Държавният газов оператор "Булгартрансгаз" да бъде задължен да изисква от руския концерн "Газпром" неоткриваемата никъде в българските институции и енергийните дружества т.нар. пътна карта за развитие на българската газопреносна инфраструктура, поставила основите на проекта за продължението на газопровода "Турски поток" през българска територия. Това реши парламентарната комисия по енергетика и климат на първото си заседание в четвъртък.
На дружеството ще бъде изпратено писмо, чиято формулировка предстои да се изчисти и ще му бъдат поставени две седмици срок да изпълни нареждането на депутатите.
Решението бе взето по предложение на зам.-председателя на комисията Мартин Димитров от "Демократична България" и председателя й Иван Хиновски от "Има такъв народ". Първоначално то бе от името на комисията да се изпрати писмо до руския министър на енергетиката Николай Шулгинов с искане да се предостави копие на въ просната пътна карта и всички приложения към документа.
"Това ще е излагация. Да казваме как сме изгубили нещо. Не искам да си представям подигравките, ако това писмо попадне в недоброжелателни ръце", коментира депутатът от ДПС Станислав Анастасов. Колегата му от ГЕРБ Жечо Станков, който бе зам.-министър на енергетиката също смята, че държавата ще бъде злепоставена дипломатически.
Така по предложение на БСП бе променен адресатът на писмото и бе решено това да е "Булгартрансгаз", който да бъде задължен да предостави на парламентарната комисия въпросната пътна карта, а ако не разполага с нея, да я изиска от "Газпром".
Още преди около две седмици служебният министър Андрей Живков отговори в пленарна зала по време на парламентарен контрол, че от "Булгартрансгаз" и "Българския енергиен холдинг", както и от Министерския съвет са му отвърнали, че не разполагат с тази карта. От "Булгартрансгаз" коментираха пред Mediapool, че дружеството не е страна по този документ.
За подписването му съобщи енергийното министерство през 2017 г. като бе посочено, че това е станало между енергийния министър Теменужка Петкова и шефа на "Газпром" Алексей Милер.
Мартин Димитров сега обаче прочете в проектописмото да Шулгинов, че документът е подписан от тогавашния шеф на "Булгартрансгаз" Георги Гегов, който почина година по-късно. Той действително придружаваше Петкова при онова нейно посещение в Санкт Петербург, довело до парафирането на пътната карта, но на разпространените от пресцентъра на ведомството през 2017 г. снимки се вижда как Петкова слага подпис.
"Трябва да знаем какви ангажименти е поела страната ни, подписвайки този документ, защитени ли са националните ни интереси", заяви представителят на "Демократична България"
"Да продължим да я търсим (пътната карта), може пък да изскочи изпод някой камък", подкрепи го Рамадан Аталай от ДПС, зам.-председател на комисията.
"Верно може да изскочи от някой камък като едни записи наскоро", допълни Арман Бабикян от "Изправи се БГ! Ние идваме", препращайки към появилите се година по-късно записи с полицейска насилие над протестиращите срещу правителството на ГЕРБ миналото лято.
Теменужка Петкова отново повтори, че не знае къде се намира този работен документ, който бил технически и послужил за изготвянето на доклада й до парламента за промяна на енергийната стратегия, за да влезе в нея проектът за т. нар. газов хъб "Балкан", част от който бе и проектът за продължението на "Турски поток" през България.
Макар и Петкова да омаловажава съдържанието на пътната карта, липсата й навежда на мисълта, че все пак в нея има неща, които предишната власт не иска да стават публично достояние. А формулировката на документа вероятно ще разкрие подробности за реализацията на транзитния газопровод от турската до сръбската граница.
Той бе ударно изграден от "Булгартрансгаз" с редица заеми, подписани без задължителното одобрение на енергийния регулатор, и задлъжня с над 2 млрд. лв. Заради тези нарушения министър Живков иска да отстрани ръководството на газовия оператор, но засега не му се получава.
mediapool.bg