Изгледите за правителство на "Има такъв народ" (ИТН) с "Демократична България" и "Изправи се БГ! Ние идваме" рязко се влошиха в четвъртък, няколко дни след старта на преговорите. Означава ли това, че страната е на път към трети парламентарни избори в рамките на една година?
Краткият отговор е - не. Поне засега.
Каква е ситуацията?
Разговорите на "Има такъв народ"с ДБ и ИБГНИ са на пауза. Въпреки това и трите формации декларират готовност да продължат преговорите и да има правителство с първия мандат.
"Демократична България" и "Изправи се БГ! Ние идваме" вече обявиха условията, при които биха подкрепили кабинет на ИТН - ясно разписани приоритети и политики, около които да се обединят. Обясниха и своите мотиви – да се опитат да затворят вратата за влияние на ДПС, за да се сложи край на корупционния модел, срещу който протестираха гражданите.
Партията на Слави Трифонов твърди, че иска същото. "Демократична България" и "Изправи се БГ!" обаче настояват този курс на бъдещото правителство да бъде гарантиран чрез конкретни политики и хора, които ще ги прилагат, а всичко това да залегне в споразумение и да е ясно какво мнозинство стои зад правителството. На този етап ИТН предлага единствено честната си дума и притиска ДБ и ИБГНИ да подпишат "празен чек" след общи разговори по различни политики, за чието изпълнение няма никакви гаранции.
Настояванията на ДБ и ИБТНИ са определяни от ИТН като желание да кадруват новата власт, макар двете партии да заявиха още в самото начало, не искат нито постове, нито порции.
Към момента ИТН не изглежда готова да се ангажира с писмено споразумение или друг подобен документ, макар че в последната позиция на Слави Трифонов се споменава думата "споразумение", но не е ясно какво именно той има предвид.
ИТН стартира преговорите с условието, че няма да прави коалиция, защото "коалиция" се превърнала в мръсна дума. ИТН каза, че ще прави еднопартийно правителство, без да преговаря за състава му.
Вариант 1: ДБ и ИБГНИ се отказват от споразумение
В сегашната ситуация има два варианта, при които е възможно ИТН да се разбере с ДБ и ИБГНИ. Единият е двете формации да отстъпят от исканите ясни гаранции и да гласуват правителството, което ИТН им предложи.
В този случай еднопартийното правителство на малцинството ще трябва да търси плаващи мнозинства по всеки законопроект и за всяко по-важно решение. И именно тук се отваря вратата, която ще позволи на ДПС да търгува подкрепа.
"Морковът", който ИТН размахва пред двете протестни партии, е съдебната реформа, смяната на настоящия Висш съдебен съвет и отстраняването на главния прокурор Иван Гешев.
Нищо чудно ДПС да участва в мнозинството за сваляне на Гешев, стига да има гаранции за икономическите интереси на фирми, свързани с ДПС и по-специално усвояването на пари по Плана за възстановяване. Това означава да се съхрани управленския модел "Борисов", но без Борисов. Ключово условие за това е кой ще контролира Министерството на финансите, МВР и службите. ДПС вече показаха, че хората от служебния кабинет не ги устройват.
През последните години ДПС, ГЕРБ и "Патриотите" успешно разиграваха театър, който устройва и трите формации – на думи се разграничаваха и атакуваха, но без това да пречи на "бизнеса". Санкциите по закона "Магнтитски" за "значима корупция" срещу Пеевски, Божков и още четирима българи на практика изобличиха именно този модел.
Сега ИТН може да се окаже в ролята на ГЕРБ, а ДБ и ИБГНИ – в тази на "Обединените патриоти", които последните 4 години се обявяваха за гарант срещу връщането на ДПС във властта, докато ДПС имаше ключова роля във властта. Включително и явна, както се случи със запазването на схемата със "златните паспорти", станало с подкрепата на ГЕРБ и ДПС, спазарените места в регулаторите, опростените дълговете на мюфтийстовто, кадровите бонусите за сегашните членове на ВСС и паричните бонуси за специализираните съдии и прокурори.
Ясно е, че такъв вариант на подкрепа за правителство е изключен за ДБ и ИБГНИ.
Вариант 2: ИТН все пак подписва документ
Вторият вариант за правителство на ИТН с подкрепата на ДБ и ИБГНИ е формацията на Слави Трифонов все пак да представи някакъв документ с ангажименти, около които се обединяват не само ДБ и ИБГНИ, но и БСП.
И трите партии, с които ИТН води преговори, настояват за писмено споразумение. Така ще има ясно мнозинство за приоритетите, които си поставя правителството. Засега изглежда има консенсус около смяна на главния прокурор, на ВСС, изчистване на регулаторите и службите, както и увеличаване на пенсиите.
След като се договори окончателен вариант на приоритетите, ще е ясно, че има и парламентарно мнозинство за подкрепата им. В този случай кабинетът няма да разчита на плаващи мнозинства и няма да е зависим от ГЕРБ или ДПС, макар че никой няма да им попречи да подкрепят един или друг законопроект.
Този най-логичен вариант обаче минава през признание на ИТН, че управлява с другите три партии, макар и да не го наричат коалиция, защото управлението ще зависи от запазването на консенсуса между тях. При подобно "шарено" мнозинство често ще има противоречия, защото партиите са много различни. Първото препятствие пред тази коалиция би било още приемането на бюджета за следващата година.
За да се преодолеят подобни проблеми, може да се договори един вид програмно управление, за което от самото начало се знае, че няма как да "въплъти" всички програмни намерения на участващите партии, но се фокусира върху най-важните за обществото теми. Такава тема е изкореняването на корупционния модел.
Ако обаче ИТН не се разбере за подкрепа от ДБ и ИБГНИ, възможността да има нови избори рязко скача. Още повече, че партията на Трифонов отхвърли идеите служебното правителство да бъде избрано за редовно – нещо, което ИБГНИ биха предложили, ако получат третия мандат.
Само дето не е ясно как ще се представи ИТН на едни нови избори, след като вече разочарова обществото първо с оттегления проектокабинет начело с Николай Василев, а сега със синхронизираната си акция с ДПС срещу служебния кабинет (който се ползва с близо 60% одобрение) и Христо Иванов.
Вариант 3: ИТН внася кабинета си за гласуване без ДБ и ИБГНИ
Ако партията на Трифонов не реши сегашните противоречия с ДБ и ИБГНИ, то следващ теоретичен вариант е проектокабинетът с първия мандат да бъде внесен без подкрепата на ДБ и ИБГНИ. Преди две седмици от ИТН изключиха такъв вариант и заявиха, че дори няма да внасят проектокабинета в пленарна зала, ако няма предварителна подкрепа на ДБ и ИБГНИ.
Но пък може да преосмислят тази позиция.
Докато преговорите на "Има такъв народ" с ДБ и ИБГНИ влязоха в криза, то тези с БСП вървят гладко. Лидерът на социалистите Корнелия Нинова обяви в четвъртък, че има съгласие за осем приоритета в сферата на икономиката.
"Какво се случва между другите потенциални партньори за подкрепа на едно правителство не е наша работа. Нека се разберат помежду си, нека седнат и да разговарят", каза тя, без да коментира нищо, свързано с ДПС.
Нинова добави, че "нови избори не са добро решение за страната и не отговарят на очакванията на хората", а окончателното решение на БСП ще зависи от състава на кабинета. В този смисъл няма да е изненада, ако БСП подкрепи кабинета на ИТН, дори при провал на преговорите с ДБ и ИБГНИ.
За да мине правителството обаче са необходими още гласове или поне някои партии да не гласуват, защото БСП и ИТН имат общо 101 гласа.
Ако ДПС също гласува "за", то подкрепата ще е от 130 депутати. Това обаче би означавало явна зависимост от ДПС и ИТН няма да се съгласи.
Има обаче и друга възможност правителство с мандата на ИТН да мине в залата, макар и много малка – ГЕРБ. Партията на Бойко Борисов може да подкрепи кабинета под претекст, че е загрижена за бъдещето на страната. И за да спре да го "чегърта" служебното правителство (макар че "терминът" "изчегъртвам" бе въведен от Слави Трифонов).
Последният теоретичен вариант за правителство с първия мандат е ГЕРБ и ДПС да намерят повод да напуснат залата и да понижат кворума, но това пак би било подкрепа за ИТН, каквато партията по всякакъв начин ще иска да избегне.
Вторият мандат
Ако ИТН откаже да състави правителство или не намери подкрепа за него, то президентът Румен Радев ще връчи мандат на втората политическа сила ГЕРБ. Хората на Борисов вече обявиха, че няма да предлагат правителство, но дори да предложат – няма да намерят подкрепа. Освен във вариант, в който получава гласове от БСП и ДПС, което би било политическо самоубийство за ГЕРБ.
Третият мандат
След евентуален провал на втория мандат, президентът може да избере на коя партия да връчи третия и последен проучвателен мандат. Малко вероятно е това да е ДПС, защото никоя друга партия не би я подкрепила. Реализиране на мандат на БСП също е малко вероятен, същото важи и за такъв на "Демократична България", защото не би бил подкрепен от социалистите, ГЕРБ и ДПС.
Теоретична възможност за успех има с най-малката формация в парламента "Изправи се БГ! Ние идваме".
Мая Манолова вече заяви, че подкрепя идеята служебното правителство да продължи мандата си. ИБГНИ ѝ може да предложи служебния кабинет за редовен (макар и не в пълния му състав) и да търси мнозинство, което да се обедини около вече договореното на преговорите с ИТН. Така вече въпросът дали ще има предсрочни избори, отива при Слави Трифонов. Партията му ще трябва да обясни защо не подкрепя приоритетите и конструкцията на правителство, за които сама е преговаряла в началото.
За да предотврати подобен развой, ИТН предприе изпреварващ удар за компрометиране на двама ключови министри от служебния кабинет. Което е в пълно съзвучие със заканата на Тошко Йорданов отпреди две седмици:
"Ако не получим подкрепа за този кабинет от "Демократична България" и "Изправи се! Мутри вън!", те имат пълната свобода, ако мандатът отиде при тях, да се договорят с Карадайъ, с Нинова и с Бойко Борисов".
Служебното правителство удължава работата си
Ако всички мандати не бъдат изпълнени, идват изборите. И тук обаче има варианти и един от тях е служебното правителство и парламентът да продължат работата си до новия предсрочен вот.
Конституцията позволява процедурата за връчване на мандатите да се проточи. Президентът няма срокове, в които трябва да връчи първия и втория мандат има само ясно определени 7 дни, в които трябва да бъдат върнати, ако не бъдат изпълнени. За третия – няма срок за връщане, но има такъв за връчване – до седмица след връщането на втория.
Държавният глава вече обяви, че ще чака партиите да "намерят формулата за съставяне на редовно правителство в интерес на българското общество". В четвъртък вицепрезидентът Илияна Йотова обяви, че Румен Радев е готов още утре да връчи мандат за правителство на партия ИТН, ако тя представи кандидат за премиер.
Формацията на Трифонов обаче от дни повтаря, че няма да представи кабинета си преди връчването на мандата, а кандидатът за премиер ще стане ясен, когато иде в президентството.
Това дава известна възможност за бавене, давайки време и за изглаждане на различията. Ако мандатът не бъде реализиран, Радев отново може да бави връчването на втория непределно време. Третата политическа сила пък може да започне нов кръг от бавни преговори в опит правителство да има.
Ако преговорите и процедурите се проточат до 22 октомври, то парламентът няма да бъде разпуснат, а служебното правителство ще продължи да работи. Причината – по конституция президентът не може да разпуска Народното събрание през последните три месеца от своя мандат, но назначава служебно правителство.
Това обаче няма да е в услуга на Радев, който по това време вече ще е е предизборна кампания за президентските избори. Тогава той ще бъде нападан, че служебния кабинет, назначен от него, му организира вота – теза, която ГЕРБ застъпва от месеци. Освен това такова дълго протакане за връчване на мандати досега не е имало в българската история. При тройната коалиция кабинетът бе гласуван на 52-рия ден след изборите Народното събрание.
В този смисъл е в интерес и на Радев да има редовен кабинет.
mediapool.bg