Област Бургас обира лъвския пай от пътните ремонти - с инвестиции от над 60 милиона лева тази година. Заради разбитите пътища в областта в събота - 8 юли, имаше протест на жители на района, които блокираха пътя Бургас - Созопол заради неспазени обещания дадени от управляващите още преди години.
Пътищата в Южна България отново са приоритет и над 75% от заложените 160 млн. лв. за основни ремонти на републиканската мрежа през тази година са за премахване на дупките на юг от Стара планина.
Така за пореден път Северна България остава забравена от политиците, които всяка година се кълнат как развитието на пътната инфраструктура там е основен приоритет. На практика през тази година в основни ремонти на пътища на север от Стара планина ще бъдат вложени по-малко от 40 млн. лв.
Това стана ясно по време на обсъждането на проектобюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) в ресорната парламентарна комисия.
Причината е в липсата на проектна готовност, каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков по време на обсъжданията. Той обясни, че ремонтната програма на пътната агенция стъпва на базата на наследството от служебната власт.
"Някой очевидно е фаворизирал Бургас", каза Андрей Цеков, без да коментира кой. По думите му причината за това е "или дисбаланс при планирането на обектите, или субективно наложено мнение" неясно от кого.
В разпространения от независимия депутат Радостин Василев запис от Националния съвет на "Продължаваме промяната" съпредседателят на партията и настоящ финансов министър Асен Василев казва: "Не знам дали гледахте откриването на залата в Бургас. Кметът на ГЕРБ покани президента и не покани Бойко и нито един човек на ГЕРБ, защото ще е независим кандидат към Радев. Защото Радев е хванал под едната ръка Гешев, под другата ръка Копринков. И с едната ръка ги подкупва, с другата ги заплашва. И това в момента се случва на абсолютно всички герберски кметове. И вместо да имаме ГЕРБ 25%, ще имаме ГЕРБ 15% и прокремълска партия на Радев с местните кметове. Тези хора, които кметовете ги държат, няма да дойдат при нас. Те вървят като крепостни с кмета и Радев е тръгнал да си пазарува кметовете на ГЕРБ един по един. Някои от тях съвсем очевидно се асоциират с него, а не с ГЕРБ. Ако Радев държи и полицията, това ще направи нещата драматично по-лоши за ГЕРБ. Те искат сравнително честни избори и знаят, че нашата полиция ще направи сравнително честни избори. Защото ако Радев направи избори, ще ги направи нечестни в посока Радев. И ГЕРБ за първи път имат изгода от честни избори, а не от нечестни".
Кои пътища ще се ремонтират в Бургас
След две годишно забавяне в началото на май беше пуснат обходният път на Бургас и така след две години забавяне за летния туристически сезон пътят към Слънчев бряг най-после беше пуснат. Сега се оказва, че дори ще спасява европейските пари по оперативна програма "Транспорт". В изграждането на северния обход на Бургас с дължина 4.7 км държавата инвестира 88 милиона лева.
Преди дни агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) съобщи, че ускорява основният ремонт на пътя Росен - Ясна поляна. Това стана след протеста на жители на селата. Плановете са до края на юли да има избран изпълнител по обществената поръчка обявена още през септември 2022 г., а през септември тази година ремонтът да започне при условие, че няма обжалване на процедурата.
Осеяният с дупка до дупка път Отманли - Росен Снимка: Община Созопол
Това е една от т.нар. "процедури на трупчета", които са неоснователно забавени с 10 месеца вследствие бездействието на предходните ръководства на АПИ и МРРБ, се казва в съобщението на АПИ.
За ремонта на третокласния път има избран изпълнител и подписан договор за строителен надзор. Обществената поръчка е възложена на ДЗЗД "Трансконсулт Група-БГ", с участници: "Транскосултт-БГ" ООД и "Трансконсулт - Група" ЕАД. Стойността на договора е 553 977 лв. без ДДС.
От третокласния път ще бъдат ремонтирани 21.4 км, а индикативната стойност на обекта е 23.5 млн. лв. без ДДС. Участъкът, който ще се ремонтира започва от кръстовището с второкласния път Бургас - Царево, преминава през селата Росен и Веселие, и завършва след село Ясна поляна. Заложено е и изграждането на два нови моста. Единият е над река Росенска, а другият - при 9-ти км между Росен и Веселие. Устоите и фундаментите на двата моста са компрометирани и това налага изграждането на нови, посочват от АПИ.
До започването на основния ремонт на пътя Росен - Ясна поляна с цел осигуряване безопасността на движение на трасето ще се извършват текущи дейности. През юли е планирано изкърпване на пътната настилка и премахне на избуялата от дъждовете растителност край пътя, посочиха от АПИ.
До края на август трябва да са ясни и изпълнителите на още три ремонта в област Бургас, каза Андрей Цеков. Тази обществена поръчка е от септември 2022 г. с прогнозна стойност от 68.3 млн. лв. Тя предизвика голям интерес в строителния бранш и има между 5 и 7 кандидати по отделните обособени позиции. Техническите им предложения бяха отворени през октомври миналата година, но от тогава няма никакво движение по избора на изпълнители.
Става въпрос за ремонта на третокласния път Маринка - Звездец - Визица - Царево - Малко Търново с обща обща дължина 24.6 км. Другият обект е основен ремонт на пътя Бургас - Созопол - Ясна поляна - Приморско с дължина от 21.4 км. И последният е пътят Дебелт - Братово с дължина над 16 км.
Друга още по-стара обществена поръчка, по която техническите предложения бяха отворени през август 2022 г. и оттогава няма никакво движение, е за основен ремонт на пътя Старо Оряхово - Обзор - Гюльовца (34 км), Гюльовца - Каблешково - Слънчев бряг - Бургас (31.5 км) и последният участък е Ново Паничарево - Ясна поляна (11.8 км).
Всичките те трябва да приключат и до края на август да има избрани изпълнители, каза Андрей Цеков. Според него причината за забавянето на търговете е липсата на кадри по обществени поръчки, както и недоброто планиране.
Хотелиери и ресторантьори недоволни от перманентните ремонти
Заради перманентните пътни ремонти пътят до морето се превърна в приключение и пречи на туризма, обявиха преди дни от Сдружението на заведенията в България и от Българска асоциация на заведенията.
В разпространената до медиите тяхна позиция се казва, че в разгара на сезона се извършват серия ремонти по пътищата към и във морските ни курорти, като е очевидно, че почти никой от тях не е спешен.
"Това затруднява изключително много придвижването на туристите, които попадат в многобройни "тапи". Тези, които правят дълги уикенди, вече започнаха да се отказват от тях, защото вместо за три часа, пътуват до курортите и курортните градове цял ден", се казва в позицията им.
По тази причина двете организации в бранша настояват ремонтните дейности да бъдат съобразени с потока от туристи, а "не да се съсипва почивката им с висене на асфалта".
mediapool.bg