Военното министерство ще ремонтира руските хеликоптери Ми 17 и Ми 24 за над 31 млн. лева. Поръчката вече е обявена и могат да се подават оферти.
МО иска да сключи рамково споразумение за ремонт и поддръжка на две машини Ми 17 и четири Ми 24 през следващите четири години.
Старите руски машини се използват масово в размирните райони по света, като България също продължава да разчита на тях.
Армията използваше Ми 17 и за гасенето на горски пожари, но в началото на юни катастрофира последната годна за летене машина. При инцидента загинаха двама души.
Миналата година пък човек загина, след като военноморски хеликоптер се разби в Черно море.
Случилото се потвърди отдавна известните факти за тежкото състояние на военните хеликоптери, което досега оставаше в сянка заради бедствената ситуация в изтребителната авиация.
От общо 28 хеликоптери в армията летят едва 8.
От 5 хеликоптера Ми-17 не лети нито един, от 5 Ми-24 лети само един, от 12 "Кугар" летят 3-4, а от 6 „Бел“ летят 3.
Сега МО приоритетно се захваща с ремонта на Ми 17 и Ми 24. Изпълнителят на поръчката ще трябва да ги ремонтира основно.
Очаква се да има сериозен интерес към нея – както от Русия, така и от България.
Наскоро национализираният завод "Авионамс", който бе част от портфолиото около фалиралата КТБ, също може да ремонтира машините, а ремонтни дейности се извършват и във ведомствените заводи ТЕРЕМ.
Военният министър Красимир Каракачанов иска да извади подобни дейности от разпоредбите на Закона за обществените поръчки, тъй като често се обжалват от фирми, които се занимават с "чорапогащници и банички", и се проточват много дълго във времето.
Законовите промени обаче още не са готови.
Катастрофиралият преди два месеца Ми 17 бе ремонтиран от ТЕРЕМ и две руски компании. Около инцидента все още има много неясни неща. Военното министерство засекрети проверката му и я предаде на прокуратурата.
Още вечерта след инцидента военният министър Красимир Каракачанов съобщи пред медиите, че "трудно може да говорим за някаква пилотска грешка, най-вероятно става въпрос за някаква повреда в опашния винт".
След това обаче той заяви, че "не е съвсем убеден" в тази версия.
mediapool.bg