Поправките в Наказателния кодекс (НК), по силата на които може да се отнеме кола от пиян или дрогиран шофьор, продължават да предизвикват недоволство. Критиките са предимно към неуредените въпроси, които новите текстове предизвикват.
Според наскоро приетите поправки превозното средство може да бъде отнето в полза на държавата. Това обаче се случва едва след окончателно съдебно решение за вината на шофьора. В случай, че той не е собственик, съдът мое да присъди паричната равностойност на автомобил.
МВР обаче вече започна да задържа автомобили с идеята да ги обезпечи до приключване на делата. Действията на полицията предизвикват сериозно недоволство, тъй като имущество може да се отнема само с решение на съд. Отделно от това приетите поправки отнесоха сериозна критика и защото присъждането на т.нар. равностойност се явява вид ново наказание без изобщо да е описано като такова.
Отделно има множество проблеми покрай тестването за наркотици с полеви изследвания, които често неточни. Кръвните проби пък се бавят с месеци, защото се правят само в няколко лаборатории. Така се оказва, че на човек без присъда може да му бъде де факто отнето имущество само подозрение.
По телепатичен начин
В петък с позиция по промените излязоха и от Камарата на автомобилните превозовачи. От организацията заявиха, че депутатите са сътворили "поредната недопустима безсмислица".
Още по темата:
Адвокат: МВР ще се опита да ви придума да дадете колата си. Не го правете
"Къде ще се държат отнетите тежкотоварни превозни средства и кой ще отговаря за тяхната сигурност при положение, че те струват десетки и дори стотици хиляди лева? В държава, в която бизнесът едвам оцелява от всекидневното променяне на законите, липсата на експертност в институциите, сега сме напът да спрем изцяло стопанската дейност на транспортните дружества. Питате се как ли? Отговорът е прост, когато се отнеме товарен автомобил, който не е на водача и този автомобил е натоварен, какво се случва? На първо място сроковете за доставка, на второ място евентуални разходи за претоварване, на трето място смяна с друг водач. Но политика по обучение на водачите няма, та няма и да има с кого да го сменим, на четвърто място оценка на автомобила, колко време ще чакаме служителите в държавните институции да оценяват, ами то те спешна работа нямат, на тях хранителни продукти не им трябват и лекарства също. Забравихме, че те идват по телепатичен начин към потребителите", заявиха от организацията.
От там допълниха, че подкрепят приемането на мерки за по-безопасни пътща, но "това обаче не следва да води след себе си хаос и да създава по-големи проблеми за бизнеса".
Без аргументи
Досега поправките бяха критикувани от редица юристи. Ден по-рано адвокатът Силвия Петкова посъветва хора, дали положителен полеви тест за алкохол или наркотици, да не подписват протокол за доброволно предаване на автомобила. В бъдеще това може да ги лиши от право на обезщетение, ако бъдат оправдани от съда, но през това време ще са без кола, обясни тя.
"Някой да разясни на полицаите и на министъра им, че МВР не може да отнема коли. Предвиждам серия от дела срещу МВР", написа пък адвокат Емилия Недева в профила си във фейсбук.
Още по темата:
Задава ли се хаос с отнемането на автомобили от пияни и дрогирани шофьори?
Бившият прокурор Андрей Янкулов, който в момента е юридически съветник в организацията „Антикорупционен фонд“, пък написа, че тези поправки са били приети без никакво обсъждане от парламента.
"Така се е получил резултатът, че толкова съществени за хиляди хора промени на закона са приети без никаква аргументация какво ги е наложило и какво се цели с тях.
Това е резултатът, когато се внасят всякакви законопроекти на килограм, те реално са без никакви мотиви, просто е сложена някаква страничка с нещо, колкото да се каже, че има мотиви, по тях после се бутат всякакви промени между първо и второ четене... и накрая често не се разбира какво точно се гласува", написа той.
Засега няма никаква реакция по темата от управляващото мнозинство. Полиция и прокуратура пък казват, че трябва да изпълняват закона.
mediapool.bg