изготвени техническите проекти за платното, което ще преминава източно от Кресненското дефиле по ново 23.6-километрово трасе. То е разделено на два участъка, заедно с обхода на гр. Кресна. За единия участък ( лот 3.2.1) има вече избран изпълнител. Предстои подписването на договора с обединението "АПП Лот 3.2.1", в което участват "Грома холд" ЕООД, "Европейски пътища" АД, "Водно строителство - Благоевград" АД, "Пътпроект" ЕООД и "Вахостав-СК" а.с., казва Аврамова.
Офертата на избрания изпълнител е с 96 млн. лв. по-скъпа спрямо класирания на второ място кандидат и с около 60 млн. лв. по-висока от индикативната стойност посочена от пътната агенция. Министър Аврамова не коментира този факт в интервюто за БТА.
За другия участък (лот 3.2.2), който включва и обхода на град Кресна, тръжната комисия разглежда постъпилите технически оферти и предстои отваряне на ценовите предложения.
През 2020 г. предстои изработване на технически проект и изпълнение на част от мерките за смекчаване въздействието на трафика върху дивите животни и птици в Кресненското дефиле, посочени в решението по оценката за въздействие върху околната среда от 2017 г., чрез изграждане на различни предпазни съоръжения, казва Аврамова.
Европейската комисия има множество забележки по проекта представен от българските власти за магистралата през Кресненското дефиле, на които чака отговор. Регионалният министър не коментира в интервюто как ще отговорим на бележките на Брюксел.
Магистрала "Хемус"
По магистрала "Хемус" се работи усилено в отсечката от пътен възел "Белокопитово" до пътен възел "Буховци". В този участък строителството се забави заради отчуждителните процедури. Плановете са 1.5-километровата отсечка, чието строителство започна през 2018 г., да бъде изпълнена през 2020 г., казва Аврамова.
Тя допълва, че се очаква "сериозен напредък и в останалите близо 15 км от трасето".
През следващата година се планираме поетапно да продължи и строителството на новите 134 от магистралата от пътен възел "Боаза" до връзката с първокласния път Русе - Велико Търново.
Държавната компания "Автомагистрали", която получи над 2.6 млрд. лв. от държавата без търг или конкурс за изграждането на "Хемус" в момента извършва изкопи, насипи, водостоци и селскостопански подлези в участък 1 - между 94-ти и 96-ти км.
Поетапно ще се издават строителни разрешителни и за останалите участъци от трасето.
В най-напреднал етап от провеждането и приключване на необходимите процедури са участъците от пътен възел "Боаза" до пътен възел "Дерманци" включително, и от пътен възел "Каленик" до пътен възел "Плевен".
За трите участъка - от края на пътен възел "Плевен" до път І-5 Русе - Велико Търново изпълнителят изготвя техническите проекти, като по график следва да се представят в Агенция "Пътна инфраструктура" за преглед и одобрение.
Паралелно с одобрението на техническите проекти се провеждат и процедурите по актуализация и одобрение на ПУП - Парцеларен план, по който ще се извършват отчуждителните процедури.
Очаква се разрешение за строеж за тези три участъка или части от тях да се издаде в средата на 2020 г., казва Аврамова.
Магистрала "Европа"
По магистрала "Европа", която трябва да свърже София с ГКПП "Калотина" също продължават строителните дейности. Тя е част от трансевропейския коридор номер 10 и единственият неизграден участък в цяла Европа е само българският. Премиерът Бойко Борисов беше обещал той да е готов през 2012 г., но сега плановете са изместени за 2023 г.
В момента се строи 17-километровия участък от Драгоман до Сливница. Дейностите в този участък започнаха през май 2019 г. и вече над 90 процента от изкопните работи са готови, казва Аврамова.
За другия участък все още няма подписано разрешение за започване на строителството. "До края на тази година очакваме да бъде подписан Протокол образец 2а за откриване на строителна площадка на участъка от ГКПП "Калотина" до Драгоман и през следващата година да стартират реалните строително-монтажни работи по този 14.5-километров участък от магистрала "Европа"", обещава Аврамова.
Скоростният път Видин – Ботевград
Модернизацията на направлението Видин - Ботевград е също приоритетен стратегически проект. Индикативният срок за целия участък от Видин до Ботевград е 2023 г., припомня регионалният министър.
Тази година започнаха строителните работи по два участъка от Мездра до Ботевград, както и на близо 30-километровия участък от Видин до пътен възел "Макреш".
В ход са тръжните процедури за участъците от пътен възел "Макреш" до пътен възел "Бела" и от пътен възел "Бела" до Ружинци.
Подготвят се проектите за останалите участъци Ружинци - Монтана, Монтана - Враца и Враца – Мездра.
Пътни ремонти
През 2020 г. Агенция "Пътна инфраструктура" планира да възложи ремонтни дейности на четири виадукта на магистрала "Хемус" и на пет виадукта на магистрала "Тракия", казва Аврамова.
Ремонтът на виадуктите по магистралите започна след земетресението в Перник през 2012 г. и продължава вече седем години, като създава километрични задръствания по магистралите.
"Ремонтните дейности създават затруднения в движението на шофьорите, но трябва да ги направим. Те са за безопасността на всички", казва Аврамова.
През следващата година е предвидено е да приключи ремонтът на тунел "Витиня" в посока София на магистрала "Хемус", обещава регионалният министър. "В тунелната тръба сега се извършват аварийно-укрепителни дейности. Реални ремонтни работи за привеждането му в съответствие с изискванията на Директива 2004/54/ЕО за минималните изисквания за безопасност за тунелите на трансевропейската пътна мрежа ще започнат след като е готов изцяло проектът", обяснява Аврамова.
В търсене на иновативни решения за ВиК отрасъла
Регионалният министър посочва, че е необходимо да се търсят иновативни решения за ВиК отрасъла. Това е една от поуките от водната криза в Перник. Дава пример с британските ВиК оператори, които разполагат с иновационен фонд, който им помага да подобряват ефективността си, за да се пестят пари и да се подобрява инфраструктурата.
"При нас няма източници за финансиране на иновативни решения. Но очевидно трябва да се мисли и в тази посока", казва Аврамова.
Припомня, че Перник е единственият областен център, който в предишния програмен период не успял да реализира воден цикъл с европейско финансиране. През настоящия програмен период ВиК дружеството в Перник получи 106 млн. лв. за реконструкции в мрежата и подобряване на качеството на услугата.
За да се реализира този проект, трябва да бъде възстановен нормалният ритъм на работа в дружеството, казва Аврамова. Тя призовава жителите на града да не се подават на манипулации, включително и по отношение на призивите да не плащат сметките си за вода, защото крайният резултат ще е фалит на дружеството и загуба на еврофинансирането за водния цикъл.
mediapool.bg