Автомобилният трафик в Морската градина трябва да бъде спрян, а за нуждата на хората да бъде изграден буферен паркинг, който да обслужва северната част от парка, казва кандидатът за кмет на Варна Благомир Коцев (ПП-ДБ) в интервю за Mediapool. Той разказва още за "завзети" държавни парцели в парка от "известни варненски бизнесмени" и плановете си да раздвижи Варна, която описва като "спрял град".
Какво се случва във Варна през последните 15 години? Каква е вашата диагноза?
Почти нищо. Всеки варненец ще ви каже, че това е един спрял град. Причината е в липсата на икономическо развитие на града. Много млади и образовани хора си тръгват и след това не се връщат.
Как можете да раздвижите този спрял град?
Най-важното е да се привлекат качествени инвестиции. Това ще раздвижи пазара на труда, за да намерят хората перспектива и да останат да работят в града си. Най-важни са инвестициите, които създават висока добавена стойност и високотехнологични продукти. Във Варна има шест университета, но реализацията на хората в града е много ниска. Повечето просто си заминават. Общината трябва да създава условия за привличане на нови инвеститори като намали административната тежест. Тези бизнеси не бива да се сблъскват със сегашните пречки, които създава кметството. Общината често създава излишни пречки за издаване на документи и разрешителни. В момента няма сигурност, че в града може да се развива нормален бизнес и съдебната система работи, както и че местните интереси няма да използват своите лобита във властта, за да се противопоставят на външните инвестиции. Нека си кажем истината – във Варна има големи бизнеси, които нямат интерес да идват такива външни инвестиции, които да се конкурират с тях.
Може ли тези бизнеси да ги наречете с имената им?
Те не са тайна за никого. В момента се спекулира с едно име, за което се говори, че управлява икономическите процеси във Варна и се ползва с особени привилегии от общината – т.нар. (Дидо) Дънката (Данаил Славов), за когото хората говорят под път и над път....
Какво може реалистично да се свърши за един мандат?
Най-важното нещо е общината да се отвори към хората. В момента централният вход на сградата на общината е заключен. Това е символ, че общината не говори с гражданите, не ги приема. Хората трябва да имат лесен достъп до администрацията, която да взема бързи и прозрачни решения. В момента администрацията и районните кметове буквално не се интересуват от гражданите. Навсякъде, където и да отида в кварталите, хората казват едно и също: Ние сме забравени. Има квартали, в която няма улици, няма тротоари. Хората чакат с години да бъде одобрена регулацията. Усещането е, че ако общината няма финансов интерес от определено решение или политика, тя просто нищо не прави.
Преди 10 години близо 50 000 варненци излязоха по улиците на града да протестират срещу тогавашния кмет Кирил Йорданов и сянката на "Химимпорт" (плакатите бяха срещу ТИМ). Тази сянка още ли виси над града?
Разбира се. Градът не се е променил много, но с тази разлика, че се появиха нови играчи.
Във Варна върви много яростна кампания, говори се корупция, но никой не вади нищо ново срещу Иван Портних. Защо?
Има достатъчно извадено срещу Портних. Ако се извади още нещо, то ще бъде просто поредното на опашката от обвинения, които хората отправят срещу него. Той има обвинения от българската прокуратура. Разследван е от европейската прокуратура за строежа на пристанище "Карантината" на място, което винаги е било единствено плаж. Рибарите знаят, че на това място има толкова наноси, че всички са знаели предварително, че там просто няма как да има пристанище. И въпреки това е построено пристанище. Другите примери са спуканата тръба във Варненското езеро, прехвърлянето на акциите на Пловдивския панаир, въпреки решението на общинския съвет, уличните ремонти за 175 милиона лева, които се хвърлиха за няколко месеца преди изборите. Такова нещо Варна не е виждала, това е 2/3 от приходния бюджет на общината.
Казвате за връзката между Портних и Дънката (Данаил Славов)? Някой знае ли каква е тя?
Това е въпрос към службите, които трябва да ги разследват, но тези неща са видими за варненци. Аз знам това, което знаят всички.
Върви ли купуване на гласове във Варна?
Всички знаят, че се купуват гласове, но никой не може да го докаже. Аз сезирах МВР за съмненията, породени от множеството разговори и сигнали от граждани, които твърдят, че вървят процеси в кварталите, свързани с купуване на гласове. Твърди се, че квартални банди предлагат пари на цели приятелски компании, като цената на един глас е достигнала 400 лв. Чуваме дори как една партия купува гласове за друга партия. Всички са срещу нас във Варна.
Ако бъдете избран, ще подмените ли кадрите в общината?
Няма да влизаме в общината с предварителна нагласа за кадрови промени. Трябва да се запознаем с екипа, ще направим анализ на ресурса, с който общината разполага. Всички професионалисти ще бъдат запазени и поощрени да си вършат работата по-добре. Вярвам, че много хора в момента са подтиснати и не работят на пълен капацитет. Чувал съм и знам, че много от тях са били карани да бъдат част от един модел, от който те не желаят да бъдат част. Аз познавам немалко общински служители, които ми казват, че не се чувстват добре в екипа на Портних. Ние ще променим този модел на работа.
Има много голямо негодувание за начина, по който се опазва архитектурното наследство на Варна. Вие какво ще направите?
Едно от най-важните неща е да се поправи връзката между Община Варна и Министерството на културата, защото тази връзка в момента е скъсана. Скоро говорих с варненския архитект, който е служител в Националния институт за недвижимото културно наследство (НИНКН). Според него общината не е направила необходимото, за да представи пълен списък на недвижимите паметници на културата.
Защо?
Ето това трябва да питаме кмета Портних. Той не дава отчети за почти нищо, представям си колко му е важно да актуализира списъка с паметниците на културата. Предполагам, че част от това може да се обясни и с икономически интереси на строителния бранш.
В града има три големи "провалени" проекта – стадион "Варна", "Дупката" и градската библиотека. Кое ще ви е най-големият приоритет?
Тези проекти са на различен етап и всеки един от тях е важен. Стадион "Варна" се строи от дружество, в което мажоритарен дял има фирма от групата на ТИМ и общината, която е с дял от 35%. Трябва да се запознаем какви лостове има общината, за да въздейства за ускоряването на строителството на този стадион. Ще се опитаме за по-малко от четири години да се построи, защото виждаме, че има забързване на строителството.
Какво си представяте на мястото на "Дупката" в центъра?
Аз лично предпочитам да се направи нещо, което няма да тежи върху тези малки улици в центъра на града. Трябва да е сграда в духа на стара Варна и хората да могат я използват за всякакви обществени събития. Защитавам тезата, че този въпрос трябва да се реши от варненци с местен референдум. Градската библиотека също е много важен проект. Аз съм завършил в САЩ и знам какво значение имаше библиотеката за един американски град. Това трябва да е не просто едно място, в която сядаш и четеш, а да е място за срещи и общуване.
Какво обещавате на варненци по отношение на движението на автомобили в Морската градина?
Аз никога не съм отстъпвал от позицията си и тя е твърдо за спиране на движението на автомобили в Морската градина. Моята позиция обаче се тълкува по едно мое конкретно действие – обжалването на една конкретна заповед на кмета през 2013 година, която касаеше двата подхода към местност "Салтанат" на Морската градина. Единият подход е към ресторант "Хоризонт", който е свързан със семейния ни бизнес, а другият бе подходът към делфинариума.
Ресторант "Хоризонт" е комплекс, който не е строен от нас, а по времето на социализма. Половин Варна се е оженила в този ресторант преди 1989 година. Тогава имаше един огромен буферен паркинг при "Акациите", която обслужваше тази зона от Морската градина. През 2011 година този паркинг беше застроен с разрешението на общината. Освен това се даде разрешение за построяване на много други парцели в тази част от парка през тези години.
През 2013 година кметът на Варна за първи път издаде заповед за местност "Салтанат" да бъде затворена за автомобили. Преди това движението бе свободно и положението с трафика бе наистина много тежко – колите бяха по тротоарите, в зелените площи, около ресторант "Хоризонт". Това нямаше нищо общо с нас, напротив, ние бяха потърпевши. Пускали сме писма с настояване да се намери начин да се регулира трафика там.
През 2019 година ние разработихме план за пълна забрана на автомобилния трафик в района на парка чрез изграждането на буферен паркинг в съседство на този, който беше застроен. Там има частен парцел, който може да бъде купен или да се използва с публично-частно партньорство. И досега поддържам този план.
Вие сте готов да забраните автомобилния трафик до вашия ресторант, така ли?
Абсолютно. Когато бях областен управител на Варна (в кабинета на премиера Кирил Петков от декември 2021 до юни 2022 г. -б.а.), аз се опитах да отворя алеята, която води до подходящия за буферен паркинг частен парцел, но сега тя е завзета от известни варненски бизнесмени, които са си поставили бариерата върху държавни имоти. Искам да допълня и още нещо. Аз съм готов да превърна в зелена площ и паркинга, който сега се ползва от "Хоризонт" и се намира върху наш частен парцел, който ще стане част от парка.
Кои са тези известни варненски бизнесмени, които са преградили държавната алея?
Предпочитам да не ги назовавам...
Нали са известни?
Собствеността на единия паркинг е на "Хидрострой", а другият парцел е на друга фирма, която е производна на "Хидрострой".
"Хидрострой" на Велико Желев?
Да. Единият парцел е негов, а другият е на негов бивш партньор.
Каква беше идеята с тези парцели?
Държавната алея, минаваща между тези два парцела, която те са завзели, трябва да се отвори. Плановете за отваряне на тази алея трябва да се активират пак и аз бих работил за това нещо като кмет. Решението с изграждането на този буферен паркинг в Морската градина е добро, но не е най-доброто. По-дългосрочното решение е за изграждане на подземен паркинг под булевард "Княз Борис I". Това е стара идея, която става все по-належаща, защото кв. "Чайка" (до Морската градина) се задъхва откъм паркоместа. Този район е много подходящ за буферен паркинг, който да обслужва центъра на града, за да навлизат автомобилите дотам.
mediapool.bg