Метрото на София стана на четвърт век. На 28 януари 1998 г. влакчето тръгва от метростанция "Сливница" спира на спирките "Люлин", "Западен парк", "Вардар" и свършва на "Константин Величков" - едва 6.5 километра. Следват множество скептични и иронични коментари за неговото бъдеще.
Днес всички те са оборени на пух и прах. Строителството на метрото тръгва по времето на социализма. Наред с работници в прокопаването на тунелите са ангажирани и затворници. До пускане на станции не се стига. Рестарт на проекта дава тогавашният кмет на София Стефан Софиянски. След първите 5 станции се тегли заем от Японската банка за развитие за да продължи изграждането на първата линия.
После идват европейските фондове и метрото превключва на пета. Проект за пример, печелил не една и две европейски награди. Днес е единственият към момента инфраструктурен обект, който се изпълнява по Плана за възстановяване и развитие, въпреки орязването на парите по времето на правителството на Кирил Петков.
В експлоатация са 52 км подземна железница с 47 станции. За последните 14 години в изграждането му са вложени около 2.5 млрд. лв. По-голямата част от тях са по линия на еврофовондовете, а приноса на Столична община се оценява на около 400 млн. лв. Отделно всяка година държавата дава между 10 млн. и 20 млн. лв. за развитие на метрото.
"Mетрото е най-големият проект, който промени и продължава да променя София, превръщайки я в истинска европейска столица."
Това каза столичният кмет Йорданка Фандъкова в петък при откриване на изложбата в чест на 25-тата годишнина на подземната железница. Тя се намира в тунела, по който всеки ден минават по 50 000 души - връзката между "Софийския университет" и "Орлов мост".
Изложбата ще остане, докато има интерес. Същите материали ще бъдат показани и при връзката на втора и трета линия на метрото при НДК.
А сега накъде?
Бавно и полека метрото продължава да се развива, като един жив организъм, както обичат да казват политиците.
Тази година е планирано да започне строителство на още 6 километра през район "Слатина", към "София Техпарк" до Окръжна болница на бул. "Цариградско шосе".
Подготвя се и нова отсечка за строителство - от бул. "Черни връх" през кв. "Кръстова вада", през "Витоша ВЕЦ - Симеоново" към "Студентски град".
В момента се строи продължението на метрото към кв."Хаджи Димитър"
Заложено е и още една станция между "Люлин" и "Обеля", която трябва да се превърне в интермодален терминал - връзка на метрото с жп линията за Кюстендил.
"Има още идеи, които обсъждаме и по които предстои да се работи, защото моето разбиране е, че строителството на метрото не трябва да спира, защото така развиваме града", каза Йорданка Фандъкова, за която това е последната година като кмет на столицата, по нейни думи.
Тя призна, че понякога разговорите с държавата относно развитието на метрото са трудни. Напомни, че линията през район "Слатина" беше извадена от Плана за възстановяване и благодари на служебния министър на финансите, че в 3-годишната прогноза е заложено подкрепата за строителството на този участък.
Придобивки
Но метрото не е само спирки и релси. Третата линия на метрото вече е с предпазна ограда заради инцидентите с паднали хора.
На 12 от най-натоварените стари станции на метрото по първата и втората линия също бяха монтирани предпазни въжета. Ефектът - от между 18 и 24 случая на паднали пътници днес вече са сведени до 4, от които, Слава Богу, няма нито един фатален, отбеляза изпълнителният директор на "Метрополитен" проф. д-р инж. Стоян Братоев. Това е човекът, който е основният виновник днес метрото да се развива въпреки ироничните подмятания в началото и песимизмът.
Гаражно хале, част от метродепо "Земляне" - ключов обект от третата метролиния
С развитието на метрото първото депо в "Обеля" му отесня. Така се построи второ в "Земляне", което обслужва строящата се третата линия. Той е изградено от обединението "Геометро Земляне" с водещ лидер "Геострой АД" и членове "Трансремонтстрой" ЕАД и "Биас-М" ЕООД. Метродепото е изградено на пълен инженеринг. Разполага с гаражно хали с 12 коловоза, ремонтно хале с 3 коловоза и административна сграда с помещение за управление на стрелките, хотелска част за почивка на персонала, тягово понизителна станция за енергийните нужди на депото.
Строителите
С изграждането на метрото в София България доказа, че има специалисти, които могат да планират, ръководят и строят големи инфраструктурни обекти със стратегическо значение, заяви президентът Румен Радев на тържественото честване в Централния военен клуб в София в петък вечерта.
Държавният глава изрази признателност към усилията на всички, които са работили по проектирането и изграждането на метрото, благодарение на което се променя градската среда, свързаността и качеството на живот в столицата.
"Този проект стана възможен, защото през тези 25 г. държавните институции и Столичната община работиха в синхрон, независимо от това коя политическа сила е била на власт", каза Радев.
Общинската компания "Метрополитен" ЕАД и нейният дългогодишен директор проф. д-р Стоян Братоев бяха удостоени с почетния знак на държавния глава.
Отличия получиха и десетките фирми участвали в строителството на метрото. Столичният кмет Йорданка Фандъкова награди проектанти и строители участвали в изграждането му.
Столичният кмет Йорданка Фанкъвоа връчи сребърен медал за принос в строителството на метрото на инж. Константин Петков и инж. Владимир Вутов, ръководили проектите на групата "Геотехмин" по изграждането на метрото
mediapool.bg