Българският лекарски съюз (БЛС) ще съдейства на засегнатите лечебни заведения от извънболничната помощ да заведат колективен иск срещу компаниите, които не са изготвили в срок програмните си продукти и това доведе до невъзможност за издаване на електронни направления след 1 юни. Това реши съсловната лекарска организация късно в петък.
“Недопустимо е дни наред български граждани да не могат да получат необходимите им направления за прегледи и изследвания, а лекарите да бъдат подложени на допълнителен стрес и да понасят всички негативи от създалата се ситуация”, коментираха от Лекарския съюз.
Съсловната организация настоява компетентните органи да направят необходимите проверки и да установят кои компании
не са изготвили в срок програмните си продукти. Настоява още и за въвеждането на строг лицензионен режим с ясно разписани отговорности за всички компании, които изработват медицински софтуер.
Преди ден и здравният министър Асена Сербезова поиска обяснения и обвини в саботаж една от софтуерните компании, която поддържа софтуера на половината лични лекари и се оказа, че не са направени нужните актуализации.
Български лекарски съюз се обърна към всички лекари, засегнати от проблема, да изпращат своите сигнали за фирмите, които не са изготвили в срок програмните си продукти до централата на БЛС:
(гр. София, бул. "Акад. Иван Гешов" 15) или на имейл: blsus@blsbg.com. Сигналите ще бъдат включени в колективните искове, за чието завеждане съсловната организация ще съдейства.
Освен това БЛС предлага на Надзорния съвет на НЗОК да бъде направена двуседмична отсрочка за електронните прегледи и направления, за да могат компаниите, които не са изготвили в срок програмните си продукти да изчистят пропуските, а българските граждани да имат възможност да получат необходимите им направления за прегледи и изследвания без проблем. Според БЛС така и лекарите няма да са подложени на допълнителен стрес и да понасят всички негативи от създалата се ситуация.
От 1 юни по план бяха дигитализирани изцяло документите в извънболничната медицинска помощ – направления, амбулаторни листове и регистрация на медицинските прегледи. Оказа се, обаче, че работата на много лични лекари и специалисти е блокирана заради проблеми със софтуерния им продукт "Хипократ" на фирмата "Контракс", която не е извършила необходимите настройки за преминаването към изцяло електронен режим на работа.
На 1 юни медиците в редица градове на страната осъмнаха без да могат да приемат и изпращат пациенти с електронни направления нито към специалисти, нито за изследвания в лабораториите. Идентична бе ситуацията при издаване на направления за лекарски комисии и болнични листи, като проблемите продължиа и в петък.
mediapool.bg